Franciza cu mancare romaneasca
Primul restaurant La Mama a fost deschis in februarie 1999, in Bucuresti. Acum cativa ani, Catalin Mahu, proprietarul retelei de restaurante, s-a gandit sa extinda conceptul si in alte orase din tara, apeland la sistemul de franciza. Deocamdata, nu au fost acordate francize, insa sistemul ramane deschis pentru cei interesati.
In prezent, exista sapte restaurante La Mama, dintre care sase sunt situate in Bucuresti si unul functioneaza sezonier in statiunea Mamaia, toate fiind detinute de compania Trotter Restaurant.
Luarea deciziei de extindere in franciza s-a bazat pe faptul ca un restaurant este mai greu de controlat in alte orase din tara (n. red. - compania care detine reteaua La Mama are sediul in Bucuresti). Astfel, s-a decis lasarea acestei probleme in seama unor parteneri francizati.
“Pana in acest moment, nu am acordat nicio franciza. Avem cateva persoane agreate, in trei orase din tara, dar am incetinit procesul din cauza problemelor economice din piata. Asteptam momentul oportun si descoperirea unei locatii bune pentru a deschide primele restaurante in franciza”, spune pentru startups.ro Catalin Mahu, proprietarul companiei Trotter Restaurant.
Franciza este disponibila doar pentru orasele din tara, nu si pentru Bucuresti, fiind vizate in prima instanta orasele mari, cu potential economic.
Investitia initiala
Taxa de franciza este stabilita la 35.000 de euro si se achita o singura data. La aceasta suma se adauga investitia in deschiderea restaurantului.
Catalin Mahu spune ca valoarea investitiei depinde foarte mult de marimea restaurantului.
Cea mai mare parte a acestei investitii este directionata catre amenajarea, mobilarea si dotarea unitatii. Stocul initial are o valoare nesemnificativa, avand in vedere ca un restaurant are nevoie de aprovizionare pentru o zi sau doua.
Recuperarea investitiei se poate realiza in cativa ani. Insa, Catalin Mahu spune ca acest lucru depinde de mai multi factori.
Sistemul de franciza
Catalin Mahu spune ca profilul candidatului ideal este acela de “tanar cu spirit antreprenorial, mare putere de munca si dorinta reala de a face parte dintr-un sistem precum al nostru”.
In ceea ce priveste amplasarea unui restaurant La Mama, in orice oras din tara, acesta ar trebui sa fie situat pe o artera principala, intr-o zona aglomerata.
“Francizatul nu trebuie sa dispuna de un spatiu. Acesta se poate gasi si inchiria. Important este sa aiba banii necesari taxelor si dezvoltarii afacerii. Pana la urma, sa nu uitam ca aceasta franciza este o afacere proprie a francizatului, aportul nostru fiind reteta si transferul know-how-ului”, precizeaza proprietarul Trotter Restaurant.
El mai spune ca cifra de afaceri a unui francizat depinde in primul rand de cat de bine aplica acesta reteta La Mama (n. red. - modelul de business propus de francizor). La aceasta se adauga puterea de munca si de concentrare a francizatului, precum si implicarea acestuia in afacere. In plus, vanzarile depind in mare masura si de marimea restaurantului.
Francizatii La Mama vor avea obligatia de a se aproviziona doar de la furnizorii Trotter Restaurant, beneficiind de contractele negociate cu acestia de compania francizoare.
Meniul va fi acelasi in toate restaurantele La Mama de pe teritoriul tarii, putand fi modificat de francizati numai cu acordul companiei Trotter Restaurant.
In ceea ce priveste exclusivitatea teritoriala, Catalin Mahu spune ca nu s-a pus problema de a restrictiona ceva, atata timp cat inca nu a fost deschis niciun restaurant in franciza.
In principiu, contractul de franciza se semneaza pe o perioada de zece ani.
Pe durata contractului, francizorul percepe atat taxe de redeventa, cat si taxe de marketing. Aceste taxe sunt variabile si tin cont de factori precum puterea pietei pe care activeaza fiecare francizat si diferitele perioade din an (perioade de varf versus perioade cu vanzari slabe).
Afacerea La Mama
Pornind de la ideea ca nicaieri mancarea nu este mai buna si mai satioasa ca la mama acasa, meniul restaurantelor La Mama acopera feluri de mancare cu specific romanesc, servite in portii mari. In acest an, au fost lansate si portiile mici, pentru cei care vor sa comande un fel de mancare pentru copii.
Potrivit lui Catalin Mahu, clientii La Mama provin din patura sociala de mijloc, cu un venit de peste 400 euro pe luna.
In ceea ce priveste efectele crizei economice, antreprenorul spune ca “nu exista afacere care sa nu fie influentata de contextul pietei”.
Omul de afaceri spune ca, anul trecut, cifra de afaceri inregistrata de Trotter Restaurant s-a ridicat la aproximativ noua milioane de euro, in crestere fata de 2007 (n. red. - compania mai detine si lantul de cafenele Cafepedia).
Pentru acest an, Catalin Mahu estimeaza o mentinere a cifrei de afaceri in lei la nivelul din 2008. Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri inregistrata anul trecut de companie s-a ridicat la 34.000.600 lei.
DE RETINUT:
Domeniu de activitate: Restaurant.
Investitia initiala: 35.000 de euro, reprezentand taxa de franciza. La aceasta suma se adauga investitia in deschiderea restaurantului, care depinde foarte mult de suprafata unitatii.
Taxe pe parcursul afacerii: Francizorul percepe atat taxe de redeventa, cat si taxe de marketing. Acestea sunt variabile si tin cont de factori precum puterea pietei pe care activeaza fiecare francizat si diferitele perioade din an (perioade de varf vs. perioade cu vanzari slabe).
Spatiul necesar: Restaurantul ar trebui sa fie situat pe o artera principala, intr-o zona aglomerata.
Extinderea retelei de franciza: In prima etapa, sunt vizate orasele mari din tara, cu potential economic, exceptand Bucurestiul.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.