Ce impact are vanzarea afacerii asupra angajatilor
Un e-mail de tipul “Compania a fost vanduta si s-a schimbat actionariatul” pe care managementul il trimite tuturor angajatilor, nu doar ca nu ii lamureste suficient pe salariati, ci poate chiar sa creeze probleme. Daca integrarea post achizitie nu este bine pusa la punct, pot sa apare multe riscuri, inclusiv demisii ale unora dintre angajati.
“Reactia ulterioara a angajatilor arata ca multi nu inteleg de ce s-a facut schimbarea, ce se va intampla cu ei si cum pot sa faca fata noii situatii. Oamenii au tendinta, atunci cand o schimbare este anuntata de sus in jos, sa uite de binele companiei si sa se gandeasca la ei, ceea ce face foarte dificil procesul de management al acelei schimbari”, explica pentru startups.ro Rares Manolescu, Senior Manager la Human Invest.
In cadrul unui program de management al schimbarii, precum integrarea post achizitie sau PMI (Post Merger Integration), pot sa apara mai multe riscuri daca acesta nu este bine gandit, planificat sau executat. Adrian Bucica, PMP Consultant la Compass Consulting, spune pentru startups.ro ca unul dintre riscuri este pierderea unor angajati cheie, precum specialisti sau manageri, care pot pleca din firma, daca nu se comunica clar si proactiv cu ei.
“Mai ales daca nu este cert care va fi rolul lor in noua structura, catre cine vor raporta, ce autoritate vor avea, ce planuri de restructurare si ulterior dezvoltare are compania nou formata”, precizeaza Adrian Bucica.
Alte riscuri sunt legate de pierderea unor oportunitati de a realiza sinergii precum reduceri de cost, vanzare incrucisata, intrare pe noi piete, optimizari de activitate sau pierderea unor timpi productivi, din cauza perioadei prea mare necesare pentru integrarea celor doua companii.
Reactii in functie de anuntul tranzactiei
Procesul post-integrare va fi planificat inainte de vanzarea companiei, deoarece consuma timp si resurse, iar dupa tranzactie nu mai este timp pentru a se realiza o planificare detaliata. Astfel, vor fi realizate cateva scenarii, simulari referitor la cum ar trebui comunicat cu angajatii, ce ar trebui comunicat si in ce momente, cum ar trebui implicati angajatii, care este perioada de implementare si cine sunt responsabilii.
“Practic, trebuie instituita o echipa care sa se ocupe special de procesul de integrare, de comunicarea cu oamenii, care sa aiba autoritatea necesara de a lua decizii rapid pentru a raspunde elementelor neprevazute sau neplanificate”, mentioneaza Adrian Bucica.
In cazul in care se afla de tranzactie inainte de anuntul oficial, impactul asupra angajatilor este in primul rand emotional, acestia incercand sa identifice posibilele consecinte pentru ei. Acest fapt scade productivitatea muncii angajatilor. Rares Manolescu completeaza ca oamenii sunt preocupati sa afle ce li se va intampla si asta le-ar putea consuma o parte din energia care ar trebui sa fie directionata catre munca.
De asemenea, daca tranzactia nu poate fi anunta oficial prea devreme, din ratiuni strategice, si totusi angajatii afla informatia, managerii pot sa se astepte la variatii ale productivitatii angajatilor.
“Recomandarea ar fi ca in acest caz, chiar daca nu se poate anunta oficial vanzarea, cel putin informatiile neoficiale sa fie controlate, in sensul de a se transmite cat mai fidel mesajul dorit de management”, adauga Rares Manolescu.
Modificari care pot sa apara in urma vanzarii
Dupa anuntul oficial de vanzare, impactul emotional este mai redus. In plus, daca anuntarea este pregatita cu atentie, sansele de scadere a productivitatii muncii sunt mai mici.
“Interesul unui actionar nou este de a avea un business care functioneaza si care aduce profit. Prin urmare, pornind de la premisa ca evaluarea afacerii si a profitabilitatii acesteia au fost la inceput corect facute, noii actionari nu ar avea de ce sa umble esential la structura de personal sau cel putin nu pe termen scurt”, subliniaza pentru startups.ro Madalina Balan, Managing Partner la Hart Human Resource Consulting.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Unii specialisti sau manageri pot sa plece dintr-o companie care a fost vanduta, daca nu se comunica clar si proactiv cu ei.
Procesul post-integrare trebuie sa fie planificat inainte de vanzarea afacerii, deoarece consuma timp si resurse.
Angajatii pot reactiona emotional daca afla de vanzare inainte de anuntul oficial - astfel, vor incerca sa identifice posibile consecinte pentru ei, ceea ce scade productivitatea muncii.
La inceput apar reactii negative ale angajatilor cu privire la vanzarea companiei, daca se dilueaza comunicarea cu cei din top management.
Tranzitia spre noua cultura organizationala trebuie facuta treptat, mai ales daca exista diferente la nivel de raportare sau proceduri.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.