Ce strategie au retailerii clasici cand se extind online
Managerii magazinelor clasice din Romania au inceput sa acorde mai multa atentie vanzarilor online in urma cu aproximativ cinci ani. Interesul fata de acest mediu a crescut datorita posibilitatii retailerilor de a se adresa mai multor clienti.
Marius Ghenea, presedintele Asociatiei Romane a Magazinelor Online (ARMO) si presedintele grupului FIT Distribution, spune pentru startups.ro ca prin extinderea in online nu mai exista limitarea de proximitate, ca piata geografica, si, in ceea ce priveste demografia clientilor, se pot face vanzari catre consumatori noi, care prefera sa cumpere online.
"Vanzarea online poate avea, pentru un magazin traditional, si rolul de a sustine comercializarea lichidarilor de stocuri, a produselor in exces sau a altor produse a caror vanzare in magazinul offline este foarte lenta. Nu in ultimul rand, o prezenta online inseamna pentru un magazin online si un plus de promovare, ceea ce contribuie suplimentar la cresterea recunoasterii brand-ului de magazin respectiv", explica Marius Ghenea.
George Ploaie, senior consultant la ContentSpeed, spune pentru startups.ro ca retailerii cu magazine offline vor sa isi mentina cota de piata si pe internet, solutia fiind un magazin online.
Alt motiv de extindere in online pentru magazinele clasice este cresterea volumului de tranzactii online.
"O problema semnificativa a extinderii catre online este strategia tipica multor magazine traditionale, care au vazut (si unele inca mai vad) un conflict, o canibalizare, intre propriile vanzari offline si cele care ar putea fi realizate in magazinul online. O alta problema este necesitatea, pentru un magazin online, de a agrega foarte multe resurse de tip outsourcing pe servicii care abia in ultimii doi - trei ani au inceput sa se dezvolte in Romania (cum ar fi platile electronice, curieratul la nivel national etc.)", explica Marius Ghenea.
Daniel Nicolescu, CEO la ePayment, membra a PayU, parte din grupul Naspers, spune pentru startups.ro ca 2008 a fost anul in care a avut loc un veritabil "boom" al numarul de jucatori in e-commerce, cand ePayment a inregistrat o crestere de 121% a numarului de clienti.
"Perioada 2004 - 2007 (n.red. - compania si-a inceput activitatea in 2004) a fost de incubator, cand toata lumea astepta sa vada cum va <prinde> comertul electronic in Romania. Existau cateva magazine online mai cunoscute si lumea astepta sa vada cum se descurca acestea, daca intr-adevar un magazin online reduce costurile operationale si ajuta un business sa se dezvolte si daca va exista cerere de la cumparatori. Intre timp insa, in piata au intrat cativa jucatori mari, precum Orange, care au incurajat plata online si au produs o schimbare a comportamentului consumatorilor", explica Daniel Nicolescu.
Marius Ghenea estimeaza ca in maximum trei ani, nu vor mai exista magazine traditionale importante in Romania care sa nu aiba si o prezenta e-commerce, cu exceptia celor alimentare, desi, chiar si in acest domeniu, se va vedea, probabil, o crestere a extinderii dinspre offline spre online.
George Ploaie apreciaza si el ca in urmatorii ani va crestere, din ce in ce mai mult si mai repede, tranzitia dinspre offline inspre online.
Si Daniel Nicolescu este sigur ca in perioada urmatoare o parte din magazinele offline vor migra spre online.
"Comertul electronic are prea multe avantaje greu de trecut cu vederea: costuri operationale mai mici; metode de promovare interactive, care implica si consumatorul final si mai putin costisitoare; acces la piete noi si la un numar mai mare de clienti, datorita lipsei de bariere fizice; reducerea costului/achizitie client; posibilitati mai mari de interactiune cu utilizatorul; expunere mai mare", mai spune Daniel Nicolescu.
Cine isi extinde magazinul in mediul online
Marius Ghenea spune ca in online se extind atat magazinele traditionale mici (incep prin a-si lansa un site care este mai curand o "vitrina virtuala", decat un punct de vanzare online, unde consumatorii pot vedea produsele, dar comanda si vanzarea se finalizeaza tot in magazinul traditional), cat si cele mari sau retelele de magazine.
George Ploaie ii adauga pe lista retailerilor offline care se extind in online pe cei "de renume", cu o pozitie bine consolidata in offline, precum si companiile de distributie care vor sa isi extinda domeniul de activitate si sa vanda direct catre consumatorul final.
"Procentul magazinelor offline care isi deschid un canal nou de vanzari in online este in continua crestere. Din ce in ce mai multi comercianti ajung la concluzia ca expunerea pe care o ofera un magazin online la nivel national si international este un lucru benefic imaginii lor, iar rezultatele apar aproape imediat. De exemplu, in cazul unui comerciant cu o imagine de brand bine consolidata in offline, comenzile in magazinul online apar la scurt timp dupa lansare, in special datorita increderii pe care clientii o au deja in brandul respectiv", detaliaza George Ploaie.
Daniel Nicolescu spune ca aproape toate tipurile de afaceri pot folosi comertul electronic.
"Majoritatea clientilor nostri activeaza in servicii, turism si eTail, in special IT, carti, jucarii. In ultimele luni, a crescut numarul site-urilor de reduceri si numarul ONG-urilor care accepta donatii online", mai spune Daniel Nicolescu.
Exemple de magazine care s-au extins online
Zsuzsanna Dobra, specialist marketing la Secuiana, spune pentru startups.ro ca la inceputul anului trecut compania a decis sa-si deschida un magazin online (n.red. - sub forma unei noi rubrici pe site-ul propriu), fiindca acesta era comertul cu cel mai mare ritm de dezvoltare.
"Suntem multumiti de magazinul online, pentru ca are un trend continuu, ascendent. Vanzarile online sunt 10% din vanzarile din reteaua de magazine. Acest procent va creste pana la sfarsitul anului 2012", detaliaza Zsuzsanna Dobra.
Anul trecut, in octombrie, compania de distributie IT&S (International Transactions&Services) a deschis magazinul online Koyos.ro, dupa aproximativ un an in care a lucrat la dezvoltarea platformei, integrarea cu sistemele ERP (Enterprise Resource Planning - gestionarea resurselor intreprinderii), training-ul si pregatirea campaniilor de marketing. Unul din motivele deciziei a fost legat tot de cresterea comertului online, in ultimii ani.
"Piata de profil din Romania are un potential important de crestere - procentul cumparaturilor online din Romania este doar 10% din volumul total al pietei de retail, in timp ce in SUA este de peste 20%. Am luat decizia de a infiinta magazinul online, pentru ca ne-am dorit sa orientam catre consumatorul final o experienta de peste 15 ani a echipei IT&S in domeniul IT si electronice. Evolutia magazinului online s-a mentinut in graficul estimat la inceputul anului. Au fost realizate parteneriate noi si s-a extins portofoliul de produse listate", spune pentru startups.ro Dana Iorga, Chief Operating Oficer (COO) la magazinului Koyos.ro.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Magazinele clasice isi extind vanzarile spre mediul online pentru ca pot avea acces la mai multi clienti.
O problema a extinderii catre online este strategia tipica multor magazine traditionale, care vad un conflict intre propriile vanzari offline si cele care ar putea fi realizate in magazinul online.
2008 a fost anul in care a avut loc un veritabil "boom" al numarul de jucatori din e-commerce in Romania.
Procentul cumparaturilor online din Romania este doar 10% din volumul total al pietei de retail.
In comertul online preturile sunt mai mici decat in comertul traditional, deoarece si costurile de operare ale unui magazin online sunt mai mici decat cele aferente unui magazin traditional.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.