Cum te poate ajuta un business coach


Ca si in competitiile sportive, si in afaceri poti simti, uneori, nevoia unui antrenor (coach). Conceptul de business coaching este relativ nou pe piata din Romania, si este cunoscut mai mult in multinationale. Insa, in ultimii ani, tot mai multi oameni de afaceri din tara au inceput sa isi doreasca un astfel de „antrenor”. Mihai Stanescu, executive coach la RoCoach, explica pentru startups.ro de ce este important coaching-ul in afaceri.

 

Conceptul de coaching
Activitatea de coaching are la baza o nevoie deja recunoscuta in tarile avansate din punct de vedere socio-economic: aceea de a ne dezvolta continuu, facand fata cu succes schimbarilor prin care trecem, atat noi, cat si mediile in care traim si muncim. Astfel, accentul primordial al coaching-ului, indiferent daca acesta este de tip personal coaching sau executive/business coaching, cade pe dezvoltarea autonomiei clientului.

Ce inseamna asta, in viata de zi cu zi? Sa cream impreuna acele abilitati-cheie care sa-l ajute pe client sa devina mai organizat, sa-si conduca dorintele de la stadiul de idee la cel de implinire, sa acorde ariilor importante din viata lui timpul si atentia realmente cuvenite.


Coaching-ul in Romania
Ideea de coaching a intrat in Romania prin cei care au experimentat acest serviciu in alte tari. La inceput, a fost vorba de coach din strainatate veniti sa antreneze manageri de multinationale, conform cu planurile de dezvoltare manageriala si de cariera implementate in aceste companii.

Primii furnizori de coaching au ajuns in Romania in anul 2000, iar in aceeasi perioada s-au specializat in coaching si primii romani, RoCoach fiind o initiativa de business a catorva profesionisti din aceasta prima generatie.

Acum, conceptul abia capata forma in tara noastra. RoCoach a asistat la dezvoltarea acestui segment de piata inca de la inceput si vedem o orientare din ce in ce mai puternica a oamenilor de afaceri catre acest serviciu.

Pe de alta parte, exista o preocupare din ce in ce mai evidenta a unora dintre noi in directia definirii unui stil de viata propriu, dincolo de sabloane, cerere la care life coaching-ul raspunde cu brio.


Cu ce te poate ajuta un coach
Coach-ul isi ajuta clientii sa isi fixeze scopuri si apoi sa le atinga. El incurajeaza maturizarea, increderea, loialitatea si asumarea riscurilor, ajutand persoanele sa devina mai puternice si sa-si creeze proprie viziune.

Pe plan organizational, coach-ul este angajat sa imbunatateasca sistemele si rolurile, sa motiveze echipa si sa creeze un nou sens. Schimbarile  produse in urma unui proces de coaching sunt de lunga durata, devenind stil de viata.


De ce este bine sa apelezi la ajutorul unui coach
Coaching-ul este un serviciu personalizat. Nici un client de coaching nu trece prin acelasi proces de dezvoltare de abilitati si comportamente. Fiecare pas este unul unic, din simplul motiv ca fiecare dintre noi suntem unici.

Cu ajutorul unui coach, cele mai profunde dorinte se pot transforma in realitate, pentru ca in fiecare sedinta de coaching se discuta lucrurile cele mai importante pentru client, la acel moment.

Impreuna cu un coach putem sa ne intelegem reactiile mai bine si sa ne transformam in ceea ce dorim sa fim cu adevarat. Nu e un drum usor, dar cu fiecare blocaj depasit apar rezultate din ce in ce mai puternice.

Procesul de coaching este in esenta un proces de maturizare accelerata, independent de varsta fizica a clientului. Cu ajutorul unui coach ne putem stabili scopuri mai inalte, putem tinti catre rezultate dincolo de asteptarile „normale”.


Ce nu poate face un coach
Coach-ul nu este terapeut. El nu lucreaza cu scenarii arhaice sau pe problematica personala a trecutului clientului. Coach-ul ajuta clientul sa avanseze, sa-si clarifice si sa-si fixeze scopuri personale si/sau profesionale.

Coach-ul nu este consultant. El nu are raspunsuri gata pregatite, nu da sfaturi, nu sugereaza solutii. Clientul si coach-ul deseneaza impreuna procesul prin care se ajunge la obiectivele stabilite, fiind intr-o relatie de responsabilitate egala.

Coach-ul nu este un „motivator”, nu impinge clientul catre rezultat. Cu alte cuvinte, coach-ul nu poate suplini lipsa de energie sau de decizie al unui posibil client.


Care sunt motivele pentru care oamenii apeleaza la coaching
Am intalnit cereri de coaching destul de diverse, incepand de la imbunatatirea balantei viata personala – viata profesionala, antrenament pentru elaborarea unei noi afaceri, re-definiri de strategii de dezvoltare a afacerii sau a carierei.

Dincolo de aceste cereri, motivele sunt destul de clare: clientii de coaching sunt, in general, oameni care si-au dat seama ca pot sa schimbe ceva in mediul lor si care se raporteaza activ, adaptandu-se la conditiile cu care se confrunta. De aceea, in coaching nu este neaparat vorba de „probleme”, cat mai degraba de a utiliza cat mai bine oportunitatile care iti apar in fata.

In prezent, compania noastra are in majoritatea cazurilor clienti de business, strategia noastra fiind una dezvoltata in aceasta directie.


Ce se cauta mai mult: business coaching sau personal coaching
Cei mai multi au nevoie de...coaching! De obicei, nu suntem atat de diferiti in viata noastra personala, fata de cea profesionala. Si orice schimbare, dezvoltare, evolutie se face simtita pe toate planurile.

Desigur, accentul pe care il punem in sedintele de coaching este unul pe business. Fie ca este vorba de un manager dintr-o companie mare sau de un proaspat antreprenor, temele si subiectele pe care lucram sunt mai mult din acest domeniu.

Pe de alta parte, este bine sa facem cunoscuta o particularitate esentiala a coaching-ului: clientul este direct responsabil fata de continutul sedintelor. Coach-ul nu ii impune nici un subiect, nici o optiune sau idee. De aceea coaching-ul are un impact atat de ridicat: intre coach si client se creeaza o relatie de co-responsabilitate, in care fiecare dintre parti isi stie foarte bine rolul.

Pe piata de coaching de business am observat o dezvoltare accelerata in ultimii doi ani: oamenii de afaceri incep sa inteleaga beneficiile si avantajele de a avea un coach foarte rapid. Ceea ce e un semn bun - piata romaneasca de business incepe sa se maturizeze!


 „Portretul robot” al clientilor de coaching din Romania

Este greu de definit. De ce? Pentru ca marele avantaj al coaching-ului este ca se poate aplica pe o varietate imensa de subiecte. RoCoach are o deviza interna, care spune ca „daca e ceva de facut, fa-o! daca nu e nimic de facut, fa ce-ti place cel mai mult sa faci!”.

Cred ca un profil cat de cat obiectiv ar fi: manageri sau proprietari de business, intre 30 si 60 de ani, de ambele sexe, dornici sa descopere ceva nou si sa se implice in propria lor dezvoltare. Sunt oameni care au inteles ca eforturile lor pot da rezultate si care au experimentat deja succesul. Ca un stil personal, sunt oameni activi, amuzanti, care surprind deseori colegii si prietenii si care sunt resurse pentru apropiati.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii