Big data si birocratia organizationala pot duce la greseli in procesul decizional


80% dintre respondentii unui studiu derulat in randul managerilor de top din 16 tari admit ca au luat decizii strategice pornind de la informatii eronate.


Managerii cu experienta se straduiesc sa ia deciziile corecte, in conditiile in care 72% dintre organizatii admit ca au avut minimum o initiativa strategica esuata pe fondul erorilor din procesul decizional, in ultimii trei ani, potrivit unui studiu realizat de Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) si American Institute of Certified Public Accountants (AICPA).

Supraincarcarea informationala, birocratia excesiva, lipsa increderii si stimulentele nealiniate cu obiectivele de business au fost mentionate ca factori catre contribuie la greseli in procesul decizional de catre companii din toata lumea. Aproape o treime dintre respondenti au afirmat ca cel mai mare obstacol in calea eficientizarii procesului decizional il reprezinta birocratia organizationala.

Raportul “Joining the dots: decision making for a new era” s-a adresat top managerilor din organizatii mari din 16 tari si a relevat nu doar ca acestia admit ca au facut greseli in procesul decizional, ci si ca au luat decizii strategice pornind de la informatii eronate (80%), precum si ca organizatia pe care o conduc a pierdut un avantaj competitiv pentru ca au fost lenti in a lua decizii (42%). In mod surprinzator, doar 28% dintre respondenti sunt de parere ca organizatia este capabila sa le asigure liderilor cu experienta oportunitatea de a invata din rezultatele deciziilor luate.


Principalele cauze ale deciziilor de slaba calitate identificate in raport sunt:
• Supraincarcarea informationala: 36% dintre respondenti afirma ca organizatia lor nu face fata surplusului informational, iar 32% afirma ca big data a inrautatit situatia. Doar 37% considera ca big data le-a fost utila. In randul celor mai performante organizatii, 86% dintre respondenti evalueaza deja informatia manageriala de care au nevoie pentru a se concentra pe modalitati de crestere a valorii modelului de afaceri.

• Birocratia: aproape o treime dintre respondenti (29%) au indicat ca problemele de coordonare cauzate de birocratie sunt cel mai mare obstacol in calea eficientizarii procesului decizional.

• Incredere si colaborare: 43% dintre participantii la studiu afirma ca nivelul de incredere intre executivii din cadrul organizatiei lor necesita imbunatatiri, in timp ce 57% au fost de parere ca o colaborare mai activa este necesara pentru imbunatatirea procesului decizional. Aproape doua treimi (65%) au afirmat ca este nevoie de o crestere a nivelului de incredere intre lideri si angajati, per ansamblu.

• Structura stimulentelor: 61% dintre lideri admit ca structura stimulentelor oferite de organizatia lor nu incurajeaza luarea deciziilor corecte pentru obtinerea de valoare pe termen scurt, mediu si lung.

Rezultatele acestui studiu pot genera ingrijorari semnificative, avand in vedere ca deciziile gresite duc la probleme in afaceri. Organizatiile trebuie sa trateze procesul decizional ca un element vital intr-o afacere, care trebuie derulat cu profesionalism si imbunatatit continuu. Mai mult decat atat, liderii trebuie sa inceapa sa gandeasca intr-un mod integrat. Aceasta presupune o cunoastere clara si bine definita a modelului de afaceri si alinierea deciziilor in functie de acest model, colectarea si analizarea rapida a tuturor informatiilor relevante din toate zonele afacerii si concentrarea pe indicatorii de performanta esentiali, mai degraba decat pe instinct sau zvonuri”, spune Krzysztof Kmuk (foto), CIMA Emerging Markets Development Manager CEE.

Barry Melancon, CPA, CGMA, Presedinte si CEO AICP, precizeaza ca suntem in era big data, iar perceptia comuna pare sa fie “mai mult este mai bine”, dar studiul citat arata ca big data devine o povara pentru cei responsabili de procesul decizional, in multe organizatii, intrucat nu sunt capabili sa extraga si sa analizeze informatii relevante.

Avand o intelegere profunda a modalitatilor de crestere a unei afaceri, atat din punct de vedere financiar, cat si non-financiar, functia de contabilitate financiara joaca un rol critic in conectarea persoanelor potrivite cu informatia potrivita pentru a obtine avantajul competitiv", spune Barry Melancon.

Organizatiile care au afirmat ca sunt echipate corespunzator pentru a lua deciziile necesare pentru a obtine performante la nivelul afacerii au aratat ca respecta principii integrate in procesele decizionale, similare cu cele conturate de Principiile Globale de Contabilitate de Management (GMAP). GMAP a fost conceput pentru a crea cadrul principial pentru a sprijini sectorul public si privat sa ia decizii mai bune si sa fie capabile sa raspunda atat riscurilor, cat si oportunitatilor intampinate intr-o maniera eficienta.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii