Analiza de piata: magazinele online de cadouri


Reprezentantii companiilor romanesti din domeniu sunt de parere ca, dupa un inceput mai lent, dominat de doar cativa jucatori, piata cadourilor online incepe sa se dezvolte si sa acopere segmente de nisa. Dar, cu toate ca in ultimul timp au fost lansate mai multe magazine de acest tip, nu se poate vorbi inca despre o maturizare sau aglomeratie pe acest segment.

 

“Piata magazinelor online este una in continua crestere, iar cea a cadourilor se incadreaza in acelasi ritm. Insa, nu exista in acest moment o piata puternica virtuala care sa rivalizeze cu cea reala”, explica, pentru startups.ro, Dora Patrascu, reprezentanta K Group, companie care detine site-ul cadouri.ro.

Nicoleta Talpes, managing partner la e-gift.ro, spune ca magazinele online de cadouri sunt inca in faza de pionierat, chiar daca de doi ani se inregistreaza cresteri mari (pentru Romania) in termeni de tranzactii online - de exemplu, cresteri de 90% in 2006 si o piata de 150 milioane de euro in 2007. De asemenea, tara noastra inca se afla pe ultimele locuri in ceea ce priveste numarul utilizatorilor de internet din Europa, ceea ce duce implicit la pozitia codasa pentru piata de e-commerce.

“La nivel de masa, publicul roman nu are nici cultura nici disponibilitatea financiara care sa asigure premizele unui comert activ in aceasta sfera. Deocamdata, aceasta piata este eficienta partial si sezonier, respectiv mai mult pe segmentul de cadouri de business, cu ocazia Pastelui si Craciunului”, spune, pentru startups.ro, Maia Degeratu, brand manager la klasse.ro.

Reprezentanta klasse.ro enumera si doua aspecte legate de modul de dezvoltare a segmentului pe care activeaza magazinele online de cadouri. Primul este legat de acceptarea de catre clienti a conceptului si folosirea cu usurinta a comertului prin internet. Al doilea se refera la formarea unei clientele pentru piata cadourilor. 

Dupa estimarile jucatorilor din domeniu, clientii magazinelor de cadouri online din Romania sunt, in general, persoane active, cu studii medii-superioare si venituri medii sau peste medie.

“Sunt persoane dinamice si extrem de ocupate, care comanda produsele in timp ce sunt la birou si doresc livrarea tot acolo”, spune Dora Patrascu.

Pe piata online din Romania sunt in acest moment, atat magazine generaliste de cadouri, care au o gama variata de produse, cat si magazine specializate pe anumite nise.

“Magazinele care cuprind cadouri din mai multe domenii sunt inca in top, pentru ca ofera diversitate, iar clientii au mai multe optiuni de achizitie. Magazinele de nisa sunt utile in cazul proiectelor specializate”, adauga Dora Panaitescu.


Evolutia vanzarilor pe acest segment
Piata cadourilor online este sezoniera, in topul vanzarilor fiind perioada sarbatorilor de iarna, urmata apoi de primavara, cu zilele 1 si 8 martie si sarbatorile pascale. In restul anului, piata cunoaste usoare fluctuatii determinate de proiecte, ocazii specifice sau campanii derulate.

Chiar daca jucatorii din domeniu evita sa vorbeasca despre cifre concrete legate de business-ul pe acest segment, toti spun ca au inregistrat cresteri de la un an la altul si se asteapta ca evolutia pozitiva sa continue si in perioada urmatoare.

De exemplu, in cazul cadouri.ro, lansat in februarie anul trecut, magazinul a crescut de zece ori in acest moment, fata de aceeasi perioada din 2007, in conditiile in care vanzarile scad pe timpul verii, din cauza concediilor estivale.

Kdo.ro a inregistrat o crestere de 50% a vanzarilor, fata de primele trei luni de activitate ale magazinului, asta fiind lansat in luna octombrie, anul trecut. Iar pentru klasse.ro, de la lansarea de acum cinci ani si pana in prezent, graficul vanzarilor a fost crescator, cu varfuri pronuntate de sarbatori si cu un procent foarte mare de fidelizare a clientilor. In cazul e-gift.ro, vanzarile se dubleaza de la un an la altul, compania avand clienti cu care lucreaza inca din primul an de activitate, 2005.

“Planul de dezvoltare ne obliga sa atragem si alti clienti noi, dar nu mai mult decat ne putem permite si decat putem gestiona. Vrem sa crestem incet, dar sigur!”, spune Nicoleta Talpes.


Online versus offline

Diferenta dintre un magazin clasic si unul online este data, in primul rand, de valoarea investitiei. Pentru  un magazin online nu trebuie sa mai tii cont de spatiu, de costurile de amenajare, chirie si numarul mai mare de angajati.

“In plus, magazinele online sunt deschise 24 de ore din 24”, adauga Adina Nicolaide, managing partner la Promoteart International, companie care detine site-ul kdo.ro.

Insa, fata de magazinele clasice, Nicoleta Talpes spune ca, in cazul magazinelor online, relatia cu clientii este una vulnerabila. De exemplu, nu sunt putine situatiile in care nu ai produsul pe stoc sau cand apar probleme tehnice. Daca dezamagesti o data un client pretentios, acesta nu te mai cauta, esti scos din lista site-urilor “favorites”.

“Daca i-as compara pe clientii magazinelor online cu cei ai magazinelor offline, as spune ca ceea ce ii diferentiaza este decizia de a cumpara. Un client al unui magazin clasic este, de multe ori, nehotarat in a-si cumpara un produs sau altul, iar timpul de decizie este mult mai mare. Clientii online stiu ce cauta, ce vor si cand vor”, spune Nicoleta Talpes.


Investitia
Investitia intr-un magazin de cadouri online difera in functie de produsele pe care urmeaza sa le vinzi. De exemplu, Adina Nicolaide de la kdo.ro spune ca suma necesara pentru lasare a fost de 22.000 de euro. Banii au acoperit achizitionarea stocului initial de marfa, realizarea site-ului si promovarea acestuia.

Pe de alta parte, investitia in lansarea e-gift.ro s-a ridicat la doar 3.000 de euro, suma folosita pentru site, produse si pliante de promovare.

“Frumusetea acestui tip de business, si poate din acest motiv creste numarul magazinelor online, este ca nu presupune sume mari de bani, iar investitia poate fi recuperata inca din prima luna de functionare”, spune Nicoleta Talpes.

Banii necesari pentru lansarea e-gift.ro au fost mai putini, pentru ca strategia magazinului a fost sa nu functioneze pe baza de stocuri foarte mari. Afacerea a fost gandita ca un boutique de solutii si idei de cadouri pentru companii. De exemplu, multe dintre produsele vandute nici nu se afla pe site, pentru ca reprezentantii magazinului discuta personal cu clientii si adapteaza oferta la nevoile de moment ale acestora, chiar daca produsul respectiv nu se afla pe site.

Maia Degeratu spune ca cererea actuala de cadouri de pe piata romaneasca nu justifica valoarea cheltuielilor de care ar avea nevoie un magazin clasic, offline, de tipul celui pe care il opereaza. De altfel, klasse.ro a fost initial o forma de extindere a activitatii unui magazin clasic pe care compania il detinea. Ulterior, s-a renuntat la acel magazin, iar oferta de produse a fost plasata online si en gross.

Jucatorii din domeniu spun ca cei care si-ar dori sa lanseze un magazin online de cadouri ar trebui sa fie atenti la modalitatile de promovare, promptitudinea si livrarea produselor, fidelizarea clientilor si relatia cu acestia, diversificarea regulata a ofertei si reteaua de furnizori.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii