Cum te poate ajuta arbitrajul comercial


Litigiile rezolvate prin arbitraj comercial sunt solutionate mai repede si mai putin formal decat in cazul unei instante de judecata de drept comun. De exemplu, litigiile interne pot fi rezolvate in maxim cinci luni, iar cele externe in aproximativ un an. Pentru ca procedurile sunt simplificate, caile de atac impotriva unei hotarari arbitrale sunt mai putine.

 

Pentru a fi arbitrabil, un litigiu nu trebuie sa fie prin lege, de competenta unei alte instante. De exemplu, litigiile legate de insolventa sunt rezolvate numai in instanta. 

De asemenea, litigiul nu trebuie sa priveasca drepturi asupra carora nu permite partilor sa incheie o tranzactie (de exemplu: starea civila a unei persoane). Iar partile in litigiu trebuie sa fi agreat prin conventie arbitrala ca solutionarea se poate face in acest mod.

"Aceasta conventie arbitrala se poate concretiza fie printr-o conventie de sine statatoare, denumita compromis, fie printr-o clauza compromisorie inscrisa in contractul principal incheiat intre parti. Arbitrajul va fi organizat conform regulilor stabilite de parti prin aceasta conventie arbitrala", detaliaza pentru startups.ro Silvia Popa, Senior Associate la Schoenherr si Asociatii.

In general, conventia arbitrala este incheiata sub a doua forma, cea a unei clauze compromisorii din contractul principal. Teoretic, daca nu exista acest document, tribunalul arbitral nu va putea sa solutioneze astfel litigiul.

"Insa, nimic nu impiedica doua societati comerciale intre care exista relatii de lunga durata sa incheie o conventie arbitrala separata, prin care sa reglementeze situatia tuturor litigiilor ce se vor naste", completeaza Silvia Popa.

De obicei, decizia de a apela la arbitraj este luata la momentul semnarii contractului intre cele doua firme, in functie de valoarea si importanta acestuia pentru activitatea partilor.


Avantaje
Principalele avantaje sunt legate de rezolvarea mai rapida si mai putin formala decat in instanta si de procedurile simplificate. Emma Pana, avocat partener la SCA Pana, Vaida si Asociatii, precizeaza ca prin arbitraj litigiile interne sunt rezolvate in maxim cinci luni iar cele externe in aproximativ un an.

Hotararea arbitrala este obligatorie pentru parti. Actiunea in anularea hotararii arbitrale si recursul impotriva acesteia, precum si motivele pentru care se poate ataca o hotarare arbitrala cu actiune in anulare sunt limitate de lege si nu se poate ataca fondul cauzei.

"Hotararea arbitrala este definitiva si obligatorie si nu poate fi desfiintata decat urmand caile de atac mentionate (n.r. - actiunea in anularea hotararii arbitrale si recursul impotriva acesteia)", completeaza Emma Pana, avocat partener la SCA Pana, Vaida si Asociatii.

Si costurile legate de taxe sunt mai mici decat intr-o instanta de judecata de drept comun, deoarece in Romania cuantumul taxelor arbitrale este mai scazut, comparativ cu cel al taxelor judiciare de timbru.

"De asemenea, procedura arbitrala asigura confidentialitate. Sedintele se desfasoara cu usile inchise si la acestea participa, in afara de arbitri, bineinteles, numai partile implicate sau reprezentantii acestora", adauaga Emma Pana.

Pregatirea specializata a arbitrilor este un alt motiv pentru care se apeleaza la abitraj comercial, deoarece exista riscul ca in cazul instantelor de drept comun sa nu fie intelesi anumiti termeni.

"Observam in plus posibilitatea oferita in procedura arbitrala ca litigiul sa fie solutionat in echitate, chiar prin deviere de la normele dreptului material", subliniaza Silvia Popa.


Dezavantaje
Teoretic, nu sunt dezavantaje ale arbitrajului comercial daca aceasta procedura este comparata cu justitia “clasica”.

"Sintetizand, este vorba de probleme punctuale care apar in practica, unele independent de vointa partilor, altele imputabile lor, si nu de vicii ale acestei institutii juridice", precizeaza pentru startups.ro Cosmin Vasile, Partener la Zamfirescu Racoti Predoiu (ZRP).

De exemplu, probleme pot sa apara daca intr-o anumita situatie se alege un tip de arbitraj gresit sau neinspirat.

Sunt si situatii cand costurile arbitrajului pot fi mai mari si se poate prelungi durata de solutionare, in functie de valorile implicate, de instanta unde se solicita solutionarea si de natura litigiului. Cosmin Vasile adauga ca in cazul in care litigiile sunt solutionate la ICC Paris sau London Court of International Arbitration, costurile arbitrajului sunt cu mult mai mari decat aceeasi taxa de timbru datorata pentru actiunile cu care sunt sesizate instantele din Romania.


Companiile interesate
La arbitraj pot apela toate firmele, indiferent de marime sau daca una dintre partile implicate are sediul in Romania sau in strainatate.

"De regula, la arbitrajul comercial apeleaza companiile cu capital strain, cu activitati in domeniul transporturilor, asigurarilor, constructiilor, si, din pacate, mai putin companiile cu capital integral romanesc, si acest lucru din cauza ca nu sunt suficient de bine informate cu privire la avantajele apelarii la arbitrajul comercial", mentioneaza Emma Pana.

Din punct de vedere al domeniului de activitate, conventiile arbitrale se incheie de firmele din constructii si imobiliare.

"Multi dezvoltatori imobiliari sau administratori de spatii comerciale impun clauze compromisorii in contractele de inchiriere a spatiilor", subliniaza Cosmin Vasile.

El completeaza ca in Romania, in functie de cauzele care duc la folosirea arbitrajului comercial, exista trei categorii de companii interesate de aceasta procedura.

Prima este reprezentata de firmele din domenii care apeleaza la arbitraj in mod traditional, precum fostele companii de comert exterior sau cele care activeaza in transportul maritim. A doua categorie cuprinde firmele obligate sa accepte clauze compromisorii pentru a incepe sau a mentine relatiile comerciale cu parteneri externi care impun clauza compromisorie in contractele incheiate. Ultima categorie este formata din firmele care folosesc arbitrajul pentru ca ii descopera avantajele.

"In contextul actualei crize economice, multi comercianti descopera metodele alternative de solutionare a disputelor, a caror <regina> incontestabila este si va ramane arbitrajul comercial", mai spune Cosmin Vasile.

Asta pentru ca firmele vor sa rezolve cat mai rapid problemele financiare si sunt nevoite sa adopte o atitudine flexibila in rezolvarea acestor dificultati.

"Valoarea sumelor recuperate nu depinde neaparat de modalitatea de solutionare a unei dispute, ci de modalitatea de executare silita, pozitia debitorului si solvabilitatea acestuia", spune Cosmin Vasile.


Tipuri de arbitraj
Unul dintre tipurile de arbitraj comercial este cel ad-hoc, in care atat tribunalul, cat si functionarea acestuia au la baza reguli stabilite de partile implicate.

"Partile vor putea bineinteles sa faca referire la regulile existente in Codul de procedura civila cu privire la arbitraj sau la regulile unei institutii de arbitraj, fara insa ca acest lucru sa schimbe natura arbitrajului in sine", explica Silvia Popa.

Alta variata este arbitrajul institutional, in care tribunalul este organizat de o institutie de arbitraj, dupa regulile acesteia. Astfel de institutii de arbitraj sunt Curtea de Arbitraj Comercial International a Camerei Nationale a Romaniei (cu sediul in Bucuresti), Curtea de Arbitraj International din Londra si Curtea de Arbitraj Comercial de la Viena.

Documentele necesare in acest tip de actiuniune sunt aceleasi ca si in fata instantelor de drept comun: contracte comerciale, documente de livrare, documente de plata, corespondenta si alte infrmatii referitoare la conflict. Lista documentelor necesare poate sa difere mult in functie de caz, de natura litigiului si de faptele ce trebuie sa fie dovedite.


Alegerea arbitrului
In cazul arbitrajului ad-hoc, in tara noastra, orice persoana de cetatenie romana poate fi numita arbitru. Insa, cei implicati pot sa specifice reguli suplimentare pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana pentru a fi numita arbitru. De exemplu, se poate solicita ca o persoana sa aiba cunostinte si experienta intr-un anumit domeniu de activitate.

"Numarul arbitrilor si procedura de numire a acestora in arbitrajul ad-hoc vor fi stabilite in modalitatea specificata de catre parti. In cazul in care partile nu mentioneaza aceste aspecte in conventia arbitrala, vor fi aplicabile normele prevazute in Codul de procedura civila", completeaza Silvia Popa.


Etapele de desfasurare

Procedura incepe cu depunerea in scris de catre reclamant a unei cereri de arbitrare.

"La aceasta cerere, reclamantul va anexa toate documentele pe care le considera relevante pentru dovedirea pretentiilor sale", adauga Silvia Popa.

Cererea este comunicata paratului, care in 30 de zile isi va formula apararea. Astfel, paratul va depune si el in scris o intampinare, in care va prezenta toate documentele pentru a se apara.

"In cazul in care paratul are pretentii fata de reclamant, care izvorasc din acelasi raport juridic ca si pretentiile formulate de catre reclamant, paratul va depune o cerere reconventionala, insotita de documentele doveditoare corespunzatoare", subliniaza Silvia Popa.

Dupa expirarea termenului pentru depunerea intampinarii din partea paratului, tribunalul arbitral fixeaza termenul de judecata si dispune citarea partilor. Perioada intre data primirii citatiei de catre parti si data stabilita pentru dezbateri este de cel putin 15 zile.

"Dezbaterile tribunalului se vor desfasura pe parcursul mai multor termene, in functie de complexitatea cauzei. Dupa inchiderea dezbaterilor, arbitrii vor delibera in secret si vor pronunta o hotarare motivata, ce va fi comunicata partilor", adauga Silvia Popa.

Intr-o luna de la comunicarea hotararii arbitrale catre parti se poate depune o actiune in anulare a acesteia, in fata instantei de judecata competenta. Tribunalul arbitral trebuie sa pronunte hotararea arbitrala dupa cel mult cinci luni de la data constituirii sale, daca partile nu fac precizari in acest sens in conventia arbitrala.

"Termenul se suspenda pe timpul judecarii unei cereri de recuzare sau a unei cereri adresate de parti unei instante de judecata, in vederea solutionarii oricaror incidente intervenite in desfasurarea sau organizarea arbitrajului", completeaza Silvia Popa.

Termenul poate fi prelungit de catre parti sau de catre tribunalul arbitral, in ultimul caz neputand fi mai mare de doua luni. De asemenea, termenul se prelungeste cu doua luni in cazurile prevazute de lege.

Silvia Popa spune ca trecerea termenului nu va fi considerata un motiv de caducitate a arbitrajului, in afara cazului in care una dintre parti a notificat celeilalte parti si tribunalului arbitral, pana la primul termen de infatisare, ca intelege sa invoce caducitatea.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii