Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
In opinia lui, principalul avantaj al extinderii afacerii in afara tarii il constituie costul redus de fabricare a produselor. Marculet considera ca nu exista afaceri in general pretabile pentru extindere, insa sunt cateva exceptii in domenii precum energie regenerabila, medicamente obtinute prin sinteza naturala si alimente bio.
Despina Tirtea, fondator Medex Consult, spune ca printre avantajele extinderii afacerii in afara tarii se numara cifrei de afaceri, dar si consolidarea brandului. Ea adauga faptul ca extinderea in strainatate presupune taxe si impozite mai mici, sustinere mai mare, sisteme fiscale mai sanatoase, precum si o serie de alte oportunitati de business.
Totodata, Francisc Bodo subliniaza ca acoperirea regionala reprezinta un factor de atractivitate pentru investitori. El spune ca unul dintre domeniile pretabile pentru extindere este distributia, “in special daca ai in portofoliu branduri puternice”.
Bodo mentioneaza ca extinderea in afara tarii ii ofera intreprinzatorului posibilitatea benchmarking-ului international intra-grup. Totusi, el adauga ca principal risc calitatea partenerilor locali.
“Riscul cel mai mare al extinderii afacerilor in afara tarii, il constitue neacordarea de resurse pentru cercetare in vederea mentinerii tehnologiei de fabricatie la cele mai avansate niveluri, dar si resursa umana ce are o contributie mare in mentinerea produselor pe pietele externe”, considera directorul Omicron Consulting.
Frecventa cu care se extind companiile in strainatate
Marculet spune ca extinderea afacerii in afara tarii nu este o practica frecventa in Romania, pentru ca firmele autohtone nu au capacitatea de cercetare a pietelor externe, a concurentilor din aceste tari, a comportamentului clientilor externi sau a comportamentului clientilor finali din tarile unde se exporta sau unde ar trebui sa-si deschida puncte de lucru sau reprezentante.
“Extinderea in strainatate presupune parcurgerea unor etape de dezvoltare pe piata originara. In general, isi propun si realizeaza aceasta extindere firmele care dezvolta echipe puternice de management”, considera Francisc Bodo.
In general, firmele romanesti s-au extins in tarile vecine si in state din Europa Centrala si de Est.
“Cred ca pe primul loc sunt tarile vecine Romaniei, si mentionam aici Ungaria si Bulgaria, dar pe anumite domenii cred ca putem discuta si de tari ca Spania, Italia”, spune reprezentantul Medex Consult.
Cu toate acestea, specialistii spun ca extinderea in afara granitelor nu reprezinta o practica frecventa pentru companiile romanesti. Unul dintre motive il reprezinta potentialul pietei autohtone. In opinia lui Francisc Bodo, “Romania a oferit si va mai oferi si in viitor oportunitati de afaceri care nu se intalnesc pe alte piete”.
Despina Tirtea considera ca doar afacerile ajunse la maturitate in Romania au facut sau vor face acest pas in viitorul apropiat. Consultantul spune insa ca trebuie avut in considerare si contextul actual in care multe companii si-au amanat planurile de extindere, fie ele nationale sau internationale.
Extinderea activitatii se realizeaza atat prin export de produse si servicii, cat si prin infiintarea de reprezentante in alte tari sau prin deschiderea unor puncte de lucru in zonele respective.
Reprezentantul Medex Consult considera ca este ideala extinderea atat la nivel national, cat si in afara granitelor, “deoarece in business nu e bine sa mizezi pe o singura carte, intr-o perioada de criza e bine sa ai o alternativa”.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 16 Iulie 2009 la ora 02.51