Cum se schimba retailul datorita tehnologiei


Dincolo de impactul serviciilor si aplicatilor mobile, retailul este intr-o perioada de schimbari si transformari radicale.

 

In urmatorii ani, o serie de alte tehnologii vor incepe sa isi puna amprenta aspura modului in care comerciantii isi desfasoara afacerile.

Consultantii Deloitte spun ca tehnologiile deja existente (unele dintre ele descoperite chiar cu zeci de ani in urma) vor incepe sa fie integrate si vor aduce valoare adaugata noua clientilor, precum si avantaje competitive companiilor.

GPS, RFID (identificare prin frecventa radio), video digital, rezonanta magnetica, robotica, tehnologie wireless, cloud sau pentru recunoasterea automata a vocii sunt doar cateva tehnologii deja mature, care pot fi combinate in modalitati surprinzatoare, se mentioneaza in studiul Global Powers of Retailing 2014, realizat de Deloittte.

Cu siguranta, o tehnologie noua, relativ necunoscuta ar putea sa apara si sa se dezvolte, avand un impact asupra afacerilor din retail, insa, cel mai probabil, comertul va fi influentat de integrarea unora din tehnologiile deja existente.

Un exemplu este dat de integrarea recenta tehnologiei GPS cu telefoanele mobile. Atat GPS cat si telefoanele mobile au fost dezvoltate in anii '80. Insa, integrarea celor doua tehnologii in ultimii ani a ajutat la lansarea unui nou set de servicii cu valoare adaugata in comert.Clientii primesc acum pe mobil promotii si recomandari specifice locului in care se afla la un moment dat, iar retaileri pot, de exemplu, sa numere si sa identifice usor numarul de dispozitive mobile active aflate in magazinele lor.
 

Utilizarea tehnologiei RFID in comert
Tehnologia RFID este disponibila de 60 de ani iar utilizarea acesteia in comert este asteptata de 20 de ani. Prin RFID se pot colecta de la distanta diverse informatii despre obiectul targetat, care contine o eticheta RFID. Caracteristica cheie este ca eticheta nu are nevoie de o sursa de energie ca sa ramana viabila pentru un obiect iar dimensiunile acesteia pot fi extrem de mici (chiar si de ordinul milimetrilor, astfel ca pot fi integrate usor intr-un produs). Pentru producatori si retaileri, aceasta eticheta poate fi un numar de serie sau de stoc si o adresa in retea pentru orice informatie legata de obiectul respectiv.

De multi ani se asteapta ca tehnologia RFID sa inlocuiasca etichetele clasice cu pretul sau pe cele de expediere a produselor, insa costul pentru o unitate a blocat mereu potentialul aplicarii acesteia in practica.

Consultantii spun ca, dincolo de costul de implementare, ar trebui sa ne uitam la oportunitatile de reducere a costurilor pe care tehnologia le poate aduce de-a lungul intregului lant de distributie si pe intreaga durata de viata a unui produs. De exemplu, RFID poate face posibila tranzactionarea automata, fara costul de check-out; poate sa fie o eticheta permanenta de securitate pentru produs; poate sa fie o adresa web pentru orice informatie legata de produs - instructiuni de asamblare, recenzii, reparatii, inlocuire, reciclare etc.

Producatorii si retailerii au inceput deja sa adopte RFID pentru anumite categorii de produse, o cheie a valorii acesteia fiind integrarea cu alte tehnologii. De exemplu, sa presupunem ca o ora si o pozitie GPS ar si inregistrate de fiecare data cand un obiect ar fi scanat: orice obiect ar putea fi urmarit de-a lungul intregului lant de distributie si de-a lungul intregului sau ciclu de viata; potentialul de a eficientiza stocul si inventarul de produse pe baza cererii din partea clientilor ar putea imbunatati marjele si costurile.

Experientele din trecut sugereaza ca RFID ajunge intr-un punct important si va deveni in sfarsit o tehnologie care va schimba complet operatiunile de retail, incepand de la lantul de distributie si pana la client.
 

Impactul iprimantelor 3D
Aceasta tehnologie va schimba si mai dramatic structura lantului de distributie din comert. Consultantii nu se asteapta ca toti clientii sa isi faca toate produsele de care au nevoie utilizand imprimanta lor 3D de acasa, dar ideea de a imprima un obiect dintr-o baza de date cu design-ul producatorului, pe o imprimanta aflata la distanta, este foarte reala.

In plus, imprimarea 3D este o tehnologie prin care produsele sunt construite start cu strat, fara sa fie decupate/extrase dintr-o bucata mai mare de material, asa cum este in productia clasica. Astfel, imprimarea 3D le permite retailerilor sa scada investitiile in produse finite si sa ofere o paleta mai mare de produse personalizate.

Daca imprimantele 3D ar fi conectate la o retea ce le ofera clientilor acces la o baza de date cu specificatii de design, acest lucru ar face posibile lucruri precum:
• schimbarea modului in care multe produse sunt obtinute si distribuite, in special piesele de schimb
• produsele ar putea fi facute si personalizate in functie de comenzi iar inventarul ar putea fi redus la zero, transformand tot lantul de distributie
• dezvoltarea de noi produse si prototipuri ar putea fi accelerata, schimband perioada de timp necesara si viteza de lansare pe piata
• personalizarea ar putea fi o noua norma pentru multe produse - hainele ar putea fi facute exact pe masura clientului, chiar si in productia de masa, nu doar in croitoriile de lux
• marcile cu caracter viral din fashion si schimbarea rapida a tendintelor ar putea deveni ceva obisnuit si oricine ar putea fi un designer
 

Rezonanta magnetica
Aceasta tehnologie ii da utilizatorului posibilitatea sa vada compozitia moleculara a oricarui obiect, pe baza modului in care acesta rezoneaza pe frecventa lui naturala.

S-ar putea ca acest lucru sa nu para legat de industria de retail, insa utilizata in combinatie cu alte tehnologii, rezonanta magnetica ar putea deveni mult mai folositoare.

De exemplu, in prezent, tehnologia este utilizata impreuna cu imprimantele 3D pentru a scana articulatiile si suprafetele acestora, astfel incat imprimanta 3D sa produca un membru perfect pentru pacientii care au nevoie de acesta. Folosind aceeasi combinatie de tehnologii, s-ar putea produce pantofi si accesorii care sa se potriveasca perfect clientilor.

Iar daca rezonanta magnetica ar fi combinata cu identificarea prin RFID a produselor, de-a lungul lantului de distribuite s-ar putea identifica prin RFID originea unei cutii cu produse si ce continut este declarat ca fiind inauntru iar apoi, prin rezonanta magnetica sa se scaneze cutia pentru a verifica daca inauntru se afla cu adevarat ce este mentionat pe eticheta. Acest lucru ar putea imbunatatii integritatea ofertei de produse si a celor alimentare, precum si autentificarea si controlul calitatii pentru medicamente. Astfel, regulile jocului pot fi schimbate inca o data de convergenta tehnologiilor.
 

Reinventarea retailului
Schimbarile posibile aduse de integrarea acestor tehnologii sunt foarte mari si vor avea loc foarte repede. Oamenii, obiectele si informatiile vor fi conectati in retea.

Accesul spontan, pe device-uri mobile, la informatii relevante, va schimba experienta pe care clientii o au in magazinele clasice sau in cel virtuale si modul in care comerciantii is deruleaza afacerile:
• retailerii si producatorii identifica si urmaresc produsele de-a lungul intregului lor ciclu de viata
• clientii utilizeaza motoarele de cautare pentru a gasi informatii despre produse si alternativele pe care le au la punctul de achizitie
• clientii colaboreaza cu marcile si retailerii pentru realizarea design-ului produselor
• afacerile care ii targeteaza pe consumatori obtin informatii de consum direct de la acestia
• noi forme de plata si contracte devin ceva obisnuit
• reciclam, refolosim, imprumutam, impartim si revindem aproape orice

Cu toate ca aceste schimbari sunt interesante, exista si provocari care le insotesc. In primul rand, volumul coplesitor de date nestructurate care trebuie sa fie gestionate si organizate pentru a fi utilizate, dar si probabilitatea ca aceste informatii sa fie utilizate gresit.

Tehnologiile care vor converge, fie ca sunt cele prezentate aici sau altele, vor aduce o experienta de consum continua si conectata. Abordarile conventionale ale planificarii de business si strategiei vor lasa multe afaceri pe margine, fara un avantaj competitiv.

Retailul din viitor va fi foarte diferit de cel de astazi. Aproape fiecare componenta a experientei consumatorului va fi schimbata, business-ul va fi condus de cererea din partea consumatorilor si nu de oferta, iar acest lucru ii va face pe retaileri sa isi adapteze modelele de afaceri la noul context de business.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii