In urmatorii cinci ani, nivelul digitalizarii din companiile industriale va creste de la 33% la 72%
Companiile vor investi la nivel global peste 900 de miliarde de dolari pe an, pana in 2020, pe fondul trecerii printr-o a patra revolutie industriala, “Industria 4.0”.
Companiile industriale din toate sectoarele la nivel global trec printr-o a patra revolutie industriala, care ar putea fi numita ”Industria 4.0”.
Industria 4.0 se axeaza pe digitalizarea de la un capat la altul a tuturor activelor fizice si proceselor precum si integrarea in ecosisteme digitale impreuna cu partenerii din lantul valoric. Managementul si analiza datelor (Data&Analytics) reprezinta o capacitate de baza pentru Industria 4.0. Aplicatiile Industriei 4.0 sunt facilitate de tehnologii specifice.
Tranzitia catre noua realitate industriala digitala este in plina desfasurare peste tot in lume: aproximativ o treime dintre companii isi evalueaza deja nivelul digitalizarii ca fiind unul ridicat, iar acest nivel este asteptat sa creasca in medie de la 33% la 72% in urmatorii 5 ani, potrivit raportului PwC “Industry 4.0: Building the Digital Enterprise”, in cadrul caruia au fost chestionati reprezentantii a peste 2.000 de companii din noua sectoare industriale din 26 de tari.
Liderii companiilor industriale digitalizeaza activitati esentiale in cadrul propriului lant vertical al valorii si de asemenea in relatia cu partenerii la nivel orizontal din lantul de aprovizionare. In plus, isi imbunatatesc portofoliul de produse introducand functionalitati digitale si servicii de date inovatoare.
La nivel mondial, companiile intentioneaza sa investeasca anual aproximativ 5% din venitul realizat din vanzarile digitale in procesul de digitalizare. Pe baza sondajelor realizate in randul sectoarelor industriale, 5% din venitul realizat din vanzarile digitale corespunde cu o investitie totala de 907 miliarde de dolari.
Aceste investitii se vor axa in principal pe dezvoltarea de tehnologii digitale precum senzori sau dispozitive de conectare, software si aplicatii precum sisteme de prelucrare. Mai mult decat atat, companiile investesc in formarea angajatilor si in implementarea schimbarii organizationale necesare.
Mai mult de jumatate dintre aceste companii (55%) considera ca isi vor amortiza aceste cheltuieli in decursul a doi ani.
Pe parcursul acestei tranzitii, managerii companiilor analizate estimeaza o reducere a costurilor in medie de 3,6% pe an si venituri suplimentare anuale in medie de 2,9%. in termeni absoluti, acest fapt corespunde cu o reducere a costurilor in valoare de 421 de miliarde de dolari si cu o crestere concomitenta a veniturilor de 493 de miliarde de dolari.
“Companiile se asteapta ca digitalizarea sa aduca beneficii uriase si, in consecinta, investesc sume mari in acest proces. Studiul nostru arata ca aceasta tranzitie are loc in egala masura in toate tarile analizate, nu numai in cele industrializate. Daca cel putin jumatate dintre asteptarile legate de Industria 4.0 se concretizeaza, acest lucru va schimba in mod fundamental mediul concurential in urmatorii cinci ani”, spune Mircea Bozga, Partener, Servicii de Audit, PwC Romania
La sfarsitul acestui proces de transformare, companiile industriale de succes vor deveni cu adevarat intreprinderi digitale, avand produse fizice la baza, completate de interfete digitale si servicii de date inovatoare. Aceste intreprinderi digitale vor colabora cu clientii si furnizorii in ecosisteme industriale digitale.
Analiza datelor este motorul Industriei 4.0
Peste 80% dintre reprezentantii companiilor se asteapta ca metodele de analiza a datelor sa aiba o influenta semnificativa asupra proceselor de luare a deciziilor in decursul urmatorilor cinci ani.
“Analizarea datelor in mod profesional ofera o perspectiva valoroasa asupra modului in care sunt utilizate produsele si face posibila relatia pe termen lung cu clientii. Instrumentele de analiza a datelor permit dezvoltarea produselor si totodata le permit companiilor sa-si extinda serviciile si sa-si alinieze si mai bine ofertele cu nevoile clientilor”, adauga Mircea Bozga.
