Bani de la “ingeri” pentru afacerile care fac primii pasi


Finantarile de tip business-angel sunt potrivite pentru companiile aflate la inceput de drum. Marius Ghenea, un antreprenor cu vechime, care ofera finantari de acest tip de cativa ani buni, explica intr-un interviu special pentru startups.ro, cum este perceput acest concept in Romania si ce ar trebui sa faca oamenii de afaceri care vor sa atraga in compania lor un “inger-investitor”.

 

 

Despre concept
Conceptul de business-angel este asemanator cu cel al finantarii de tip venture-capital. In ambele cazuri, investitorii aduc bani in afacere impreuna cu antreprenorul (sau cu grupul de antreprenori). Afacerile alese au premisele de a avea succes, dar le lipseste finantarea initiala. Un business-angel poate asigura aceasta finantare si are si un profil asemanator cu antreprenorul, si el fiind, in esenta, tot un antreprenor (sau un antreprenor in serie).

In Romania, cred ca nu este foarte bine inteles acest concept, dar aici este vorba despre cultura antreprenoriala redusa si despre cultura financiara si de investitii foarte redusa de la noi. In realitate, cred ca in Romania sunt si multi investitori tip business-angel care nu inteleg foarte bine conceptul (oameni care au realizat niste venituri semnificative in ultimii ani si care vor sa investeasca in business ca si ingeri-investitori, dar nu inteleg foarte bine cum si in ce fel s-ar putea face acest lucru).


De ce romanii care cer bani nu au afaceri existente, cu un profit minim, ci doar idei
Cred ca este o problema care tine de lipsa educatiei antreprenoriale a romanilor, in general. Romania este totusi o tara in care initiativa privata a fost complet distrusa si chiar interzisa de regimul comunist (prin colectivizare, nationalizare, confiscarea proprietatilor si interzicerea aproape oricarei activitati antreprenoriale, timp de mai bine de 40 ani).

Suntem una dintre putinele tari din lume (poate alturi de fostele republici sovietice si Coreea de Sud) in care, nu numai ca educatia antreprenoriala a lipsit cu desavarsire, ba chiar mai mult, initiativa privata a fost considerata o crima si pedepsita ca atare.

Tarile de langa noi (fosta Iugoslavie, chiar si Ungaria sau Polonia) au stiut sa cultive un minim nivel de antreprenoriat national chiar si in anii de comunism, astfel incat aceasta flacara nu s-a stins complet.

Din acest punct de vedere, Romania a pornit cu un mare handicap dupa 1989, iar 20 de ani nu sunt suficienti pentru a institui o cultura antreprenoriala, cel putin din doua motive importante. Pe de o parte, pentru ca o cultura antreprenoriala se invata si se transmite din generatie in generatie (sa nu uitam ca marile afaceri globale de astazi, care valoreaza miliarde pe bursa, au fost in mare parte pornite ca afaceri de familie cu 50, 100 sau peste 100 ani in urma!). Pe de alta parte, pentru ca o cultura antreprenoriala solida inseamna o cultura reala a muncii (un antreprenor munceste 7 zile pe saptamana, de dimineata pana seara, daca vrea sa aiba succes).

In Romania, lacunele in ceea ce priveste cultura muncii sunt evidente (multi "wannabe entrepreneurs" isi imagineaza ca sa fii antreprenor inseamna sa iei niste bani de la cineva, sa ii pui pe altii sa munceasca iar tu sa nu faci nimic, ceea ce nu este deloc un plan bun).


Cine apeleaza la finantare business-angel in Romania
In mod normal, investitiile de business-angel sunt limitate ca si valoare a finantarii, astfel incat, proiectele de acest gen trebuie sa fie afaceri care nu au nevoie de foarte mult capital. Aceasta caracteristica exclude din start afacerile care presupun investitii mari, cum ar fi in mod normal cele din sfera productiei (ceea ce nu inseamna ca investitii in mici facilitati de productie sunt excluse, cu conditia sa intruneasca totusi un palier rezonabil de capital).

Cele mai potrivite pentru investitii de tip business-angel sunt probabil firmele din domeniul comertului si serviciilor, unde se pot realiza afaceri de succes pornind cu sume mici, de ordinul a pana la 200.000 de euro investitie de capital.


Ce trebuie sa stie un antreprenor inainte sa apeleze la finantare business-angel
Ar trebui sa invete foarte bine afacerea pe care o face, pentru ca in momentul in care el nu cunoaste excelent aceasta afacere, nu va putea convinge niciun investitor ca poate sa inmulteasca banii investiti.

Cu privire la ce trebuie sa stie un antreprenor despre finantarea de tip business-angel, trebuie sa inteleaga ca aceasta este mai riscanta decat alte tipuri de investitii, asa ca si randamentul asteptat de business-angel va fi mai mare (evident mult mai mare decat cel asteptat de o banca de la care s-ar cere un credit echivalent).

In plus, un business-angel, ca orice investitor, vrea sa stie ca exista un "plan de exit" adica o varianta (sau mai multe) prin care, in viitor, investitia sa poate sa fie fructificata prin vanzare sau printr-o alta metoda care sa maximizeze profitul investitorului (si alaturi de el si pe cel al antreprenorului).


Cum trebuie sa se prezinte un antreprenor in fata unui business angel
In primul rand, antreprenorul ar trebui sa aiba un business real pe care sa il cunoasca foarte bine, nu doar un proiect. Sansele ca un business-angel sa finanteze doar un proiect teoretic si care nu are niciun fel de materializare in business, sunt infime.

In al doilea rand, antreprenorul ar trebui sa fie extrem de sincer si de realist in prezentarea afacerii (nu trebuie ascunse riscurile si minusurile si nici nu trebuie exagerate oportunitatile).

Nu in ultimul rand, un antreprenor care prezinta o asemenea propunere de investitii trebuie sa demonstreze sau macar sa reuseasca sa transmita determinarea lui de a se implica total in afacere si de a risca cel putin la fel de mult ca investitorul, in acea afacere (sa demonstreze ceea ce englezul numeste "commitment").


Asteptarile pe care le are un business-angel
Un business-angel investeste intr-o afacere intr-un alt mod decat un fond de investitii, el se implica mult mai direct in strategia afacerii in care a investit, ceea ce este un mare avantaj pentru antreprenor, care de multe ori nu are suficienta experienta din acest punct de vedere, fiind la inceput de drum.

Din acest punct de vedere, un business-angel asteapta, evident, ca implicarea lui in afacere sa fie apreciata de antreprenor, si nu sa fie privita ca o intruziune, asa cum se mai intampla. Un business-angel nu controleaza compania printr-un Consiliu de Administratie, ci alaturi de antreprenor, participa uneori foarte direct la deciziile importante ale afacerii.


Schimbari in ultimii ani in comportamentul antreprenorilor care cer finantare
Exista o schimbare a antreprenorilor atunci cand isi prezinta afacerea - au inceput sa apara cel putin cu niste documentatii ceva mai bine structurate. Dar, in general, lipseste partea cea mai importanta a prezentarii, si anume cea care ar trebui sa analizeze piata si vanzarea propriu-zisa, existand prea multi antreprenori care isi imagineaza ca, daca au un produs sau un serviciu de exceptie, acestea se vor vinde singure, ceea ce este fals.

Din pacate, in continuare 99% din cei care vin cu proiecte, nu vin si cu un business existent, pe care sa il poata prezenta. Aici este o mare problema, deoarece in acelasi timp, sunt probabil sute, daca nu mii de antreprenori romani valorosi, care au inceput deja un business si pe care nu stiu cum sa il dezvolte, deoarece le lipseste finantarea si nici nu stiu despre posibilitatea unor investitii de tip business-angel (sau, din diverse motive, nu au incredere in acestea).


Criteriile pe care isi bazeaza Marius Ghenea acordarea finantarii
Expertiza antreprenorului (asa cum spuneam mai devreme, antreprenorul trebuie sa cunoasca foarte bine afacerea, sa o cunoasca, as spune "ca pe propriile buzunare", ca sa poata sa ma convinga); commitment-ul antreprenorului de a investi si el in afacere (nu neaparat cash, dar vreau sa vad ca si el isi asuma un risc alaturi de mine, nu doar vrea sa utilizeze banii altora fara vreun risc pentru el); nu in ultimul rand, chimia cu antreprenorul.

Sunt oameni cu care simt ca ma pot intelege mai bine si oameni cu care nu relationez foarte bine, iar in investitii de tip angel, aceasta chimie conteaza probabil mult mai mult decat in investitiile mari, institutionalizate prin fonduri de investitii, bursa sau alte instrumente, unde relatiile dintre oameni nu mai sunt atat de importante, ele fiind oricum intermediate de reprezentanti in Consiliul de Administratie, CEO sau alte persoane.


Se va extinde conceptul de business-angel in Romania?
Sigur ca se va extinde, este normal, si acest lucru se intampla in orice economie de piata, nu doar in SUA (desi acolo, intr-adevar, avem probabil cele mai bune exemple de business-uri dezvoltate pe baza unor finantari de tip business angel).

Cu siguranta, in Romania, cresterea exploziva a acestui tip de investitii va fi legata si de dezvoltarea a tot mai multe proiecte de tip new-business/e-business, zona de afaceri unde antreprenorii sunt mai familiarizati cu conceptul de business-angel si, prin natura varstei lor mai tinere, sunt mai dispusi la un asemenea concept, mai putin traditional.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii