Cand ai nevoie de consultanta in afaceri


Majoritatea start-up-urilor sunt demarate de specialisti in domeniile respective. De aceea, antreprenorii considera ca nu au nevoie de consultanta. In plus, serviciile de consiliere sunt considerate scumpe. Totusi, exista domenii de activitate care nu pot functiona fara consultanta, asa cum exista etape in evolutia unei afaceri care necesita interventia unui consultant de specialitate.

 

Multi antreprenori nu apeleaza la serviciile de consultanta atunci cand lanseaza o afacere. Lipsa banilor este motivul cel mai des invocat. Si cum serviciile unor consilieri sunt considerate destul de scumpe, antreprenorii prefera sa sara peste aceasta etapa.

In general, un start-up sufera de capital insuficient, deci cu greu poate acoperi costuri de consultanta”, declara pentru startups.ro Madalina Popescu, General Manager la Pluri Consultants Romania.

De asemenea, antreprenorii se bazeaza pe ideea ca sunt experti in domeniul in care si-au demarat business-ul si, prin urmare, nu apare nevoia de a apela la un specialist.

Antreprenorii sunt niste persoane cu multe calitati, printre care si o mare doza de incredere in sine si, in virtutea ei, considera ca pot juca rolul de <om orchestra>”, mai spune Madalina Popescu.

In cazul in care, la momentul lansarii, afacerea este una de dimensiuni reduse, decizia de a nu folosi serviciile unei firme de consultanta se poate considera oarecum justificata. Insa, pe masura ce business-ul evolueaza, se impune necesitatea unei forme de consiliere.

Cand afacerea creste, oamenii incep sa fie coplesiti de munca, si atunci este momentul in care ar dori sa aiba pe cineva cu care sa se sfatuiasca, sa le dea perspectiva si informatii sau instrumente pe care ei nu le cunosc si nu le pot stapani”, spune pentru startups.ro Eusebiu Burcas, Director Executiv la compania De Klausen Consult.


Cand este necesara consultanta
Antreprenorii trebuie sa apeleze la servicii de consiliere in management chiar inainte de a lansa un business. Consultanta se impune in mod special in etapa de definire a strategiei si de planificare a implementarii ei.

Inainte de a decide daca incep un business nou, ar fi de dorit sa iau in calcul cat mai multi factori si aici e posibil sa am nevoie de ajutor, adica de consultanta. Apoi imi clarific viziunea si o pun intr-o forma care poate fi comunicata echipei cu care lucrez”, declara pentru startups.ro Calin Cavaleru, Senior Trainer&Consultant la Kepner-Tregoe Romania.

Potrivit consultantului, acesti primi pasi ai procesului de start-up sunt cel mai adesea tratati superficial sau sunt omisi, ceea ce duce la o rata redusa de succes, de doar 30% la nivel mondial. Mai concret, start-up-urile au nevoie de un studiu preliminar de piata, de un studiu de fezabilitate, dar si de sprijin in domeniul comercial.

Mai ales la inceput, este preferabil sa faci outsourcing pentru functia de resurse umane, iar in domeniul financiar este de preferat sa externalizezi serviciul de contabilitate. Pe masura ce se dezvolta afacerea, sprijinul consultantei devine tot mai consistent”, precizeaza Madalina Popescu.

De asemenea, consultanta este necesara mai ales la trecerea de la o etapa la alta, pentru ca antreprenorul sa fie sigur ca deciziile si strategiile sunt corect implementate.

Aceasta nevoie ar trebui sa fie constanta, pentru ca schimbarea in organizatii, adaptarea la piata si la miscarile concurentei sunt imperios necesare atat in vremuri de crestere economica, dar mai ales in cele de declin”, mai spune Eusebiu Burcas.


Domenii de activitate unde iti trebuie specialisti
In general, start-up-urile sunt lansate cu resurse materiale si umane limitate. Totusi, cu cat afacerea este mai complexa, cu atat nevoia de consultanta este mai mare.

Pe domenii de activitate, in ceea ce priveste business-urile noi, se impune consultanta in domeniul juridic si contabil. Potrivit lui Calin Cavaleru, start-up-urile nu pot functiona fara sa acopere aceste directii.

Totusi, “desi nu au, de cele mai multe ori, capabilitati de strategie si dezvoltare, in 99,9% din cazuri nu apeleaza la consultanta in aceste domenii”, puncteaza Cavaleru.


Cand isi dau seama antreprenorii ca au nevoie de ajutor
Antreprenorii isi dau seama ca este necesara consultanta mai ales atunci cand afacerea pierde bani. Dar de cele mai multe ori, ei incearca sa rezolve singuri problemele sau cer ajutor doar de la cei care se afla in aceeasi situatie. Cand, in sfarsit, apeleaza la consultanta, prima motivatie invocata este dorinta de a gasi o solutie minune care sa redreseze situatia disperata in care s-a ajuns.

Antrepenorii apeleaza la consultanta preponderent in momentul in care existenta business-ului lor este amenintata. Un antrepenor care castiga 10 lei pe an, nu apeleaza la consultanta ca sa castige 30 de lei pe an, el are nevoie de ajutor doar atunci cand nu mai poate plati salariile si chiriile. Cum consultantul nu este un vrajitor, iar organizatia este un organism complex, solutiile minune nu exista. Cel mai priceput capitan de vapor poate face prea putin pentru o corabie prost construita si cu marinari prea putin priceputi, daca ajunge acolo exact in mijlocul furtunii”, subliniaza Calin Cavaleru.

Antreprenorii aleg de obicei sa apeleze la consultanti abia cand isi pot permite sau cand sunt obligate sa cumpere un serviciu. In general, acestea sunt serviciile de audit financiar si de asistenta juridica.

Nevoia careia ii raspunde consultantul este de cele mai multe ori veche, amanata de multe ori, iar situatiile pe care trebuie sa le rezolve la inceput seamana cu incendiile”, spune Madalina Popescu.

Un alt exemplu este legat de apelarea la recrutori. Acest moment survine abia dupa incercari repetate de a atrage talente sau dupa cateva tentative de angajare terminate cu plecari rapide.

In acest caz, managerii se trezesc in situatia ca nu pot acoperi un post important. Atunci ei apeleaza la recrutori, insa rareori stiu sa cumpere astfel de servicii - se concentreaza pe pret in detrimentul altor termeni comerciali mult mai importanti pentru ei, precum durata procesului de recrutare sau costurile ascunse, si sfarsesc prin a suferi un nou esec, de data aceasta, pe bani ”, spune Madalina Popescu.

Aici intervin consultantii care ajuta clientul in alegerea celor mai bune companii de recrutare.


Influenta pietei
Domeniile din care provin start-up-urile care fac preponderent apel la consultanta depind de ritmul de crestere a pietei respective. De asemenea, business-urile care apeleaza la consultanta in situatii critice sunt cele care depind in evolutia lor de performanta comerciala.

In 2007-2008 era imposibil sa oferi consultanta majoritatii firmelor de constructii sau celor din imobiliare, pentru ca ritmul de crestere a pietei si cotele de profit le tineau pe val. Azi, insa, cele care supravietuiesc nu mai au resurse sa plateasca un consultant”, spune Eusebiu Burcas.


Efectele lipsei de consultanta
Cand nu foloseste consultanta, antreprenorul aloca mai multe resurse in zonele care aduc probleme business-ului. Acestea nu sunt in mod necesar cele mai importante verigi ale activitatii afacerii. Practic, efectele pot fi traduse printr-un volum ridicat de munca si absenta competentelor cheie. Dar, cum lipsa consultantei nu genereaza efecte pe termen scurt, problemele in general neprevazute se acutizeaza pana sa fie sesizate.

Efectele pe termen lung se vad imediat si vor fi foarte vizibile in economia romaneasca in viitorul apropiat - se numesc blocaj financiar, reducerea personalului, pierderi financiare si poate chiar faliment”, spune Eusebiu Burcas.

In concluzie, Madalina Popescu considera ca, din punct de vedere economic, este mai bine sa te concentrezi pe core business iar pentru nevoi secundare sa apelezi la specialistii care furnizeaza rezultate mai bune si sunt mai eficienti.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii