Cele mai frecvente cauze ale esecului in afaceri


Planurile de afaceri sunt bune, iar strategia este adaptata la realitatile pietei. Cu toate ca acopera aceste aspecte de baza, sunt multe start-up-uri care falimenteaza. De ce esueaza afacerile sau proiectele bune?
 

 

Un intreprinzator poate da faliment atat din motive subiective, cum sunt lipsa de experienta si incapacitatea de a atrage oameni cheie in companie, cat si din motive obiective, care nu tin de abilitatile sale. Acestea pot fi facilitatile fiscale acordate de stat concurentilor sau modificarile legislative defavorabile, cu privire la regimul de impozitare.

Probabil ca cei mai importanti factori care tin totusi de antreprenor si care sunt insuficient fundamentati sunt un plan initial de afaceri nerealist urmat de lipsa unei strategii de adaptare la realitatea pietei si oamenii nepotriviti plasati in roluri cheie, fie in management, fie in vanzari si executie”, spune pentru startups.ro Mihaela Pantis, Managing Director al Qualians, companie specializata in cursuri deschise de business.

Printre elementele care genereaza esecul unei afaceri se mai numara, de asemenea, absenta planificarii, supraevaluarea potentialului de business, necunoasterea clientelei, dar si un management deficient al riscului.

Din pacate, securizarea acestor elemente nu asigura succesul unei afaceri, dar te apropie de el. Exista inclusiv cazuri in care insusi succesul poate sa omoare o afacere”, declara pentru startups.ro Sergiu Teodosiu, managing partner la e-fax.ro.

El spune ca zonele-problema ce trebuie gestionate cu succes intr-un business sunt  capacitatea de a atrage si pastra clientii, managementul financiar, managementul oamenilor, managementul furnizorilor si al calitatii resurselor. Nu in ultimul rand, este importanta comunicarea eficienta cu cele trei grupe: furnizori, colegi/parteneri si clienti.


Cum sa eviti falimentul
Un start-up se poate "stinge" din lipsa de resurse adecvate si din lipsa de viziune si planificare pe un termen mai lung de un an. Prin urmare, antreprenorul trebuie sa faca o analiza a oportunitatilor sau a amenintarilor.

Piata s-a schimbat, antreprenorii nu mai pot face investitii, acum bancile ii trateaza diferit decat doreau sa o faca acum un an”, spune pentru startups.ro Madi Radulescu, Managing Partner la MMM Consulting.

Consultantii de business ii sfatuiesc pe antreprenori ca in perioade dificile sa actioneze cu prudenta si sa eficientizeze activitatea firmei. Acestia trebuie sa estimeze corect dimensiunea afacerii si sa aiba grija de fluxul de numerar, pentru a evita orice blocaj financiar.

Cea mai la indemana si cu efectele cele mai rapide ar fi revizuirea cheltuielilor care nu sunt neaparat necesare, cum sunt deplasarile, protocolul si angajatii neperformanti”, spune specialistul Qualians.

In acelasi timp, antreprenorii trebuie sa-si pastreze clientii prin produse si servicii de calitate, la preturi competitive. Nu in ultimul rand, ei trebuie sa aiba grija de angajatii cei mai performanti si sa continue sa investeasca in acestia, printr-o politica de remunerare echitabila si prin training.

Din punctul meu de vedere, incluzand situatia de criza cu care se confrunta economia globala, antreprenorii trebuie sa aiba in primul rand un plan de afaceri bine fundamentat, pentru a evita falimentul”, spune Sergiu Teodosiu.

Pentru ca a avut o serie de afaceri care s-au confruntat cu falimentul, antreprenorul dezvaluie pentru startups.ro din experienta sa de business si explica ce anume n-a functionat si cum se poate evita situatia de faliment.

Teodosiu considera ca la inceput este nevoie de cel putin un numar de clienti care sa asigure acoperirea cheltuielilor lunare. In plus, antreprenorul trebuie sa asigure ca are acces la lichiditatile de pe piata si are capacitatea de a incasa bani pentru serviciile sau produsele livrate.

Atragerea de colaboratori si parteneri care sa adauge valoare afacerii, asigurarea avantajelor competitive si securizarea pe cat posibil a factorilor ce ar putea ingreuna business-ul sunt factori cheie de luat in seama pentru a evita esecul”, puncteaza Teodosiu.


Domenii de activitate predispuse la faliment
Specialistii sunt de parere ca in situatia economica actuala, din cauza reactiilor in lant, sunt afectate toate domeniile de activitate, iar marimea sau vechimea pe piata nu mai sunt criterii general valabile pentru a evita falimentul.

Poti da faliment oricand si oriunde. Cu toate acestea, o piata suprapopulata din punct de vedere concurential ii va ingreuna mult situatia unui antreprenor la inceput de drum, daca acesta nu detine puternice avantaje competitive”, precizeaza Teodosiu.

Totusi, in perioada aceasta, domeniile afectate de multe falimente sunt constructiile si firmele de produse de constructii. De asemenea, au intrat in insolventa multe dintre agentiile imobiliare mici si mijlocii, firme din industria de mobila si companii de retail mic si mijlociu.


Influenta contextului din piata
Radu Tudorache, care, impreuna cu fratele sau, administreaza grupul de firme Newarch Investments, spune ca afacerile din piata au inceput sa fie influentate negativ in 2007 - 2008, cand se finanta orice tip de business, fara sa se tina cont de ceea ce inseamna un proiect realist de afaceri.

S-a pierdut dimensiunea realitatii economice care nu poate sustine orice dezvoltare imobiliara, industriala sau de alta natura, ci doar pe cele care performeaza mai mult decat rata inflatiei, in ceea ce priveste rata de recuperare a investitiei. Restul sunt supuse pieirii inca din faza de concept si cu cat un investitor vede mai repede acest lucru, cu atat pierderile lui vor fi mai mici”, spune pentru startups.ro Radu Tudorache.

Astfel, cele mai multe falimente sunt in domeniile si zonele geografice in care au fost finantate multe proiecte care nu ar fi avut sanse de reusita intr-un context economic normal.

Radu Tudorache spune ca in ultimii 20 de ani creditul s-a expandat cu 25% pe an, iar PIB-ul la nivel mondial a crescut cu 6% - 7%. "Unde este diferenta?", intreaba antreprenorul, oferind si raspunsul: in falimentele/proiectele esuate despre care am aflat din presa in ultimele 12 luni. Si pe care le vom vedea si in urmatoarele 12 luni.


Redactor:Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii