Caracteristici ale modelelor de cultura organizationala


Cultura organizationala dintr-un start-up este dictata, in general, de antreprenorul care conduce compania. In faza de inceput a unei afaceri, normele si  valorile pe care se bazeaza misiunea si filosofia firmei sunt transmise nerostit, prin implicarea in activitate a celui care a creat compania si al carui exemplu este prezent zi de zi in randul angajatilor.

 

In  multe firme exista atmosfera de <capitalism salbatic>, individualism si hiper competitie”, spune pentru startups.ro Dan  Popa, trainer & partner la Team Doctor.

El adauga faptul ca in Romania exista mari diferente intre cultura declarata/dorita de catre management si cea reala, existenta in firma.

Multe organizatii isi fixeaza valori ambitioase si acestea raman doar cuvinte frumoase pe care aproape nimeni din firma nu le poate reproduce exact. Cred ca cel mai bine ar fi ca organizatiile sa isi aleaga valori realiste, legate de obiectivele lor pe termen mediu si lung si adaptate la materialul uman existent, adica distanta intre cultura dorita si cea reala sa nu fie atat de mare, altfel cultura dorita isi pierde pana si caracterul orientativ”, mai spune Popa.

In urma unei cercetari realizate de catre consultantii Human Synergistics a reiesit ca modelele de cultura organizationala practicate in companiile din Romania reflecta fidel mentalitatea nationala.

Am identificat un model de a face lucrurile intalnit in majoritatea organizatiilor, iar acest model este o combinatie de atitudini de tip competitiv, conventional si auto-dezvoltare”, spune pentru startups.ro Iuliana Stan, Business Manager la Human Synergistics Romania.

Ea precizeaza ca stilul competitiv apare atunci cand angajatii percep ca sunt permanent intr-o intrecere cu cei din jurul lor, colegi, sefi, subalterni, si ca au ceva de demonstrat. In acest caz, stilul competitiv are conotatie negativa. (Citeste aici mai multe despre influenta culturii organizationale asupra afacerii)

Din date, stim ca organzatiile romanesti sunt mai competitive decat 90% dintre organizatiile din lume. Cuvantul competitiv trebuie inteles in profunzimea lui, in sensul de competitie. In acceptiunea aceasta doar trebuie sa intelegem ca e greu sa avem totdeauna dreptate si sa traim intr-o lume de campioni”, adauga Stan.


Caracteristici comune
Desi cultura organizationala este specifica fiecarei organizatii, specialistii in resurse umane identifica o serie de caracteristici comune angajatilor din organizatiile din Romania. Acestea sunt, pe langa  competitivitatea in sensul negativ, opozitia (tendinta de a critica lucrurile facute de ceilalti si de a evidentia greselile), stilul conventional (supunerea la reguli fara a le pune in discutie) si autodezvoltarea.

In opinia Cristinei Stroe, managing partner la Vertical 4 Consulting, acesta din urma este singurul stil constructiv care caracterizeaza in mod preponderent organizatiile din Romania.

Se doreste ca oamenii sa faca bine si lucrurile marunte, sa faca ceea ce le place, sa isi mentina integritatea”, spune Stroe.

Consultantul mentioneaza ca tendinta de agresivitate care ne caracterizeaza in comportamentul zilnic, observabil in societate, in spatiile publice, in familii, in trafic etc., se regaseste, in mod firesc, si la nivelul organizatiilor, aceasta fiind dublata de o puternica dorinta de autodezvoltare.

Din punct de vedere al agresivitatii, “ne asemanam cu culturile balcanice care au acelasi tip de atitudini”, considera Sorin Paun, Partener la Ascendis Consulting.


Start-up-urile si cultura organizationala
In cazul companiilor lansate recent, cultura lor organizationala se afla la inceput de drum. Aceste firme, indiferent de dimensiune si de domeniul de activitate, au o cultura in formare, dictata, in general, de antreprenorul care o conduce.

Astfel, potrivit studiului Human Synergistics, in faza de inceput a unei organizatii, stilurile tind sa fie mai degraba defensive, din cauza incertitudinilor si presiunilor pe care cel care conduce afacerea le resimte.

Start-up-urile au acea cultura pe care o impun cei care pornesc afacerea, de cele mai multe ori similara cu cea in care au fost formati in trecut conducatorii afacerii”, considera Popa.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Managerii romani incurajeaza in sens negativ competitivitatea interna, considerand-o o parghie motivationala.
Cultura organizationala din start-up-uri este generata de atitudinea liderului, a antreprenorului care a construit afacerea.
Performantele angajatilor sunt influentate de climatul organizational.
Schimbarea culturii organizationale poate avea si efecte negative - de exemplu, este posibil ca noua cultura sa nu se potriveasca tuturor angajatilor.
Procesul schimbarii se dovedeste dificil mai ales pentru cei din structura de conducere.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


COMENTARII

Cultura organizationala start-up-uri

Mie mi se pare destul de prematur in cazul in unui start-up abia infiintat sa isi puna problema unei culturi organizationale. Evident ca afacerile de succes sunt rezultatul unor sinergii, munca in echipa fiind esentiala. Insa cand un start-up porneste totul se bazeaza pe capacitatile antreprenorului, ale liderului.

Problemele apar abia la pasul doi daca muguruele de afacere se dovedeste a fi viabil si incepe sa infloreasca. Prima problema o reprezinta capacitatea de a lucra in autonomie a angajatilor, ei fiind eclipsati in prima faza de antreprenor, capacitatea lor decizionala este inhibata. Acest lucru e oarecum firesc caci la inceput pt succesul afacerii antreprenorul trebuie sa controleze personal fiecare aspect al afacerii. Daca antreprenorul reuseste sa isi formeze o echipa care poate lucra in autonomie si societatea creste in continuare apare necesitatea reala a unui organizatii, cu reguli. Din propria experienta pot spune ca angajatii se vor simti oarecum indepartati in sinea lor, pentru ca seful nu mai este in permanenta alaturi de ei, si vor simti angajatii noi ca pe niste intrusi. Noi angajati nefiind de la inceput cand a fost greul, si aici e un alt punct unde trebuie lucrat.

Cam astea ar fi probleme de cultura organizationala care le vad eu reale in viata de zi cu zi in cazul firmelor emergente.

Cultura organizationala defineste compania

@ sandu, Eu cred ca se pune problema unei culturi organizationale chiar si in cazul unei companii nou infiintate. Cultura organizationala incepe din ziua intai si continua sa se dezvolte pe tot parcursul "vietii" unei companii. Cultura nu se limiteaza doar la reguli, ci este suma tuturor obiceiurilor, valorilor impartasite de firma (public sau doar in interiorul acesteia) si "intamplarilor" prin care trece compania.. In rest, sunt pertinente ideile punctate de tine.

Depinde de start-up

Mai corect este nevoie de rigoare. Antreprenorul sa aiba rigoare, sa fie corect si echilibrat. Iar cultura organizationala, este necesara daca doresti ca societatea sa creasca, in prima faza organizatia este omul care a creat business-ului, in faza doi el este inlocuit de cultura organizationala, care cel putin teoretic ar trebui sa asigure coeziunea intre anagajati si sa puna in valoare astfel sinergiile.

In al doilea rand cultura organizatioanala trebuie sustinuta de un mod riguros de lucru, nu poti impune angajatilor asa ceva daca tu in primul rand nu esti corect cu ei. Altfel degeaba se investesc bani in solutii sofisticate de pontaj, in solutii de daily reporting daca nimeni nu citeste acele rapoarte zilnice de activiate si nu au o scop concret, degeaba se investesc bani in tricouri polo cu logo-ul companiei si in alte elemente de sign marking.