Gloria Jean’s cauta noi parteneri de franciza
Gloria Jean’s este un lant de cafenele prezent pe piata din Romania din anul 2005. Reteaua din tara noastra cuprinde sase unitati - doua deschise in sistem de franciza si patru prin investitia master francizorului. In prezent, compania este in cautare de noi franciazati cu care sa se extinda in orasele cu potantial din tara.
Conceptul a luat nastere in SUA, in 1979, cand Gloria Jean’s Coffees si-a inceput activitatea comerciala intr-un mic magazin de cafea si cadouri, in Chicago. De-a lungul anilor, firma s-a dezvoltat ca o afacere de cafea gourmet si specialitati de cafea.
Datorita cererii crescande, in 1986, Gloria Jean's si-a inceput extinderea in franciza. In anii '80, compania a fost cumparata de Deidrich Coffees Corporation, care a avut o contributie importanta la transformarea Gloria Jean's intr-o companie internationala de franciza.
In februarie 2005, cel mai puternic francizat din Australia al companiei a cumparat brand-ul Gloria Jean's Coffees. Acum franciza este prezenta in 33 de tari, incluzand Australia, SUA, Japonia, Africa de Sud, Emiratele Arabe Unite, Turcia, Spania, Marea Britanie, Mexic etc.
Contractul de master franciza pe Romania a fost semnat in anul 2004, dar activitatea propriu-zisa a fost inceputa in anul urmator, prin deschiderea primei unitati in Bucuresti.
“In prezent, exista contracte semnate pentru deschiderea in franciza a noi unitati in Bucuresti, precum si in orasele Braila, Focsani si Bacau”, spune pentru startups.ro Radu Marinescu, General Manager la Gloria Jean’s Coffees Romania.
Pe langa aceste orase, master francizorul roman vizeaza extinderea in franciza in toate orasele cu potential din tara.
Investitia initiala
Investitia in preluarea unei francize simple si deschiderea unui magazin Gloria Jean’s Coffees se situeaza intre 120.000 euro si 170.000 de euro. Suma variaza in functie de suprafata viitorului magazin, care trebuie sa fie cuprinsa intre 80 si 150 mp.
Costurile legate de deschiderea unitatii implica amenajarea, mobilierul si echipamentele din magazin, precum si stocul initial care este de circa 10.000 de euro.
Investitia initiala include si taxa de franciza de 25.000 de euro si o taxa de scolarizare de 3.000 de euro. Pe parcursul afacerii se mai percep taxe lunare de redeventa, de 6%, si de marketing, de 2%, din vanzari.
Radu Marinescu spune ca investitia intr-o franciza simpla se recupereaza intr-o perioada de doi - trei ani.
“Vanzarile inregistrate de un coffee-shop Gloria Jean’s depind de abilitatile manageriale ale fiecarui francizat, precum si de amplasarea magazinului”, precizeaza managerul roman.
Concept
In magazinele Gloria Jean’s cafeaua se gaseste gata pentru servire, in diverse sortimente si combinatii, dar poate fi cumparata pentru a fi preparata si acasa. Pe langa cafea si produse pe baza de cafea, in magazine se mai comercializeaza ceai, accesorii pentru ceai si cafea, precum si produse de panificatie. Cafeaua este procesata in Australia, dupa retete proprii.
Incepand cu anul 2003, compania lucreaza cu Rainforest Alliance, organizatie non-profit ale carei obiective declarate vizeaza sustinerea comunitatilor de fermieri din tari precum Nicaragua, Columbia, Costa Rica si Brazilia, precum si protejarea biodiversitatii si a mediului inconjurator.
Pentru viitor, compania si-a propus sa se aprovizioneze in proportie de 85% din cafeaua care provine de la fermele certificate de catre Rainforest Alliance.
Clientii lantului de cafenele sunt persoane cu venituri de la medie in sus, care sunt pasionate de cafea, mai precizeaza Radu Marinescu.
La capitolul promovarea afacerii, managerul Gloria Jean’s Coffees mentioneaza brosurile distribuite in magazine, aparitiile in presa scrisa, precum si organizarea de promotii trimestriale. Aceste promotii se deruleaza in toate cafenelele retelei, in acelasi timp, inclusiv in cele ale francizatilor.
Obtinerea francizei
“In general, un antreprenor care doreste sa devina francizat Gloria Jean’s trebuie sa aiba o experienta de minim doi ani de management in vanzarea cu amanuntul sau operare de restaurante, si nu in ultimul rand, sa fie pasionat de cafea”, precizeaza Radu Marinescu.
In plus, viitorul francizat trebuie sa dispuna de un activ net de 300.000 de euro, incluzand lichiditati in valoare de 150.000 de euro, care ii serveste drept garantie.
Inainte de a porni afacerea, francizatii urmeaza cursuri de scolarizare unde sunt instruiti incepand de la tot ce tine de prepararea specialitatilor de cafea vandute in cafenele si pana la angajarea unui personal potrivit.
De asemenea, francizatii beneficiaza de suport si asistenta atat in ceea ce priveste deschiderea magazinului, cat si in derularea operatiunilor de zi cu zi.
Selectarea spatiului de deschidere a viitoarei cafenele se face impreuna cu master francizorul. Insa, este de preferat ca viitorul francizat sa vina cu o propunere de amplasare a unitatii, care sa fie acceptabila pentru firma-mama.
Pe langa respectarea parametrilor de suprafata, spatiul pentru deschiderea unitatii trebuie sa fie situat intr-o zona de top.
Dupa selectarea spatiului, contractul este negociat si semnat de catre ambele parti. Perioada minima de derulare a contractului este de cinci ani. La reinnoirea contractului va fi perceputa o taxa, reprezentand 70% din taxa de intrare in sistemul de franciza stabilita la acel moment.
Toate produsele comercializate in cadrul magazinelor Gloria Jean’s deschise in franciza sunt achizitionate prin master francizor.
Afacerea Gloria Jean’s in Romania
Primul coffee-shop Gloria Jean's a fost deschis in ianuarie 2005, in centrul comercial Plaza Romania din Bucuresti. Acesta a fost urmat de alte doua magazine, in Bucuresti Mall si Carrefour Feeria. Reteaua a continuat sa se extinda in Capitala, prin inaugurarea unei noi unitati in Baneasa Shopping City, in 2008.
Tot anul trecut, a fost deschisa prima unitate din afara Bucurestiului, in centrul comercial Jupiter City din Pitesti. Iar in luna ianuarie a acestui an s-a deschis al saselea coffee shop din Romania, in cadrul hotelului Tulip Inn Bucharest City.
Cifra de afaceri inregistrata de master francizor in 2008 a fost de 1,8 milioane euro, reprezentand o crestere de 10%, fata de 2007, potrivit propriilor estimari.
Luand in calcul noile deschideri de magazine, Radu Marinescu se asteapta pentru acest an la o crestere a ciferi de afaceri cu 20%, comparativ cu 2008.
“Planurile de extindere se materializeaza si speram sa trecem cu bine peste acesta criza economica mondiala, reducand cheltuielile fara a face rabat de la calitate”, spune managerul Gloria Jean’s Romania.
El precizeaza ca si afacerea pe care o conduce este influentata in mod negativ de contextul din piata, insa firma nu resimte recesiunea atat de puternic precum marile companii care s-au prabusit sub datoriile financiare.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.