Ce sunt IMM-urile


Statisticile oficiale al Ministerului pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) arata ca cele mai multe companii active in Romania intra in categoria IMM-urilor. Pentru ca produc un procent de 70% din PIB-ul tarii si asigura aproximativ 70% din locurile de munca, firmele de acest tip beneficiaza de programe de sprijin si finantare dedicate.

 

Caracteristicile IMM-urilor
Alegerea tipului de societate comerciala se face in momentul infiintarii companiei, cand trebuie sa stabilesti in ce categorie te incadrezi – microintreprindere, intreprindere mica sau mijlocie.

Ca IMM-ul sa fie functional, reprezentantii legali ai intreprinderii trebuie sa depuna o declaratie pe propria raspundere pentru a incadra firma in plafoanele de mai sus”, spune pentru startups.ro Oana Dasca, reprezentanta CNIPMMR (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania).

Conform legislatiei in vigoare, IMM-urile trebuie sa aiba un numar mediu anual de salariati mai mic de 250. De asemenea, trebuie sa realizeze o cifra de afaceri anuala neta, echivalenta in lei, de pana la 50 de milioane de euro sau sa detina active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 de milioane de euro. Activele totale cuprind activele imobilizate, activele circulante si cheltuielile in avans.

In functie de numarul mediu anual de angajati si de cifra neta de afaceri sau de activele totale pe care le detin, IMM-urile se impart in trei categorii:

• Microintreprinderi: au pana la noua salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detin active totale de pana la 2 milioane de euro (echivalentul in lei).
• Intreprinderi mici: au intre 10 si 49 de angajati si o cifra de afaceri anuala neta sau active totale de pana la 10 milioane de euro (echivalentul in lei).
• Intreprinderi mijlocii: au intre 50 si 249 de salariati si o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 de milioane de euro (echivalentul in lei) sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 de milioane de euro.

Companiile care nu se incadreaza in aceste criterii intra in categoria intreprinderilor mari.

Conform datelor din Carta Alba a IMM-urilor din Romania, editia 2008, din totalul firmelor active in tara, 98,2% realizeaza o cifra de afaceri de pana la 2 milioane de euro iar 92% dintre acestea sunt microintreprinderi.


Avantajele IMM-urilor
Clasificarea societatilor comerciale drept IMM-uri ajuta la stabilirea companiilor care pot beneficia de anumite programe de sprijin. De exemplu, IMM-urile care nu au suficiente garantii pentru a obtine un credit, pot sa apeleze la sprijinul Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). 

Fondul garanteaza in mod neconditionat, expres si irevocabil, executarea de catre beneficiarii finantarilor a obligatiilor patrimoniale asumate prin contractele de credit. Astfel, IMM-urile pot beneficia de garantii complementare din partea fondului in cazul in care solicita un credit si nu dispun de garantii in procentul solicitat de banca.

De asemenea, multe din programele de finantare care se deruleaza la nivelul Uniunii Europene au in vedere IMM-urile, tocmai pentru ca acestea detin o pondere mare din economiile tarilor.

In plus, bancile ofera produse de creditare dedicate acestor companii iar o serie de organizatii internationale ajuta la randul lor IMM-urile. Este exemplul Business Advisory Services (BAS), un program ce sprijina companiile din aceasta categorie care au nevoie sa apeleze la servicii de consultanta, dar nu si le pot permite.


Redactor: Paula Safta

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii