Care sunt principalele tendinte din retail in 2012 (I)
Reprezentantii companiilor active pe acest segment spun ca una din principalele tendinte pe piata de retail din acest an va fi dominatia magazinelor de tip discount.
"Acestea vor fi foarte active, luptand pentru o cat mai buna cota de piata, deci si pentru vizibilitate. Acest lucru se va traduce printr-o presiune mai mare asupra producatorilor, ceea ce inseamna presiune asupra preturilor, asupra intensificarii activitatilor de marketing etc.", spune pentru startups.ro Raluca Raschip, Consumer Goods Director la GfK Romania.
Flavian Pandele, Managing Director la Combera Retail, spune pentru startups.ro ca preluarile de hard discounteri din anii trecuti trebuie terminate si duse la bun sfarsit.
Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution, spune pentru startups.ro ca, in ansamblu, in 2012, desi va creste semnificativ comertul de tip discount sau asociat, in mediul traditional, tendintele vor fi de stagnare sau chiar de scadere, ca volume totale, in conditiile in care consumul va fi in continuare pus sub presiune de criza economica si de lipsa substantiala a creditului de consum pentru populatie.
Cine va dezvolta proiecte noi
Ana Maria Florea, responsabil PR la Cora Romania, spune pentru startups.ro ca alta tendinta din retail este aceea ca toti marii jucatori de pe piata au anuntat noi deschideri in acest an.
"Pentru cine are deja bani, anul acesta este bun pentru investitii, atata timp cat planurile de amortizare sunt foarte bine gandite si iau in calcul situatia economica de pe intreg continentul european. In prima jumatate a anului nu ne asteptam la o crestere a consumului, vom avea cam aceleasi cifre ca si anul trecut, iar spre sfarsitul anului prevedem o crestere de 1% - 2%. Anul acesta va fi foarte dificil de obtinut imprumuturi pentru investitii", mai spune Ana Maria Florea.
Razvan Sin, Head of Retail Department la DTZ Echinox, spune pentru startups.ro ca lipsa finantarilor bancare ii pune pe marii retaileri intr-o pozitie de forta, intrucat multi dintre acestia nu depind de banci pentru a-si finanta expansiunea.
"Practic, majoritatea dezvoltarilor de retail din urmatorii doi ani au ca principali actori hipermarketurile care, in lipsa de proiecte, au resursele sa cumpere terenuri si sa dezvolte pe cont propriu", explica Razvan Sin.
Raluca Raschip completeaza ca, dupa ultimii trei ani, cand majoritatea companiilor si-au facut planuri doar pe termen scurt, nestiind ce suprize le rezerva criza, din acest an, ele se vor axa mai mult pe strategii pe termen lung: vor investi mai mult in sanatatea marcilor si in adaptarea lor la specificul pietei romanesti.
"In ultimii ani, continuu, comertul modern a castigat teren in defavoarea celui traditional, atragand un numar din ce in ce mai mare de cumparatori. Vedem cum, in ciuda crizei, marile lanturi de retail continua expansiunea teritoriala dinamica. In mod cert, in 2012, aceasta tendinta se va accentua, urmand ca, pe termen lung, ponderea comertului modern sa creasca prin evolutii pozitive, atat ale hipermarketurilor, cat si ale magazinelor de tip discount, ajungand pana la 54% in 2015, fata de 47% in 2011", mai spune Raluca Raschip.
De asemenea, piata de retail continua tendinta de concentrare.
"Daca ne comparam cu alte tari din regiune, avem o piata inca foarte fragmentata, in care primii zece retaileri acopera doar 35% din piata, in timp ce in tari precum Cehia, Slovacia sau Ungaria acestia acopera peste 70%. Ramane, prin urmare, destul de mult loc pentru coagulare", explica Raluca Raschip.
Flavian Pandele considera ca tendinta principala a retailului din acest an va fi supravietuirea.
"Din pacate, sunt lanturi intregi, recente, care nu fac fata conditiilor economice actuale. Retailerii care vor putea sa isi taie pierderile repede, prin restructurare, inchideri de magazine neprofitabile, vor supravietui", detaliaza Flavian Pandele.
Alte tendinte in comertul din Romania
Alta tendinta este aceea ca, in continuare, consumatorii vor fi foarte atenti la bugetul familiei, planificand cumparaturile si renuntand la ceea ce nu este de stricta necesitate.
"In ceea ce priveste mix-ul de produse, retailerii vor oferi din ce in ce mai multe dintre cele budget si value-for-money, venind astfel in intampinarea unei cereri in crestere pe aceste categorii, din partea consumatorilor, fortata de criza economica. In plus, ei vor incerca sa gaseasca metode tot mai eficiente si mai putin costisitoare pentru clienti in ceea ce priveste serviciile asociate vanzarilor: consultanta, transport, mecanisme de plata etc.", mai spune Marius Ghenea.
Dezvoltarea marcilor private este o alta tendinta din acest an, fiind cartea pe care va miza orice retailer. (Citeste aici mai multe despre cum ar putea beneficia producatorii romani de aceasta tendinta.)
"Discounterii se vor concentra mai degraba pe private label-uri cu pret redus, in vreme ce supermarketurile si hipermarketurile se vor pozitiona pe un segment de pret ceva mai ridicat. Anul acesta vor aparea si noi categorii de produse, la care ne-am astepta mai putin - de exemplu, bere, unde marcile private isi vor face simtita prezenta", adauga Raluca Raschip.
Cum va fi piata de electrocasnice, electronice si IT
Adrian Olteanu, CEO-ul Flanco, spune pentru startups.ro ca in acest an nu se va schimba nimic major pe piata de electroretail, fata de anii trecuti, iar oamenii vor cumpara, in continuare, produse de stricta necesitate.
Reprezentantii Flanco estimeaza ca in acest an, fata de anul trecut, piata locala de retail electroIT va urca cu circa 13,5%, ajungand la circa 1,25 miliarde de euro.
De asemenea, anul trecut, comparativ cu anul anterior, valoarea pietei de electoretail a urcat cu 10%, ajungand pana la aproximativ 1,1 miliarde de euro. Conform datelor Flanco, cel mai bun trimestru din 2011 a fost ultimul, cu o pondere de 35% in vanzarile totale, iar lunile cu cele mai mari vanzari au fost decembrie, noiembrie si iulie.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Dominatia discounterilor este una dintre principalele tendinte de pe piata de retail din acest an.
Toti marii jucatori de pe piata au anuntat noi deschideri de magazine in 2012.
Consumatorii vor fi foarte atenti la bugetul familiei, planificand cumparaturile si renuntand la ceea ce nu este de stricta necesitate.
Dezvoltarea marcilor private este o alta tendinta din acest an, fiind cartea pe care va miza orice retailer.
Acest an va fi cel mai sarac din ultima perioada din punct de vedere al livrarilor de spatii de retail moderne.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.