Birourile instant sunt tot mai cautate de companii
In ultimii doi ani, pe piata spatiilor de birou instant (numite si shared office sau part time office) au aparut jucatori noi iar solicitarile firmelor au crescut, deoarece au nevoie sa-si eficientizeze cheltuielile, mai ales cele administrative.
"Firmele specializate sau administratorii de cladiri de clasa A si B ofera spatii de birouri cu toate serviciile incluse, pe principiul unui <hotel de companie>, unde vii doar cu laptopul: ai birou mobilat, aparatura de birou, receptionera care raspunde la telefon in numele firmei tale, poti avea inclusiv secretara, sala de meeting si catering", spune pentru startups.ro Alexandru Petrescu, managerul Esop Consulting.
Oana Sirbu, Associate in departamentul birouri al Colliers International Romania, spune pentru startups.ro ca principalele atribute ale unui birou instant constau in flexibilitatea alegerii spatiului (suprafata, durata de timp a contractului, posibilitatea de a inchiria si de a folosi in aceeasi zi spatiul), amplasarea intr-o cladire de birouri unde sunt conditii de lucru moderne, fara o investitie initiala semnificativa sau necesitatea ca firma sa se ocupe de partea administrativa.
"Intr-un instant office, se poate opta si pentru inregistrarea sediului social, servicii de video-conferinte avansate, acces la reteaua internationala si lucrul din business lounge-urile din alte tari, daca furnizorul este unul international, birou virtual etc. Intr-un instant office nu se inchiriaza o anume suprafata, ci un post de lucru cu acces la zonele comune (cafeteria, lounge, terasa) si de conferinta, pentru o durata in general cuprinsa intre 12 luni si 24 de luni. De regula, se incepe cu un pachet de baza si, in functie de nevoile de business, se opteaza si pentru alte servicii", completeaza Oana Sirbu.
Cum s-a dezvoltat piata locala de birouri instant
Primul astfel de operator din tara noastra a fost Regus, care a intrat pe piata acum 14 ani, ca franciza. Acum sase ani, franciza a fost preluata de operatorul international, Regus Group.
"O parte dintre acesti operatori (n.red. - din Bucuresti) si-au marit suprafata totala in ultimii doi ani, s-au extins si in alte cladiri si au aparut cativa operatori noi, <de ocazie>", precizeaza Alexandru Petrescu.
Oana Sirbu mentioneaza ca piata de birouri instant a crescut in ultimii ani, atat datorita operatorilor de astfel de servicii, cat si a celor alternativi ("incumbents"), de tip hub. Desi scopul principal al acestora din urma este de a crea o comunitate, prin spatiile fizice de lucru pe care le pun la dispozitie, creeaza concurenta jucatorilor traditionali.
"Desi nu este o monitorizare clara asupra acestora, se observa un trend de crestere. Serviciile au ramas constante, insa ne asteptam ca usor-usor sa se introduca sau sa fie eliminate tehnologiile care nu mai sunt relevante, de exemplu, faxul. Conform principalilor jucatori din aceasta piata, preturile au ramas constante, chiar au avut o tendinta de crestere datorita cererii sustinute pentru astfel de spatii. Asteptarile noastre sunt ca aceasta piata sa creasca in perioada urmatoare si sa se diversifice prin extinderea in principlalele orase din Romania, din nou, pe fondul cererii sustinute", adauga Oana Sirbu.
Consultantul pe birouri al Colliers crede ca piata de birouri instant o va influenta pozitiv pe cea generala din urmatoarele perspective:
- desi suprafata totala ocupata de furnizorii de instant office nu este semnificativa (pana in 1% din stocul total de birouri din Bucuresti), inchirierile facute de acestia contribuie la scaderea ratei de neocupare
- nu concureaza cu cladirile de birouri clasice, deoarece dezvoltatorilor le este dificil sa imparta un etaj intr-o suprafata mai mica de 150 mp - 200 mp si nu-i atrage acest tip de business
- noua generatie este definita de nevoia de flexiblitate si de a face parte dintr-o comunitate
- educa piata de birouri, deoarece firmele renunta treptat la conceptul de "firma de apartament"
"Pe de-o parte, se intelege valoarea unei imagini profesioniste, care sporeste increderea partenerilor de afaceri si creste nivelul de motivare a angajatilor prin oferirea de conditii de lucru moderne. Pe cealalta parte, daca iti faci un calcul sumar asupra costurilor financiare, administrative si logistice, intelegi ca primesti mai multa valoare prin stabilirea unui astfel de birou. In plus, daca esti o firma mica, cu unul - doi angajati, faptul ca mergi intr-o comunitate unde poti schimba idei poate aduce o contributie greu de cuantificat, insa cu un impact semnificativ in invatarea continua, schimb de cunostinte pe domenii complementare si poate genera inspiratie pentru dezvoltarea afacerii", explica Oana Sirbu.
Alexandru Petrescu mentioneaza ca birourile instant nu influenteaza direct piata de birouri, deoarece este o nisa bine delimitata, care creste in paralel cu prima, pe termen mediu si lung.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Un birou instant are toate facilitatile unui birou obisnuit, diferenta fiind ca poate fi inchiriat imediat si administrarea o face o companie specializata.
Piata birourilor instant a aparut in Romania acum 14 ani, odata cu venirea Regus in tara noastra.
Serviciile disponibile intr-un birou instant sunt de la secretara, receptionera, servicii de operare a biroului si pana la inregistrarea sediului social, servicii de videoconferinte avansate si birou virtual.
O firma care inchiriaza un birou instant plateste o taxa pentru fiecare post de lucru, ceea ce include spatiul si serviciile oferite.
Companiile interesate de astfel de birouri variaza de la start-up-uri la multinationale care vor sa vina in tara noastra, precum si firmele care lucreaza pe proiecte.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.