Bijuteriile de autor - o afacere care straluceste in criza


Designerii de bijutierii spun ca anul trecut nu au fost afectati de criza economica si ca vanzarile le-au crescut fata de anul precedent. Ei estimeaza aceeasi evolutie si in acest an, bijuteriile de autor fiind percepute acum ca o buna investitie.

 

David Sandu, designer de bijuterii, nu se astepta ca 2009 sa fie mai bun decat anul precedent, pentru ca isi mutase showroom-ul de pe Calea Victoriei in Centrul Vechi al Bucurestiului.

Clientii au fost foarte receptivi, datorita faptului ca locul in care am <montat> acum showroom-ul si atelierul este mult mai interesant decat precedentul. In prima parte a anului trecut am inregistrat chiar o usoara crestere fata de 2008, a doua parte a anului fiind la acelasi nivel cu anul precedent. Am avut unul dintre cei mai creativi si mai prolifici ani si acesta este cel mai important lucru pentru mine in acest moment”, explica pentru startups.ro David Sandu.

Designer-ul Carla Szabo spune pentru startups.ro ca in cazul ei, anul trecut, cererea de bijuteri s-a pastrat relativ aceeasi ca in anii trecuti, fiind o companie mica, cu o productie interna mica. Nici ea nu a fost afectata de faptul ca in 2009 a inchis magazinul propriu, din cauza lucrarilor din Centrul Vechi al Capitalei.

Si designer-ul de bijuterii Mihaela Tarhuna spune ca nu a fost afectata de criza financiara, desi i-a fost teama de aceasta.

Spre deosebire de designerii cunoscuti de bijuterii, potrivit lui Karl Heinz, presedintele Patronatului Bijutierilor din Romania (PBR), la nivelul intregii piete, bijutierii s-au descurcat greu anul trecut, dar au reusit sa depaseasca criza cu activitati colaterale, precum productia unor obiecte promotionale deosebite.

In acest an, designerii de bijutierii spera ca evolutia din 2009 sa continue.

Pe baza celor intamplate anul trecut, tind sa cred ca amatorii de arta si de bijuterii de autor vor face economii la cheltuielile foarte mari, nu vor mai cumpara iahturi si penthouse-uri, dar bijuterii vor comanda in continuare”, spune David Sandu.

Carla Szabo spera ca anul acesta sa vanda mai mult decat anul trecut, pentru ca, din februarie, va avea pe propriul site un magazin online, unde se vor vinde accesorii de imbracaminte si obiecte de design.


Cine sunt creatorii bijutieriilor de autor
In Romania, exista mai multe generatii pe piata bijuteriilor de autor, dar s-au afirmat public cei care au intre 20 de ani si 40 de ani, dintre care unii au cucerit premii internationale de design (n.red. - de exemplu, David Sandu).

Karl Heinz spune ca in Romania sunt peste 50.000 de bijutieri, dintre care 10 - 15 fac bijuterie de autor, cativa fiind membri PBR.

Acesta piata poate sa ajunga la cel putin 10% din volumul pietei per total. Aceasta dezvoltare este posibila in cativa ani, in functie de intelegerea <bijuteriei> ca atare de catre un strat din ce in ce mai mare al populatiei”, subliniaza Karl Heinz.

Designerii spun ca bijuteria de autor necesita pregatire, experienta si investitie.

De obicei, in Romania, bijutierii de autor sunt autodidacti, pentru ca in tara noastra nu exista scoli de profil. Astfel, cei care vor sa devina bijutieri o pot face pe cont propriu, pot sa se angajeze la ateliere de bijuterii sau sa invete la scoli din afara tarii. In tarile dezvoltate, arta realizarii de bijuterii se invata la marile universitati.

Carla Szabo adauga faptul ca, in aceste conditii, tinerii bijutieri experimenteaza si descopera singuri tehnicile, astfel incat perfectionarea vine in timp si prin perseverenta.

Creatorul trebuie sa se dezvolte pe mai multe planuri - marketing, relatii cu publicul, trebuie sa se documenteze sa stie ce se cere, unde poate expune si asa mai departe”, adauga designer-ul de bijuterii Elena Crisan.

Bijutierii de autor sunt si designerii dispusi sa experimenteze si "sa se joace".

Experimentul si impactul asupra contextului decid traiectul jocului. Pregatirea si experienta conteaza mai ales pentru designer, aici este instalata placerea jocului in laborator, adica placerea designerului”, detaliaza Mihaela Tarhuna.


Evolutia pietei
Piata bijuteriilor de autor si-a reluat dezvoltarea in Romania acum doi - trei ani, ca urmare a interesului tot mai mare din partea cumparatorilor si designerilor. Asta dupa ce in anii comunismului dezvoltarea acestei piete a fost oprita. Inainte de 1989, doar cativa bijutieri (Viorica Farcasu, Doru Coada, Marian Nacu, Teo Ghetiu, Rolando Negoita si Cornel Abrudan etc) faceau meseria pe cont propriu, fiind priviti ca "elemente turbulente" si marginalizati.

Karl Heinz leaga interesul din ultimii ani pentru bijuteriile de autor si de saturatia de “turcisme” a oamenilor interesati de bijuterii.

Carla Szabo caracterizeaza piata ca fiind imatura si timida si spune ca una din marile calitati ale bijuteriei contemporane, si mesajul sau cel mai valoros, este acela ca frumosul este peste tot si in toate si trebuie doar sa il vezi si sa iti doresti ca si ceilati sa il vada prin ochii tai.

David Sandu descrie piata bijuteriei de autor ca fiind extrem de spectaculoasa prin diversitatea si vastitatea ei, fiind la fel de multe genuri si stiluri ca si in pictura sau in literatura.

"Pentru ca face parte din piata artei contemporane si bijuteria de autor este influentata de fluctuatiile financiare. In timpuri de inflorire economica sunt incurajati designerii si artisii care fac arta experimentala si se folosesc de materiale alternative. In vremuri de criza, clientii isi amintesc de notiuni precum briliant, platina, cutie de valori. Si asa creste segmentul de creatori cu formatie tehnica clasica, dar cu viziune estetica, bineinteles, contemporana”, completeaza David Sandu.

Factorii pozitivi care influenteaza piata bijutierilor de autor sunt reprezentati de targurile si expozitiile de profil (n.red. - precum “Autor” si “Extins”) si de magazinele care vand piese unicat.

Elena Crisan ii mentioneaza printre factorii pozitivi si pe artistii deschisi publicului, care participa cu colectii noi la manifestarile de profil.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Anul trecut, designerii de bijuterii nu au fost afectati de criza economica si vanzarile le-au crescut fata de anul precedent, estimand aceeasi evolutie si in acest an.
Principalul motiv care a dus la crestere este folosirea bijuteriilor ca investitie.
Factorii pozitivi care influenteaza piata bijutieriilor de autor sunt targurile si expozitiile de profil, magazinele care vand piese unicat si artistii deschisi publicului si care participa cu colectii noi la manifestarile de profil.
In Romania, exista mai multe generatii pe piata bijuteriilor de autor, dar s-au afirmat public cei care au intre 20 de ani si 40 de ani, dintre care unii au cucerit premii internationale de design (n.red. - de exemplu David Sandu).
Karl Heinz spune ca in Romania sunt peste 50.000 de bijutieri dintre care 10 - 15 fac bijuterie de autor, iar cativa sunt membri ai Patronatului Bijutierilor din Romania.
Bijutierii spun ca este nevoie de multi ani de pregatire tehnica si estetica, de disciplina pana sa incepi sa traiesti decent din acest domeniu.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii