Cartile de afaceri cresc vanzarile editurilor
Piata cartilor de business este dominata de editurile mici, specializate, desi acestea au pe segmentul titlurilor de afaceri tiraje comparative cu cele ale marilor edituri. Companiile sunt interesate de investitiile in acest domeniu, pentru ca vanzarile cresc cu cel putin 25% pe an, iar cartile de profil sunt din ce in ce mai cautate.
“Este vorba, pana la urma, de o nisa de piata (n. r. - cartile de business) care va creste in timp, dar care acum nu are puterea de a absorbi un volum mare de carte”, spune pentru startups.ro Dorina Oprea, redactor - sef la Brandbuilders Grup.
Lipsa titlurilor de business din piata si cererea venita din partea cititorilor au fost principalele motive care le-au determinat pe edituri sa publice astfel de carti. Conteaza si notorietatea autorilor. Iar Dumitru Ioncica, directorul editurii Uranus, mai enumera printre criteriile importante de selectie stilul accesibil al autorilor si pretul, care in cazul cartilor de afaceri nu ar trebui sa depaseasca 60 de lei.
"Tirajele pentru cartile de business sunt mici, in jur 500 de exemplare, si repetate, pentru a avea un pret accesibil. Un tiraj mediu este cel de 1.000 - 2.000 de carti, iar unul de 5.000 de exemplare inseamna un succes in Romania", completeaza Dumitru Ioncica.
Titlurile preferate de cititori variaza in functie de circumstante si de situatia economica.
"De exemplu, dupa aparitia efectelor crizei financiare, sunt foarte vandute lucrarile <PR cu buget restrans> sau <Noua pozitionare>", detaliaza Dorina Oprea.
Cine sunt cititorii
Cartile de afaceri sunt achizitionate de manageri, antreprenori, studenti, profesori de business si persoane care lucreaza in consultanta, marketing si resurse umane.
"Omul de afaceri al zilelor noastre nu se mai poate multumi cu rezolvarea urgentelor pe masura ce acestea apar, nu se mai poate multumi cu preluarea modelelor, daca vrea sa progreseze, ci trebuie sa inteleaga structurile profunde care guverneaza piata, sa-si acorde timp sa gandeasca si sa-si cultive spiritul vizionar, pentru a inova continuu si a se detasa de multime", spune Mihaela Budui, redactor - sef la BusinessTech.
Printre cumparatori se numara si companiile, care achizitioneaza cartile pentru a le folosi la evenimente, training-uri sau pentru a le pastra in biblioteca firmei.
"Exista departamente de marketing care au fost interesate in a-si instrui angajatii si care au achizitionat pana la 400 de exemplare", spune Dorina Oprea de la Brandbuilders.
Pe langa lucrarile de teorie, unele dintre cele mai cautate carti sunt cele cu studii de caz.
"Un manager bun al zilelor noastre este acela care combina in proportii apropiate experienta personala, cu experienta altora, regasita in literatura de specialitate", completeaza Gabriel Scinteia, COO la Editura All.
Cartile de afaceri publicate de edituri
Editura Economica este cea care are in portofoliu cele mai multe titluri de business (aproximativ 250). Pentru Polirom, acestea reprezinta mai putin de 5% (30 de titluri) din total, iar pentru All cartile de afaceri inseamna 2% (40 de titluri) din portofoliu.
In cazul editurii Uranus, aproape 90% (70 de titluri) din portofoliu tine de domeniul afacerilor. Strategia companiei a fost sa lanseze cate un titlu generalist pe un segment, urmat de carti specializate.
"In primi doi ani (n.r. 1999 - 2000), cartea de business reprezenta 40% dintre titluri si din vanzari, apoi, anual, a avut cresteri de 10%, pana a ajuns sa reprezinte peste 90%", detaliaza Dumitru Ioncica.
Editurile mai mici, specializate, au un numar de titluri de afaceri apropiat cu cel al companiilor mari din domeniu: BusinessTech (30 de titluri), Brandbuilders (33 de titluri si inca 10 pana la sfarsitul lui 2009) si Publica (18 titluri, plus 30 de titluri noi in 2009).
Interesul managerilor pentru cartile de afaceri a facut ca editurile sa se orienteze si spre lansarea de audiobook-uri. Printre editurile care au astfel de proiecte se numara Uranus si Humanitas (insa, compania nu are o colectie dedicata cartilor de business) iar Brandbuilders intentioneaza sa acopere si alte nise pe piata titlurilor de afaceri.
"Domeniile care au definit in Romania cartile de afaceri au fost, pentru inceput, leadership si management. Aparent surprinzator, ele nu sunt epuizate nici astazi, desi au fost publicate multe volume in domeniu. Au aparut multe alte nevoi de lectura precum: comunicare si cultura organizationala, coaching, tehnici de recrutare si de integrare etc.", detaliaza Conf. dr. Ion-Ovidiu Panisoara de la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti, si coordonatorul colectiei “Cariera.Succes.Performante” de la Polirom.
In prezent, cartile publicate in tara acopera toate domeniile, de la cele generaliste si pana la nise precum leadership sau psihologia cumparatorului. Cei mai multi autori sunt straini, cateva edituri (BusinessTech, Brandbuilders, Publica) avand in portofoliu numai titluri ale acestora, dar intentioneaza ca de acum inainte sa se orienteze spre autori romani.
