Hotel in franciza sau sub contract de management?
Franciza este potrivita atunci cand vrei sa te implici in afacere si ai experienta in domeniu. Fondurile de investii si cei care vor o pozitie mai retrasa aleg contractul de management, prin care managerul are un buget de indeplinit si coordoneaza toata activitatea hotelului, fiind un delegat imputernicit al proprietarului.
“De asemenea, se poate sa se mearga si pe o varianta combinata de contract de management cu o companie care furnizeaza managementul proprietatii si un contract de franciza cu o alta companie care furnizeaza brandul sub care hotelul opereaza”, explica pentru startups.ro Sonia Nastase, Senior Associate la Trend Hospitality Consulting Management.
Paul Marasoiu, presedintele Peacock Hotels, spune pentru startups.ro ca pe piata din Romania este preferat sistemul de franciza al lanturilor internationale, deoarece este o solutie mai putin costisitoare decat un contract de management. In plus, la nivel national, franciza este evaluata de proprietari ca mai putin intruziva in afacerea propriu-zisa si rigorile unui astfel de contract sunt mai usor de acceptat pe piata locala, la nivelul actual de evolutie.
Sonia Nastase spune ca, in Bucuresti, ponderea dintre hotelurile aflate in franciza si a celor sub contract de management este echilibrata.
Contractele de management, fara brand, si afilierile sunt variantele potrivite hotelurilor mici. Afilierile sunt asocieri de marketing la un lant international, care se semneaza pe o perioada de un an.
Pentru hotelurile care ajung la 50 - 70 de camere, si franciza poate fi o solutie, daca sunt indeplinite toate standardele impuse de lant.
Costurile
Paul Marasoiu spune ca, in cazul unei francize, taxa initiala de acces in sistem variaza intre cateva zeci de euro si cateva sute de euro pe camera.
Atat pentru franciza, cat si pentru contractul de management, se achita lunar trei tipuri de taxe: royalty fee, taxa de marketing si taxa de rezervare.
Royalty fee (taxa pentru utilizarea marcii) se raporteaza la numarul de camere sau este un procent aplicat la venitul net din cazare sau la venitul net total. Sonia Nastase spune ca daca se aplica la venitul net din cazare, aceasta taxa este in jur de 5% pentru o franciza.
Taxa de marketing se achita la numarul de camere sau reprezinta un procent aplicat la venitul brut din cazare sau la venitul brut total. Potrivit Soniei Nastase, valoarea acesteia ajunge la 2% - 3% pe luna.
Taxa de rezervare se aplica procentual la venitul brut din cazare sau la venitul brut total. Taxa se plateste numai daca se vand camere prin sistemul de rezervare la nivel de lant hotelier, valoarea taxei fiind diferita in functie de canalul de distributie ((GDS, Call Center, E Commerce, Corporate, Tour Operator).
Anual, valoarea celor trei taxe variaza intre cateva zeci de mii de euro si peste o suta de mii de euro, in functie de lantul hotelier, de capacitatea hotelului, de clasificare si de functiile asigurate.
“In principiu, valoarea totala a taxelor anuale platite pentru un contract de franciza reprezinta maxim 3% din cifra de afaceri totala, iar pentru un contract de management poate ajunge la circa 9% din cifra de afaceri”, detaliaza Paul Marasoiu.
Pe langa cele trei taxe, alt cost in cazul ambelor tipuri de contracte (franciza sau management) este legat de trainingul angajatilor. In cazul contractelor de management, unele training-uri sunt obligatorii si altele optionale.
“Important este ca proprietarii sa inteleaga ca training-urile sunt benefice in special in cazul francizei, unde cele obligatorii sunt in numar foarte mic”, precizeaza Sonia Nastase.
Inspectiile de calitate sunt un alt cost suportat in ambele cazuri. Acestea au loc cel putin o data pe an in cazul francizelor si mai des la contractele de management.
Conditii
Indiferent de tipul de contract, fiecare marca are un caiet de sarcini, in care se mentioneaza serviciile oferite si cum este obligat sa arate produsul.
Numarul minim de camere este de 75 pentru franciza (doar in cazuri exceptionale este de 50) si de 150 pentru un contract de management. Paul Marasoriu precizeaza ca hotelurile sub contract de management au si o structura complexa de spatii, cu functiuni si servicii.
“In cazul contractului de management, implicarea operationala este mai mare. In cazul francizei este o mai mare flexibilitate in ceea ce priveste partea operationala”, subliniaza Sonia Nastase.
Paul Marasoiu mentioneaza ca pentru hotelurile de doua - patru stele este mai potrivita franciza, iar pentru cele de patru si cinci stele, contractul de management. Pentru ambele tipuri de contracte, zona in care este amplasat un hotel si structura spatiilor si serviciilor conteaza mult pentru intrarea unei marci noi pe piata.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.