De ce sunt dispusi executivii sa isi vanda companiile


Mai mult de jumatate dintre executivii companiilor de la nivel global iau in considerare vanzarea totala a afacerii lor, iar o treime (33%) dintre acestia spun ca intentioneaza sa deruleze o vanzare de active in urmatorii doi ani.

 

80% dintre executivi se declara deschisi la oferte pentru active de valoare iar o prima de 30% i-ar atrage pe majoritatea executivilor la masa negocierilor, reiese din studiul “EY - Global Corporate Divestment Study”, care a analizat 720 de interviuri cu executivi din corporatii, derulate intre septembrie si octombrie 2013, de catre FT Remark, divizia de cercetare si publishing a Financial Times Group.

Studiul acopera mai multe industrii, insa accentul principal este pus pe cinci sectoare-cheie: produse de consum, stiintele vietii, petrol si gaze, energie si utilitati, tehnologie. Respondentii (din America de Nord si de Sud, din zona Asia - Pacific, Europa, Orientul Mijlociu si Africa) au afirmat ca au cunostinte directe sau sunt direct implicati in activitatea de revizuire a portofoliului companiilor lor si in activitatea de vanzare de active a acesteia.

Referitor la tipul de active, 55% dintre executivi ar putea lua in calcul o vanzare completa a afacerii lor, comparativ cu 34% care ar opta pentru vanzarea unei unitati de business din afacere si 14% pentru initierea unei oferte publice initiale - IPO (intrebarea din studiu a avut optiuni multiple de raspuns).

Vanzarile de active sunt acum o parte esentiala a strategiei de afaceri - pentru multi CEO, vanzarea a inceput sa devina la fel de importanta ca si cumpararea, mentioneaza reprezentantii Ernst&Young (EY), intr-un comunicat de presa.

Ritmul de inovare, schimbarea modelelor de achizitie si revenirea modesta a cresterii economiei globale ii obliga pe liderii de business sa-si reevalueze periodic portofoliile si obiectivele strategice, pentru a maximiza cresterea companiilor lor.

Vanzarea - desi duce adesea la o scadere pe termen scurt, poate genera crestere pe termen lung, cata vreme capitalul este redistribuit in dezvoltarea activitatilor de baza ale companiei, in extinderea pe noi piete sau in dezvoltarea de noi produse.

Cumparatorii si vanzatorii stabilesc preturile pe baza unor seturi specifice de asteptari, rezultand astfel niste intervale de valori pentru afacerea pusa in vanzare, iar pretul final va fi dat intotdeauna de intersectia dintre aceste intervale. Desi un vanzator poate percepe ca face o vanzare premium, potentialul cumparator poate considera ca face o afacere norocoasa din perspectiva sa. Intervalele de pret s-au ingustat in ultima perioada si am remarcat o crestere a interesului pentru tranzactii, dupa mai multi ani de minim istoric in activitatea de fuziuni si achizitii. In acest context, informatiile despre asteptarile pe care le au vanzatorii in privinta preturilor de vanzare vor fi extrem de utile pentru potentialii cumparatori pentru a reusi sa incheie tranzactia la nivelul de jos al intervalului de pret”, precizeaza Lars Wiechen, Director Executiv,  Asistenta in Tranzactii, EY Romania.

In trecut, vanzarea de active era vazuta ca o masura tactica pentru a obtine cash sau a achita datorii. Astazi, valoarea pe termen lung pe care o poate oferi o vanzare strategica este mai bine inteleasa. Mai mult de jumatate din companiile participante la studiu au facut o vanzare importanta de active in ultimii doi ani.

Studiul releva trei practici importante care ar trebui aplicate cand se revizuieste portofoliul unei companii:

• Cunoaste-ti business-ul principal. Companiile trebuie sa isi inteleaga competentele de baza si ceea ce le diferentiaza de concurenta. Modelul de business principal trebuie analizat in mod frecvent, astfel incat compania sa se poata adapta la schimbarile din piata. 79% din companiile care si-au actualizat definitia business-ului principal in ultimii doi ani au avut o crestere a multiplilor de evaluare in business-ul pe care l-au pastrat, dupa vanzarea unor active care nu tineau de activitatea principala.

• Luati decizii mai bine informate. Echipe cu seturi diferite de abilitati trebuie sa adune si sa interpreteze date legate de piata, informatii financiare, operationale si legate de stakeholderi. Aproape jumatate din executivi au spus ca existenta unei echipe dedicate ar imbunatati eficienta cu care se face procesul de revizuire a portofoliului de active.

• Actionati. Companiile trebuie sa priveasca vanzarea de active ca pe o masura strategica, si nu ca pe o oportunitate. Multiplii de evaluare cresc atunci cand companiile actioneaza pe baza datelor care reies din revizuirea portofoliului si renunta la active care nu tin de business-ul principal sau care au performante scazute.

Mai mult de jumatate din executivi au spus ca revizuirea portofoliului ar fi mai eficienta daca ar fi legata mai clar de deciziile de alocare a capitalului.

Revizuirea portofoliului ar trebui sa ia in calcul performanta operationala a diviziilor unei organizatii, unitatilor de business, liniilor de productie, activelor, departamentelor de cercetare si alte active similare legate de organizatie ca intreg. Studiul releva ca revizuirea acestor aspecte de doua ori pe an ajuta companiile sa sa adapteze mai usor la schimbarile rapide din piata si genereaza crestere.
 

Inactiunea nu mai este o optiune
Potrivit studiului citat, multe companii ar trebui sa fie mai proactive cand vine vorba de managementul portofoliului si de vanzarea de active: trebuie sa isi revizuiasca portofoliul mai des si sa foloseasca informatii mai bune pentru a lua decizii pe baza a ceea ce afla in urma revizuirii.

Sa nu actionezi intr-o lume care se schimba foarte repede nu mai este o optiune. In primul rand, pentru ca pana in anul 2008, in perioada de boom pe segmentul de achizitii si fuziuni, companiile si-au adaugat diverse business-uri in portofoliu, de multe ori destul de repede si fara sa analizeze situatia prea mult. In plus, motivul initial pentru care au luat aceste decizii nu se mai aplica in contextul economic de acum. Astfel, companiile ar trebui sa se gandeasca daca acele investitii livreaza valoarea asteptata sau mai bine ar folosi in alta parte capitalul obtinut din vanzare.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii