Cand are nevoie afacerea ta de PR
O companie are nevoie de relatii publice pe tot parcursul activitatii sale si chiar inainte de momentul infiintarii. Iar comunicarea ar trebui sa fie facuta permanent, nu doar in cadrul unor campanii punctuale. Situatia din piata arata insa ca multe dintre firme ajung sa inteleaga faptul ca au nevoie de comunicare doar cand sunt in situatii de criza.
“Relatiile publice sunt - sau ar trebui sa fie - un proces continuu. Toate momentele din activitatea unei companii trebuie insotite de comunicare cu publicurile vizate sau afectate direct si indirect, fie ca vorbim de angajatii companiei, de parteneri, de clienti, de actionari sau autoritati. Comunicarea nu se face doar la bine (cand avem vesti frumoase de anuntat) sau doar la greu (cand suntem in situatie de criza), ci constant, cu consecventa”, spune pentru startups.ro Gabriela Lungu, specialist in comunicare, Managing Partener al companiei The Practice.
Alina Melescanu, Senior PR Consultant in cadrul companiei Rogalski Grigoriu Public Relations, compara organizatiile cu organismele vii, care, pentru a fi sanatoase, au nevoie in permanenta de alimentatie diversificata si completa.
“Nu poti sa hranesti bine o organizatie trei luni si sa te astepti ca efectele sa dureze trei ani de acum inainte. De aceea, optim pentru o companie este sa beneficieze de servicii de PR on going”, spune Melescanu.
Cand este util PR-ul
Gabriela Lungu precizeaza ca serviciile de PR sunt utile chiar si inainte de infiintarea firmei, dar si mult dupa ce aceasta a incetat sa existe in registre. Prin intermediul unei comunicari sustinute si consecvente, inca de la infiintare, firma isi poate construi o imagine solida, care se poate dovedi utila mai ales in situatii de criza.
Serviciile de comunicare pot fi realizate fie de catre un angajat al companiei, fie pot fi externalizate catre o agentie de relatii publice. Indiferent de decizie, comunicarea este ideal sa se faca in baza unei strategii. Gabriela Lungu spune ca rezultatul comunicarii gestionate necorespunzator poate fi dezastruos pentru organizatie.
“O comunicare sustinuta cu toate mijloacele de comunicare este vitala pentru castigarea si mentinerea credibilitatii unei companii pe o piata unde acest aspect ar putea fi, uneori, singurul diferentiator”, declara Alina Melescanu.
Campaniile de PR sunt, de asemenea, extrem de utile cu ocazia lansarii unor produse sau aniversarii unui anumit numar de ani de prezenta pe piata. Rares Petrisor, presedintele Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatii Publice (ARRP), spune ca in cazul situatiilor de criza, o campanie de relatii publice poate fi folosita pentru a informa publicul companiei si pentru a mentine increderea acestuia in organizatie. Dar, in cazul in care firma nu isi permite campanii consistente si de durata, aceasta nu trebuie sa excluda in totalitatea comunicarea.
Gabriel Paslaru, vice-presedintele ARRP si manager al companiei de relatii publice Perfect Ltd, spune ca “oricat de putin, o companie tot trebuie sa comunice, caci daca nu o va face ea, se va gasi cu siguranta un concurent care sa ocupe locul ramas liber”.
Eficienta campaniilor
Paslaru spune ca oricat de bine targetata este o campanie de relatii publice, aceasta nu va genera instantaneu modificari de atitudine si, prin urmare, firmele au nevoie de campanii de durata medie sau lunga, in functie si de obictivele vizate in cadrul acelei campanii.
“Spre deosebire de publicitate, unde important este mai curand sa indrepti atentia <cumparatorului>, fie si pentru scurt timp, asupra unui produs pe care iti propui sa-l determini sa-l achizitioneze, in relatii publice, ceea ce doresti sa obtii este increderea <consumatorului>, nu doar reactia lui de a intinde mana intr-o anumita directie. Construirea increderii cere timp”, mai spune Paslaru.
Pe de alta parte, comunicarea pe termen lung arata faptul ca organizatia doreste sa construiasca si sa mentina o relatie optima cu publicul sau.
“Trebuie sa tinem cont si de faptul ca, de exemplu, o campanie de educare care are ca scop schimbarea unui comportament nu poate fi realizata intr-un interval de o luna de zile”, spune Rares Petrisor.
Comunicarii pe termen lung i se pot adauga campanii punctuale, menite sa atinga anumite obictive specifice.
“Relationarea cu publicurile organizatiei trebuie facuta in mod constant daca vrem sa ne asiguram ca aceste publicuri sunt informate si au un nivel decent de intelegere a organizatiei respective. Numai pornind de la un astfel de nivel putem spera sa obtinem rezultate bune, la nevoie, cu campanii punctuale”, puncteaza Gabriela Lungu.
Avantaje pentru start-up-uri
Relatiile publice aduc avantaje majore companiilor aflate la inceput de drum, firmele castigand astfel publicul tinta si beneficiind de notorietate, dar si de pozitionarea dorita pe piata. In plus, PR-ul in cazul unui start-up ajuta la crearea unei reputatii de partener serios in randurile clientilor si furnizorilor. (Citeste mai mult despre importanta PR-ului pentru un start-up)
In opinia consultantului de la Rogalski Grigoriu, “niciun advertorial sau macheta nu are eficienta unui interviu sau material de presa”.
Gabriel Paslaru exemplifica prin efectul de cutie neagra, care arata ca ceea ce e necunoscut, eventual ascuns, inspira teama. Ducand rationamentul un pic mai departe, specialistul in comunicare detaliaza: “La ce te poti astepta de la un necunoscut, fie el si o noua companie? Cu PR bine facut, teama initiala se poate transforma intr-o asteptare pozitiva din partea celor care devin, sa zicem <cumparatorii> carora li se adreseaza noua companie”.
Tipurile de afaceri care apeleaza la PR
Specialistii din industria relatiilor publice spun ca orice companie care tine la imagine si la reputatia business-ului sau are nevoie de consultanta in domeniul comunicarii. In general, firmele medii si mari apeleaza cel mai des la campanii de PR, acestea dispunand si de cele mai multe resurse in acest sens.
Rares Petrisor mentioneaza printre domeniile cele mai active din punct de vedere al comunicarii pe cel financiar-bancar, FMCG, dar si ONG-urile, care din cauza unui buget limitat, deruleaza campanii in parteneriat sau cu sprijinul unor companii.
“Unele firme acorda mai multa atentie relatiei cu mass-media sau cu stakeholderii, in timp ce altele se axeaza pe derulararea de campanii de PR sau sunt nevoite sa foloseasca mai des comunicarea in situatii de criza (de exemplu, companiile aeriene, cele din industria alimentara, cele care polueaza etc.)”, spune presedintele ARRP.
Cele mai solicitate servicii de PR sunt cele de relationare cu mass-media, planificare si consultanta in relatii publice, dar si comunicare in situatii de criza. Cel mai putin solicitate in aceasta perioada sunt serviciile de organizare de evenimente.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.