Cum te ajuta planul de marketing


Fie ca activezi intr-o piata cu multi concurenti, fie ca ai o afacere de nisa, planul de marketing ar trebui sa fie tratat cu aceeasi importanta. De exemplu, acesta te ajuta sa te diferentiezi de restul companiilor din domeniu si sa oferi potentialilor consumatori un motiv pentru care sa cumpere produsele si serviciile pe care oferi.

 

Daniel Micu,  Managing Partner la Trout&Partners Consulting, explica, pentru startups.ro, de ce este important un plan de marketing si cum te poate ajuta in afacerea ta. Daniel Micu este si Profesor de Marketing in cadrul Bucharest School of Management/ Programul MBA Romano-Canadian si Membru al The Chartered Institute of Marketing (U.K.).

Business inseamna marketing. Marketing inseamna diferentiere. Strategia de diferentiere, care este parte a planului de marketing, insemna sa oferi consumatorului un motiv pentru care sa cumpere produsele sau serviciile pe care le oferi.

Un plan de marketing este o secventa logica de activitatilor care au ca scop formularea obiectivelor de marketing si stabilirea de planuri pentru obtinerea acestor obiective. Scopul principal al unui plan de marketing este indentificarea si/sau crearea unui avantaj competitiv vis-à-vis de competitie.

Planul de marketing este important indiferent de varsta firmei. Daca esti la inceput si nu ai un plan de marketing, esecul va veni mult mai rapid si mai dureros. In cazul in care nu exista un plan de marketing coerent si consistent, compania va avea o orientare pe termen scurt catre vanzari. Astfel, nu se va putea diferentia decat prin pret si, cu siguranta, mai devreme sau mai tarziu va intra alaturi de competitie intr-un razboi al preturilor care-i va afecta atat profitabilitatea, cat si existenta afacerii in sine.


Cum faci planul de marketing
Principalele elemente pe care trebuie sa le aiba orice plan de marketing al unei companii sunt: auditul de marketing; stabilirea obiectivelor; stabilirea strategiilor de diferentiere, pozitionare, “de lupta” si, eventual, branding; mix-ul de marketing; buget, calendar, modalitati de evaluare a activitatii de marketing.

Cat ar parea de paradoxal, in realizarea planlui de marketing trebuie implicate toate departamentele companiei si oamenii aferenti, indiferent de pozitia ierarhica. De asemenea, planul de marketing trebuie vazut de toti oamenii care lucreaza in departamentul de marketing, toti directorii de departamente si, implicit, top managementul companiei (reprezentat la nivel de antreprenori sau nu).

Planul strategic de marketing se realizeaza pentru un orizont de timp de trei – cinci ani, accentul fiind pus pe elementele de strategie. Planul tactic de marketing are un orizont de un an – accentul fiind  pus pe activitatile tactice de marketing.

Chiar daca ai un plan de marketing valabil o anumita perioada de timp, exista si o serie de situatii in care ar trebui sa il modifici sau sa il adaptezi. Schimbarile ar trebui facute atunci cand primesti raspunsuri puternice din partea competitiei; cand vin noi jucatori pe piata si acestia sunt deosebit de agresivi; cand intervin schimbari la nivel de comportament/preferinte din partea consumatorilor; cand apar schimbari importante la nivelul general al mediului de afaceri.


Probleme in realizarea planului de marketing
Exista o serie de greseli frecvente pe care antreprenorii le fac atunci cand realizeaza singuri planul de marketing. Printre acestea se numara:
- Confuzia intre planul strategic de marketing (care are un orizont de timp de trei - cinci ani) si planul tactic de marketing (cu un orizont de timp de un an)
- Realizarea initiala a planului tactic si extrapolarea acestuia pe trei - cinci ani
- Lipsa de know – how si lipsa de incredere in oamenii de marketing
- Ignorarea auditului de marketing
- Diferentierea prin ‘calitate’ sau ‘grija fata de consumator’ – nu exista asa ceva!
- Ignorarea competitiei, a locului ocupat pe respectiva piata si a resurselor interne
- Lipsa de rabdare – rezultatele vin dupa aproximativ 9-12 luni de la inceperea implementarii planului de marketing

Toate aceste greseli pot fi evitate apeland la expertiza de marketing. Daca angajezi un avocat pentru constituirea fimei si consultanta la incheierea contractelor, daca platesti auditori financiari si/sau experti contabili pentru a verifica sanatatea financiara a firmei, de ce nu ai apela si la specialisti de marketing pentru a avea o afacere sanatoasa si profitabila?


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii