Cand sa apelezi la leasingul de personal
In prezent, angajatii pentru secretariat, contabilitate, marketing si resurse umane sunt cei mai cautati de firmele care apeleaza la leasingul de personal. Solutiile de leasing pot fi potrivite cand este nevoie de mai multi oameni pentru un proiect punctual sau cand angajatii permanenti sunt in concedii medicale, de odihna sau maternitate.
Munca temporara poate fi folosita si de firmele care vor o perioada de proba mai mare pentru a angaja anumite persoane, iar legislatia actuala nu le permite acest lucru (maxim 1 luna pentru pozitiile de executie si 3 luni pentru cele de conducere).
“Prin leasing-ul de personal, o companie poate prelua un angajat pe o durata determinata de 3 - 6 luni pentru ca apoi, daca acesta are performantele asteptate, sa i se propuna un contract direct full time”, spune pentru startups.ro Vivien Untaru, Director General la compania de resurse umane VON Consulting.
Contextul din piata
“In acest moment, companiile urmaresc mai bine eficienta oameniilor versus cheltuieli, se uita mai mult la costuri si cantaresc mai bine o posibila angajare pe durata nedeterminata. Leasing-ul de personal reprezinta o varianta de angajare permisiva, motiv pentru care din ce in ce mai multe companii, indiferent de domeniul de activitate sau de dimensiune, apeleaza la ea”, spune pentru startusp.ro Luiza Petrica, Branch Manager la compania de resurse umane si leasing de personal Manpower Romania.
In general, cea mai mare parte a cererii de leasing de personal este pentru pozitiile de entry level (muncitori, zidari in constructii, forta de munca necalificata) si de specialisti (IT si contabilitate). Pentru posturile de management se apeleaza la leasing-ul de personal daca firma nu este inca prezenta pe piata locala printr-un birou dedicat sau daca pachetul salarial al respectivului angajat este confidential. Luminita Roman, consultant la grupul de firme de recrutare si consultanta in resurse umane AIMS Romania, spune pentru startups.ro ca aceasta tendinta nu se va modifica.
“Cererea a crescut pe acelasi tip de pozitii si pentru companiile cu restrictii de headcount (n.r. - filialele locale ale multinationalelor care nu pot depasi un anumit numar de angajati) si nu isi pot permite un anumit numar de persoane pe statul propriu de plata. Credem ca aceasta tendinta se va mentine pe durata intregului an 2009”, mai spune Luiza Petrica.
Consultantii spun ca anul acesta cererea pentru leasing-ul de personal va creste in perioada aprilie-mai, in domeniul turismului. In ultimele luni, au inceput sa apara solicitari de leasing si pentru posturi sau activitati care nu sunt sezoniere. In acest mod, companiile isi asuma riscuri mai scazute decat daca ar angaja oameni pe care sa ii dea afara mai tarziu.
“Practic, angajatorii prefera sa plateasca mai mult pe termen scurt, decat sa-si asume responsabilitati contractuale mai costisitoare pe termen lung (salarii compensatorii si administrarea de personal)”, precizeaza Vivien Untaru.
Descrierea conceptului
Leasingul de personal, numit oficial munca temporara, este activitatea prin care o companie de resurse umane pune la dipozitia unei firme din alt domeniu personalul calificat de care aceasta din urma are nevoie pentru o anumita perioada, de maxim 18 luni, plus inca doua prelungiri de termen. Personalul care functioneaza pe acest principiu nu este angajat direct al companiei pentru care presteaza servicii, ci al companiei de resurse umane.
“Intre cele doua companii exista un contract de prestari servicii pe baza caruia sunt pusi la dispozitie profesionisti cu diverse specializari”, explica Luminita Roman.
La nivel mondial, conceputul functioneaza de aproximativ 60 de ani. Pe piata din Romania, leasing-ul de personal a aparut in a doua jumatate a anilor ’90 si a fost legiferat in anul 2004, prin Codul Muncii.
“Leasingul de personal a aparut in Romania odata cu marile multinationale care avand nevoie de astfel de servicii (fiind obisnuite sa le foloseasca din pietele lor de origine, mult mai dezvoltate decat pe piata din Romania) i-au convins pe consultantii locali sa le furnizeze astfel de servicii”, explica pentru startups.ro Madalina Popescu, General Manager la compania de consultanta Pluri Consultants Romania.
Firmele interesate
Leasingul de personal poate fi folosit de orice tip de firma, indiferent de domeniul de activitate si dimensiune, insa se potriveste cel mai bine in cazul companiilor care lucreaza pe proiecte, deoarece astfel isi pot crea echipe pe o perioada limitata de timp. In prezent, cele care apeleaza la aceste servicii sunt mai mult multinationalele si mai putin companiile locale.
“Sunt multe motive pentru acest lucru. In parte tin de practicile de management, de mentalitate si de specificul pietei locale de munca”, spune Madalina Popescu.
In functie de domeniul de activitate, cele mai interesate de leasing-ul de resurse umane sunt firmele de productie (auto sau constructii) si cele cu activitate sezoniera (agricultura, turism).
“Pot apela la acest serviciu, ca mod de lucru pe o durata mai mica sau mai mare de timp, inclusiv companiile care nu au inca entitate juridica in Romania”, spune Luiza Petrica.
Numarul de salariati
Legal, nu exista un numar minim sau maxim de persoane care pot fi angajate prin leasing. Cifra depinde de dimenisunea si de nevoile unei companii, precum si de motivele pentru care se recurge la acest instrument, putandu-se ajunge pana la cateva sute de astfel de salariati.
“Pana in prezent, nu am avut o scadere, ci o crestere constanta a numarului de cereri. Nu se pune problema scaderii numarului de oameni in leasing, ci mai degraba a cresterii acestuia, in contextul eforturilor de eficientizare a costurilor”, adauga Luminita Roman.
Madalina Popescu spune ca in prezent cererea de servicii de leasing de personal din partea companiilor a scazut si ca o relansare poate veni abia in unul - doi ani, asta pentru ca din cauza crizei multe proiecte sunt in asteptare sau au fost anulate.
Angajarea in leasing
In medie, cele mai multe contracte de leasing de personal se semneaza pentru sase luni. Luiza Petrica spune ca aceasta este o perioada optima in care o companie sa isi acopere nevoile si sa identifice daca persoana selectata si angajata in leasing corespunde profilului solicitat.
In general, firmele de leasing de personal furnizeaza angajatii necesari in maxim trei saptamani de la solicitare, in functie de numarul solicitat si de pregatirea necesara.
“Perioada de gasire a acestor persoane s-a redus foarte mult pe masura ce munca temporara a devenit din ce in ce mai cunoscuta si mai populara”, adauga Luiza Petrica.
Popularitatea muncii temporare a crescut mai ales in randul tinerilor, deoarece ofera provocari noi, salarii mai mari, o planificare mai buna a carierei si posibilitatea dezvoltarii profesionale in diverse tipuri de companii sau pe diverse proiecte.
“Cu siguranta perioada in care se pot gasi aceste persoane s-a redus foarte mult datorita disponibilizarilor masive de pe piata de munca. Din lipsa de alternative, persoanele in cautarea unui loc de munca nu mai sunt la fel de reticente pentru un astfel de contract”, precizeaza Vivien Untaru.
Avantajele leasingului de personal
Principalele avantaje ale acestei strategii sunt legate de accesul rapid la forta de munca preselectata si calificata, reducerea costurilor si a timpului pentru gasirea oamenilor potriviti, accesul la servicii de consultanta fiscala si dreptul muncii, sistemul de plata care poate fi esalonat.
“Nu este de neglijat nici avantajul unor pachete de compensatii si beneficii mai simple, care duc la reducerea de costuri”, mai spune Madalina Popescu.
De asemenea, firmele pot sa desfiinteze un post pe care au angajat o persoana in leasing fara sa sufere consecintele legale de incetare a raporturilor de munca.
“Partea de administrare de personal este realizata de compania la care angajatii figureaza prin contractul de munca, ceea ce degreveaza firma la care isi desfasoara propriu-zis activitatea, de activitatile de salarizare si administrare de personal. Atat contractele, cat si salariile acestora sunt platite direct de compania de leasing de personal”, detaliaza Vivien Untaru.
Madalina Popescu spune ca unele firme profita si de un avantaj de imagine dat de eficienta angajatilor (raportul dintre cifra de afaceri si angajati) care este aparent mai mare.
“Daca numarul de angajati proprii este mai mic, fiind completat cu personal in leasing, indicatorul de eficienta este mai mare si evolutia firmei pare mai buna, cu aceeasi cifra de afaceri. In realitate, acesta este un avantaj <cosmetic>”, explica General Managerul Pluri Consultants.
Dezavantajele leasingului de personal
“Primul dezavantaj este legat de costurile care sunt mai mari decat cele salariale ale postului respectiv”, explica Madalina Balan.
Un dezavantaj este si loialitatea mai scazuta a angajatilor prin leasing. Vivien Untaru spune ca alta provocare este de a justifica in fata autoritatilor ca este vorba despre o activitate temporara. In plus, echipele sunt mai volatile iar firma angajatoare isi asuma o parte dintre responsabilitatile celei de resurse umane.
“Exista situatii in care nu se depune un efort egal pentru motivarea contractorilor fata de angajati”, mai spune Luminita Roman.
Costurile leasingului de personal
Costul acestui serviciu este reprezentat de salariul angajatului (in care sunt incluse pachetele de compensatii si beneficii, precum si impozitele si taxele), cheltuielile financiare si comisionul companiei de leasing. Suma totala depinde de numarul de angajati, de fondul total de salarii si de durata colaborarii dintre solicitant si firma de resurse umane.
“Avand in vedere ca in perioada actuala majoritatea companiilor merg pe reducerea fondului de salarii, se poate spune ca si sumele platite pentru o astfel de activitate sunt in scadere, pentru un numar constant de angajati”, explica Vivien Untaru.
Madalina Popescu spune ca, in 2008, costul leasingului de personal a crescut odata cu cresterea salariilor si a pachetelor de compensatii si beneficii, dar in acest an a ramas, in cel mai fericit caz, la nivelul anului trecut.
Comisionul peceput de firmele de leasing variaza intre 8% si 18% din totalul cheltuielilor cu angajatul, potrivit consultantilor din domeniu. Acest procent depinde de durata leasingului (taxa fiind mai mare pe termen scurt) si de obligatiile contractuale ale companiei de leasing (daca se obliga sa recruteze sau sa inlocuiasca angajatul).
In cazul cheltuielilor cu salariatul, acestea variaza in functie de solicitarile suplimentare ale companiei client (de exemplu, un anumit mod de lucru sau oferirea de traninguri). Luminita Roman spune ca in principiu, nu ar trebui sa existe diferente intre salariul sau pachetul salariatilor permanenti si cel al salariatilor in leasing.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.