Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Cei din domeniu spun insa ca si cursurile care au loc pe perioade scurte s-ar putea prelungi. De exemplu, in prezent, Flowers Garden pregateste un curs complet, adresat celor care vor sa profeseze in domeniu. Cei de la Splendor ofera si varianta unor module de patru - sase sedinte, fiecare cu o tematica diferita.

Violeta Dinca, fondatoarea Violeta's Vintage Kitchen, spune pentru startups.ro ca are multe cereri de ateliere de gatit feluri de mancare complexe (sufleuri, supe, feluri principale), pentru care nu are deocamdata spatiul si echipamentele necesare.

Dupa un prim curs sau dupa ce trec de un anumit nivel, majoritatea clientilor acestor scoli continua cu alte cursuri, pentru a-si diversifica sau a-si completa cunostintele.

Cele mai putine cursuri de hobby sunt organizate pe perioada verii, cand cererea scade.

Preturile pentru un curs pornesc de la 100 de lei si ajung pana la 300 de euro. Diferenta mare intre preturi este data de tipul de curs, de numarul de lectii si de perioada pe care se intind acestea.

Afacere independenta sau divizie a unei firme existente
Anca Pleasca spune ca vede organizarea de cursuri de acest tip ca afacere de sine statatoare, fara sa fie in cadrul unei alte companii.

Pentru unele companii, organizarea de cursuri reprezinta o activitate adiacenta pe langa cea principala si un mod de promovare sau de extindere a domeniului principal de business. Astfel de exemple sunt Flowers Garden, Galeria Basil, Splendor si Violeta's Vintage Kitchen.

Elena Marineci, Product Mastermind la Life after work, spune pentru startups.ro ca, desi firma ei are doar cursuri si evenimente de relaxare, o astfel de oferta poate fi integrata in cea a unei firme care face training-uri. 

In cazul Q-feel, cursul de actorie pentru adulti este principala activitate in jurul careia se dezvolta si celelalte servicii.

Pentru a se putea mentine pe piata, si Societe Gourmet ofera si altfel de servicii, precum catering si consultanta. 

"In activitatea aceasta trebuie sa te misti odata cu piata, trebuie sa te adaptezi la schimbari si trebuie sa iti poti schimba usor traiectoria oricand este nevoie. Nu este cea mai linistita strategie de management, insa, in acest moment, este cea mai sanatoasa abordare", spune Raluca Ichim.

Ea mentioneaza ca elementele cheie pentru a atrage oamenii la cursuri sunt pasiunea pentru ceea ce faci, experienta si profesionalismul, calitatea produselor, creativitatea si atmosfera relaxata si prietenoasa, iar personalizarea serviciilor si apropierea fata de clienti este esentiala.

Promovarea pe care mizeaza organizatori de cursuri este reprezentata de recomandari si de site-uri.

Veniturile
Pentru Flowers Garden, veniturile provin din florarie, cele din atelier reprezentand putin, pentru ca sunt organizate doar de cateva luni.

Reprezentantii Q-Feel estimeaza pentru acest an venituri cu 30% mai mari fata de anul trecut, pentru ca si-au intensificat promovarea si organizarea de evenimente si proiecte separate (workshop-uri, training-uri, organizarea de evenimente culturale etc).

Pentru Violeta's Vintage Kitchen veniturile vor fi mai mici in acest an fata de anul trecut, din cauza situatiei economice, iar ateliere de gatit au o pondere mica din aceste venituri.

"Aceasta activitate (n.red. - cursurile de arta pentru adulti), daca este organizata in scopul de a produce venituri din ce in ce mai mari unei companii, este sortita esecului din punct de vedere al calitatii. Arta pe banda se poate face, dar prost. Pacalind clientii cu o diversitate de oferte (pe hartie) si in realitate bifand in mod neimplicat ora dupa ora, client dupa client, doar cu gandul la castig. Lucrurile de calitate au un pret, dar realizarea unei anumite sume nu trebuie sa fie scopul", spune pentru startups.ro Alina Rizea, directorul Agora Art Studio.

Anca Plesca adauga faptul ca, desi cererea a crescut, un studio de cursuri de hobby pentru adulti nu este foarte profitabil.

Nici Luminta Vasile nu considera cursurile o afacere, ci un mod de viata.

Raluca Ichim spune ca aceasta afacere, de cursuri de gastronomie, inca nu se poate sustine singura si cu siguranta nu este una cu castiguri imediate.

Si Eugen Sonia, directorul muzical al RockSchool, spune pentru startups.ro ca organizarea de cursuri de muzica pentru adulti nu este inca o activitate profitabila.

Raluca Cernautan, director general la Splendor, spune pentru startups.ro ca cifra de afaceri a companiei va fi cu 25% mai mica anul acesta fata de 2009, ajungand la 120.000 de lei, in conditiile in care piata de flori din Romania a scazut cu pana la 40% fata de anul trecut. In prezent, atelierele florale reprezinta in jur de 10% din veniturile si profiturile firmei. 

Potentialul de business al acestui segment
Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca mai exista potential de a investi in cursuri de hobby pentru adulti, deoarece piata este foarte mica.

"Pentru a porni acest tip de activitate trebuie sa se fi investit pana in acel moment in cultura personala, altfel iese un soi de <training> si nu un curs de arta. Fara o preocupare permanenta pentru imbunatatirea cunostintelor si pentru a rafina modul de transmitere a lor, un curs de arta se rezuma la o investitie doar in mese, sevalete, scaune, sediu etc. Si atunci nu are sens. Iese un kitsch", spune Alina Rizea.

Anca Plesca adauga faptul ca atunci cand faci un astfel de studio trebuie sa existe si o pasiune personala pentru domeniu, deoarece veniturile nu apar curand, asa cum se intampla in alte afaceri. Ea spune ca a investit initial 20.000 de euro in Fiorarte si ca inca nu si-a recuperat investitia, insa este in graficul estimat.

Doina Ionescu mentioneaza ca investitia financiara trebuie sa fie insotita in primul rand de entuziasm si implicare si ca o parte dintre investitii trebuie directionate catre promovare, iar alta pentru a asigura confortul cursantilor.

Elena Marineci adauga faptul ca pentru o astfel de investitie nu se poate cuantifica doar partea financiara, deoarece iti trebuie multe cunostinte in domeniul respectiv, in procesul de invatare, si initiatorul sau initiatorii trebuie sa aiba un stil de viata in acord cu ceea ce isi propun.

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Numarul firmelor care ofera cursuri de practicare a hobby-urilor s-a inmultit in ultimii patru ani in Romania.
Printre cursurile solicitate se numara cele de actorie, pictura, desen, gastronimie si florale.
Cei care urmeaza cursurile au, in medie, intre 25 de ani si 45 de ani, incadrandu-se in segmentele mediu si mediu plus, din punct de vedere al veniturilor.
Pentru unele companii, organizarea de cursuri este o activitate adiacenta celei principale si un mod de promovare sau de extindere a domeniului principal de business.
Reprezentantii firmelor din domeniu spun ca astfel de ateliere, in general, nu sunt profitabile in acest moment sau devin profitabile in cativa ani.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.