Franciza cu 15 ani de vechime pe piata instalatiilor


Romstal este una dintre cele mai importante companii romanesti care activeaza pe piata echipamentelor si instalatiilor pentru constructii din Romania. Reteaua de magazine s-a extins in franciza nu doar pe teritoriul tarii, ci si in afara granitelor, iar francizorul cauta in continuare parteneri pentru marirea retelei de magazine.

 

Primul magazin Romstal a fost deschis in incinta  magazinului Unirea din Bucuresti, in anul 1994. In cursul aceluiasi an, a inceput sa se dezvolte si conceptul de franciza prin deschiderea reprezentantei de la Miercurea Ciuc.

La luarea deciziei de extindere in franciza, s-a avut in vedere patrunderea in zone in care o filiala Romstal nu ar fi putut fi deschisa, in primul rand din motive de rentabilitate a afacerii.

Partenerii locali au o afinitate mult mai mare fata de piata pe care activeaza, de aceea si potentialul de dezvoltare a business-ului este mai mare in cazul unui magazin in franciza, decat a unuia in regim propriu”, spune pentru startups.ro Adrian Dogaru, Director Dezvoltare Franciza la Romstal.

Reteaua Romstal s-a extins in sapte tari (Romania, Republica Moldova, Ucraina, Rusia, Serbia, Bulgaria, Italia), numarand aproximativ 200 de magazine proprii si francize si continua extinderea (tinta o reprezinta orasele tarii cu o populatie de peste 15.000 de locuitori).


Investitie initiala
In acest an, taxa de intrare in sistemul de franciza este redusa la zero (n. red. - inainte, taxa era de 10.000 de euro). Pentru moment, nu a fost luata o decizie in ceea ce priveste valoarea taxei de franciza incepand cu anul viitor.

Magazinele Romstal in franciza au in medie o suprafata de 150 mp. Cheltuielile de amenajare a spatiului se situeaza intre 150 de euro si 200 de euro pe metru patrat, in functie de starea initiala a unitatii.

La aceste cheltuieli se adauga cele cu personalizarea, mobilarea si echiparea magazinului, conform standardelor impuse de compania francizoare. Pe langa rafturi, expozitoare, birouri etc., francizatul are nevoie atat de echipamente de birotica, cat si de utilaje necesare derularii activitatii (cum ar fi echipamentele de ridicare si coborare a marfurilor). Pentru toate aceste dotari, francizorul pune la dispozitia noilor parteneri un sistem de leasing, cu plata in rate lunare pe durata unui an si cu perioada de gratie de trei luni.

Francizatii nu trebuie sa investeasca in stocul initial. Ei preiau marfa in custodie, platind francizorului in termen de 15 zile dupa vanzarea produselor.

Avand in vedere sistemul de leasing propus pentru achizitionarea dotarilor logistice, Adrian Dogaru spune ca, pentru inceput, francizatul poate sa investeasca doar in amenajarea spatiului. Suma necesara porneste din jurul valorii de 20.000 de euro si poate ajunge pana la 30.000 de euro.

In principiu, francizatul isi poate recupera investitia initiala in maxim un an de la demararea afacerii. Insa, exista mai multi factori de influenta”, precizeaza reprezentantul Romstal.

Pe de o parte, recuperarea investitiei initiale depinde de planul de afaceri pe termen mediu si lung al francizatului si de capacitatea acestuia de a conduce o afacere in domeniul instalatiilor - pentru asta are nevoie de experienta sau de cunostinte teoretice in acest domeniu, precum si de cunoasterea pietei pe care activeaza.

Pe de alta parte, investitiile pe care alege sa le faca fiecare francizat sunt un alt factor de influenta - deschide un magazin pe o suprafata mai mare de 150mp, isi achizitioneaza echipamente mai scumpe etc.


Sistemul de franciza
Cunoasterea pietei pe care va activa este o conditie informala, insa reprezinta o garantie a succesului viitorului francizat”, precizeaza Adrian Dogaru.

Academia Romstal este un centru pentru instruire si practica a francizatilor, in cadrul careia se organizeaza un training initial, pe o perioada de trei - patru saptamani, francizatii avand posibilitatea de a aprofunda cunostintele tehnice din domeniul instalatiilor, precum si de a dobandi cunostintele necesare operarii afacerii.

Francizatii beneficiaza de asistenta si suport din partea francizorului atat la demararea afacerii (alegerea si amenajarea unitatii, recrutarea si instruirea personalului, inaugurarea magazinului etc.), precum si pe toata durata derularii activitatii.

Spatiul destinat deschiderii unui magazin Romstal trebuie sa fie amplasat pe o artera principala, cu vad comercial. De asemenea, magazinul trebuie sa aiba in apropiere o zona de parcare si sa existe posibilitatea aprovizionarii cu autovehicule de 3,5 tone (n. red. - greutatea produselor din domeniul instalatiilor variaza de la 50g pana la cateva sute de kilograme).

In ceea ce priveste amenajarea si design-ul magazinelor Romstal, francizatii pot colabora si cu alti furnizori decat compania francizoare. Insa, ei trebuie sa respecte intocmai standardele impuse de francizor, deoarece toate magazinele din retea trebuie sa arate si sa fie organizate in acelasi fel.

La nivelul intregii retele din Romania, preturile finale din magazinele Romstal sunt aceleasi. Produsele sunt achizitionate prin francizor, care asigura livrarea in toata tara.

Sistemul de plata in termen de 15 zile dupa vanzarea produselor se aplica pe toata durata contractului de franciza. Reteaua de magazine Romstal este conectata la un sistem de centralizare a vanzarilor, astfel incat se poate urmari care este nivelul incasarilor zilnice, dar si ce produse se vand cel mai bine in fiecare zona.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Domeniul de activitate:
Comertul cu echipamente de instalatii pentru constructii.
Investitie initiala: Intre 20.000 de euro - 30.000 de euro, doar amenajarea spatiului, daca francizatul opteaza pentru achizitionarea dotarilor logistice prin sistemul de leasing propus de francizor.
Recuperarea investitiei: In principiu, francizatul isi poate recupera investitia initiala in maxim un an de la demararea afacerii. Insa, exista mai multi factori de influenta.
Spatiu necesar: Magazinele Romstal in franciza au in medie o suprafata de 150 mp.
Continuarea extinderii in franciza: Sunt vizate orasele din tara cu peste 15.000 de locuitori.


Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii