Cand iti faci site de companie
Daca afacerea ta se afla abia la inceput, un site de prezentare care sa contina serviciile oferite si datele de contact este suficient. Dar, daca o companie cu vechime in piata se limiteaza la atat, acest lucru arata dezinteres fata de clienti. Specialistii spun ca, indiferent de dimensiunea companiei, coerenta in prezentarea informatiei este foarte importanta pentru un site corporate.
“Site-ul de prezentare online reprezinta pentru tot mai multe companii, doar primul pas in generarea de vanzari si branding online”, spune pentru startups.ro Mihai Dragan, Manager la agentia interactiva MB Dragan.
Firmele din Romania au inceput sa fie tot mai interesate de prezenta online datorita cresterii numarului de utilizatori si al schimbarilor in comportamentul de consum si informare al acestora. In plus, tot mai multe companii isi dau seama de eficienta comunicarii online.
“Orice firma din Romania care are o strategie de marketing ia in considerare mediul online ca un canal de comunicare. Doar cateva privesc mediul online drept un canal de vanzare”, spune pentru startups.ro Marius Dosinescu, General Manager la agentia de dezvoltare web Avantaj Net.
Reprezentantul Avantaj Net spune ca majoritatea companiilor evalueaza un site dupa aspect si isi doresc ca al lor sa fie mai frumos decat al concurentei, cu informatii mai bine structurate si sa fie mai intuitiv in utilizare.
“Greselile gramaticale, de imagine, pozele furate sunt cateva dintre problemele care se pot intoarce impotriva proprietarului de site, alungandu-si clientii”, subliniaza Marius Dosinescu.
Cel mai mult au de pierdut acele companii care isi limiteaza site-ul doar la scrierea datelor de contact: acesta va fi mai greu de gasit prin intermediul motoarelor de cautare iar cei care nu cunosc firma nu pot afla domeniul de activitate. Iar asta poate sa insemne chiar si vanzari mai mici.
“Ca urmare, un buget slab pentru inceput duce la cheltuieli mai mari in viitor”, explica Mihai Dragan.
Cine ar trebui sa isi faca un site
Dupa cum spun specialistii in domeniu, companiile mici si mijlocii, mai ales cele din afara Bucurestiului, sunt primele care trebuie sa aiba un site de prezentare. Si asta indiferent de domeniu de activitate.
“Momentul oportun nu exista, ci apare atunci cand nevoia de dezvoltare si atragere de noi clienti este tot mai mare”, explica Marius Dosinescu.
Mihai Dragan spune ca cele mai deschise spre acest tip de comunicare sunt firmele din domenii precum IT&C, retail, banking, auto, consultanta sau media.
Printre companiile care nu ar avea nevoie de un site in acest moment sunt cele destinate persoanelor de varsta a treia, deoarece putini dintre acestia folosesc internetul.
“O pagina de internet dedicata protezei dentare ar fi inutila pentru atingerea targetului, insa pentru atragerea de distribuitori ar fi o idee buna”, spune Marius Dosinescu.
Avantajele prezentei online
Printre cele mai importante avantaje obtinute de companiile care au un site se numara cresterea notorietatii brandului si a vanzarilor, prin accesul la mai multi potentiali clienti. De alfel, acesta este si motivul pentru care Corporate Office Solutions (COS), o companie specializata in amenajarea spatiilor de birouri, si-a modificat site-ul in vara acestui an.
Firma era prezenta online de cativa ani, dar noile cerinte au fost legate de aspectul modern - minimalist, deschis si prietenos, precum si de navigarea intuitiva printre categoriile de servicii si produse oferite.
In plus, s-a cerut ca platforma de administrare sa permita actualizarea site-ului ori de cate ori este necesar, pentru publicarea de stiri, anuntarea de produse si marci noi, iar utilizatorii sa poata descarca diverse materiale de prezentare.
“Am simtit nevoia de a imbunatati vizual si functional prezenta online si am solicitat crearea unui concept cu totul nou, atat in ceea ce priveste elementele de design, cat si functionalitatea si intuitivitatea navigarii”, spune pentru startups.ro Corina Honcioiu, Marketing Cordinator la COS.
Printre avantajele unui site de companie, Mihai Dragan enumera si costurile mai mici de marketing, comunicarea mai buna, prezentarea intr-un mod structurat a informatiilor despre companie si crearea de oportunitati de business inaccesibile prin marketingul conventional.
La acestea se adauga extinderea recunoasterii companiei la nivel national si international, rapiditatea in comunicare si o vizibilitate mai buna.
Informatiile continute de site
Principalele informatii care trebuie sa existe pe site sunt cele legate de activitatea firmei, serviciile/produsele oferite, standardele de calitate, prezentarea echipei manageriale, misiunea companiei, noutati despre activitatea firmei si datele de contact.
“Importante sunt si cifrele contabile, eventual, accesibile numai pe baza unui nume de utilizator si parola, pentru potentialii investitori”, spune Marius Dosinescu.
Exista si informatii care pot aduce un plus pentru imaginea companiei. De exemplu, pe site-ul COS exista optiunea de a face un tur virtual al showroom-ului sau de a descarca prezentarea firmei.
Un alt exemplu este compania de logistica pentru domeniul industrial Gefco, care si-a modificat site-ul international la sfarsitul lunii octombrie oferind acces la resurse precum Google Maps. De asemenea, firma a investit si intr-un portal de studii de caz care pot fi adaptate unei palete largi de probleme din domeniu.
Informatiile de ordin intern si procedurile de lucru sunt, in general, cele care ar putea atrage atentia in sens negativ. De altfel, reprezentantul Avantaj Net spune ca o mare greseala care se face este publicarea unor informatii nerelevante pentru companie.
Din punct de vedere tehnic, site-ul unei companii nu are nevoie sa aiba meniul in flash, detalii grafice stridente, imagini prea mari, butoane in gradient si headere inutile.
Frecventa actualizarii
Ritmul de actualizare al unui site de prezentare variaza in functie de activitatea companiei. Totusi, ca medie, reprezentantii firmelor din domeniu spun ca este nevoie sa se publice ceva pe site la fiecare doua saptamani sau macar lunar.
“Fiecare actiune a companiei, fiecare nou contract, activitate de dezvoltare sau comunicare cu mass-media trebuie sa fie prezente si pe site”, spune Marius Dosinescu.
Cat te costa un site
In prezent, companiile mici aloca intre 30% si 40% din bugetul de marketing pentru realizarea si intretinerea site-ului, iar cele mijlocii si mari intre 5% si 10%. Suma variaza in functie de rezultatele care se doresc a fi atinse.
“Spre exemplu, in cazul unei companii care isi propune sa vanda online peste 50% dintre produse, bugetul de marketing online ar trebui distribuit corespunzator”, explica Mihai Dragan.
Calcularea sumei de care o companie are nevoie pentru lansarea unui site se face in functie de tipul si calitatea serviciilor de web design si de web development de care este nevoie. Apoi, mai sunt luate in calcul elemente precum SEO, strategie, copywriting, gazduire, animatiile flash, precum si complexitatea site-ului. La acestea se adauga pretul pentru soft-urile de mententanta si administrare.
Unele dintre companiile din domeniu, calculeaza pretul drept plata pe ora de lucru pentru fiecare om implicat in proiect iar costurile sunt defalcate in functie de tipurile de servicii oferite.
“Ajungem la o diferenta in piata pe ora de lucru de la opt euro pana la 35 de euro poate chiar 50 de euro. Diferenta apare intre firmele mici si firmele mari. Companiile mari au un know-how dobandit in ani de experienta si au o standardizare a tipurilor de servicii. De asemenea, firmele mari au cheltuieli cu salariile, sediul, echipamentele si investitiile”, mai spune Marius Dosinescu.
Alte firme solicita un pret fix pentru realizarea intregului proiect, fara sa faca neaparat o defalcare a costurilor.
Rezultate
“Fie ca este vorba de o pozitionare mai buna a brandului, vanzari crescute sau comunicare imbunatatita cu clientii, rezultatele cuantificabile sunt pe primul loc in cerintele companiilor”, spune Mihai Dragan.
Efectele obtinute pot fi aflate prin analizarea numarului de pagini vizualizate sau prin urmarirea traseului unui utilizator pe site si rata de conversie (cati dintre vizitatorii site-ului au devenit clientii companiei).
De asemenea, numarul cererilor de oferta primite prin intermediul site-ului arata in ce masura a crescut notorietatea firmei.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.