Lipsa expertizei: o bariera in calea Industriei 4.0
Problemele identificate de companiile analizate in implementarea Industriei 4.0 sunt mai degraba cele ce tin de lipsa unei culturi, viziuni sau formari interne in domeniul digital, precum si lipsa specialistilor, decat cele legate de achizitionarea tehnologiei necesare.
De exemplu, aproximativ 40% dintre companiile participante la sondaj se bazeaza pe expertiza angajatilor de analiza a datelor, dar nu au departamente dedicate pentru aceste sarcini.
“Dezvoltarea unei expertize sanatoase in analiza datelor si digitalizare in cadrul propriei companii este o decizie inteleapta. Expertii individuali care colecteaza si evalueaza datele nu sunt suficienti pentru implementarea cu succes a strategiilor asociate Industriei 4.0. Pentru a le putea folosi ca baza in procesul de luare a deciziilor, companiile au nevoie de baze de date, algoritmi si recomandari care pot fi implementate, pregatite in mod profesionist”, precizeaza Mircea Bozga.
Studiul subliniaza inca o preconditie necesara in vederea unei digitalizari de succes in domeniul securitatii datelor.
”Ecosistemele digitale pot functiona numai daca toti participantii pot avea incredere ca datele lor nu vor ajunge pe maini nepotrivite. Acest lucru necesita eforturi considerabile din partea companiilor, investitii substantiale in securitatea sistemelor si standarde clare de protectie a datelor”, adauga Mircea Bozga.
Digitalizarea are un impact atat la nivel orizontal, cat si vertical asupra lantului valoric. Acest fapt presupune ca, pe de o parte companiile trebuie sa sa-si integreze si sa-si digitalizeze mai bine fluxul vertical de date, de la dezvoltarea produselor si achizitii pana la prelucrare si logistica transporturilor. Iar pe de alta parte, presupune o colaborare orizontala cu furnizori cheie, clienti si alti parteneri din lantul valoric, de exemplu, utilizand solutii de identificare si monitorizare a produselor.
Pentru companii, aceste aspecte implica crearea unor solutii digitale complexe.
In plus, companiile dezvolta noi produse si servicii avand caracteristici digitale, care acopera intregul ciclu de viata al produsului si, prin urmare, faciliteaza un contact mai apropiat cu consumatorii finali. Companiile investesc, de asemenea, in servicii digitale si creeaza solutii complete adaptate ecosistemului clientilor lor, de cele mai multe ori in colaborare cu partenerii din lantul valoric.
Obiectivele digitalizarii variaza de la tara la tara
Desi la nivel mondial companiile avanseaza in procesul de implementare a Industriei 4.0, studiul dezvaluie anumite caracteristici regionale la nivelul obiectivelor: companiile din Japonia si Germania implementeaza digitalizarea in primul rand pentru a-si spori eficienta si calitatea produselor.
In SUA, tendinta este de a dezvolta noi modele de afaceri cu ajutorul ofertelor si serviciilor digitale si sa asigure aceste produse si servicii in maniera digitala cat mai rapid posibil.
Companiile din industria prelucratoare din China se concentreaza pe metode de a face fata competitorilor internationali prin reducerea costurilor.
“Studiul nostru arata ca nivelul integrarii digitale va fi in linii mari comparabil intre regiuni in urmatorii cinci ani, in frunte cu tari precum Japonia, Germania si SUA. Nu ne asteptam ca Industria 4.0 sa divizeze regiuni, ci sa creeze o legatura puternica intre companii si tari, prin urmare chiar sa promoveze globalizarea”, spune Mircea Bozga.
Studiul s-a bazat pe cercetarea derulata in perioada noiembrie 2015 - ianuarie 2016, implicand peste 2.000 de directori executivi din companii de produse industriale din 26 de tari. Majoritatea participantilor au fost directori de digitalizare si alti directori executivi cu responsabilitati la inalt nivel in companiile lor in ceea ce priveste strategia si activitatile din cadrul proiectului Industria 4.0. Rezultatele au fost ponderate in raport cu PIB-ul pe tara pentru a asigura o perspectiva echilibrata asupra rezultatelor globale.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.