Singura editura care publica in prezent numai autori romani este Editura Economica. La Brandbuilders, singurul autor roman publicat este Petre Datculescu, directorul Institutului de Cercetare IRSOP, cu “Cercetarea de marketing", care va fi reeditata in acest an. Publica va publica in acest an primii autori romani, domeniul abordat fiind marketing.
Cum s-a dezvoltat piata
Unele edituri active pe segmentul cartilor de business au aparut la inceputul anilor ’90 - BusinessTech s-a lansat in 1991, cand publica o revista cu acelasi nume, iar din 1993 publica si carti de afaceri; Editura Economica a aparut in 1993 iar Editura All a fost infiintata in 1994 si doi ani mai tarziu a inceput sa publice carti de afaceri. In 1998, Editura All s-a asociat cu editura germana CH Beck, formand divizia de carti de drept si economie, denumita All Beck.
Cartile de afaceri aparute in acea perioada aveau un caracter generalist si doar cateva titluri abordau subiecte mai detaliate. De exemplu, in primavara lui 1993, BusinessTech a scos prima editie a "Guerrilla Marketing - Profituri mari cu investitii mici", de Jay Conrad Levinson.
"Astazi toata lumea stie, cel putin teoretic, ce este marketingul, dar in anii aceia de inceput, <Guerrilla Marketing> era plasata pe rafturile librariilor alaturi de cartile <de razboi>, pentru ca foarte putini auzisera de marketing si inca si mai putini aveau habar ce inseamna", detaliaza Mihaela Budui.
Urmatoarea etapa in dezvoltarea pietei romanesti de carti de afaceri a inceput in jurul anilor 2000, cand editurile si-au schimbat strategia si au aparut si in limba romana titlurile fundamentale din domeniu. In 1998, Editura Uranus (infiintata in 1990), specializata pe beletristica si poezie, se orienteaza spre cartea de afaceri, ca urmare a dificultatilor financiare. La inceputul anilor 2000, Editura Economica se indreapta si spre cartile pentru invatamantul preuniversitar, profil pe care s-a concentrat in ultimi ani.
In 2001, intregul pachet de actiuni al All Beck a fost achizitionat de editura germana CH Beck, compania pastrand timp de inca cinci ani numele, iar Grupul Editorial All accepta sa nu publice carti de drept si economie in urmatori cinci ani. In 2003, a aparut editura Brandbuilders, concentrata pe marketing si publicitate, extinzandu-se apoi si spre branding, vanzari si PR.
In urma cu trei ani, unele edituri mari au inceput sa publice si titluri de afaceri. De exemplu, Polirom a lansat colectia "Cariera.Succes.Performante", dedicata celor interesati de dezvoltarea profesionala si personala, iar All a terminat perioada de embargo si a reluat publicarea cartilor de business.
Intre timp, au continuat sa apara si noi edituri, precum Publica. Aceasta face parte din grupul La Strada si a fost lansata in luna mai 2007, impreuna cu conceptul si seria de conferinte Meet the Thinkers.
Vanzarile companiilor din domeniu
Cifrele de afaceri inregistrate de editurile care publica titluri de business au crescut anul trecut cu procente intre 25% si 50%, fata de 2007, conform reprezentantilor companiilor. De exemplu, in cazul Brandbuilders, cresterea in perioada mentionata a fost de 25%. Pentru BusinessTech, vanzarile au crescut cu aproximativ 30%, iar pentru Publica cifra de afaceri a fost cu aproape 50% mai mare anul trecut, fata de 2007.
Dumitru Ioncica, directorul editurii Uranus, spune ca cifra de afaceri a companiei a urcat anul trecut cu peste 40%, fata de 2007, ajungand la 390.000 lei.
Vanzarile Polirom au crescut cu aproximativ 25% anul trecut, fata de 2007, ajungand la 24 de milioane de lei. Suma reprezinta doar veniturile obtinute din vanzarea cartilor publicate, conform reprezentanilor companiei. Pentru acest an, editura tinteste o cifra de afaceri cu cel putin 20% mai mare decat in 2008.
Pentru Grupul Editorial All, vanzarile consolidate din 2008 sunt estimate la 4,3 milioane de euro, cu aproximativ 29% mai mult fata de 2007, potrivit reprezentantilor companiei.
Evolutia pietei in 2009
Mihaela Budui, redactor - sef la BusinessTech, si Dumitru Ioncica, directorul editurii Uranus, estimeaza ca piata cartilor de business din Romania reprezinta 10% din totalul pietei de carte.
Unii dintre reprezentantii editurilor se asteapta ca in acest an valoarea pietei sa creasca, mentinandu-se tendinta din ultimii doi ani. Evolutia ar putea fi data de numarul tot mai mare de solicitari din partea cititorilor (unii interesati de titluri specializate, altii de cele dedicate situatiilor de criza) si a ofertei inca modeste de pe piata romaneasca.
"In conditii normale, toti acesti indicatori (cererea, vanzarile si numarul de titluri) ar trebui sa se afle in crestere, deoarece timpurile cand organizatiile se conduceau doar prin intuitie si in mod arbitrar sunt demult apuse in tarile dezvoltate. Catre aceasta situatie se indreapta cu pasi rapizi si mediul de afaceri romanesc”, precizeaza Gabriel Scinteia.
De altfel, Dorina Oprea de la Brandbuilders spune ca in ultimele luni nu s-a simtit o scadere a cererii.
Insa, la polul opus, sunt managerii de edituri care cred ca situatia economica se va face simtita si pe piata cartilor de business, ceea ce va aduce o scadere a cererii si o crestere a costurilor de productie.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.