Increderea consumatorilor depaseste nivelurile pre-recesiune - progresul lent, dar stabil, continua


Potrivit unui raport Nielsen, temerile legate de economie si securitatea locului de munca scad, in timp ce alte temeri, precum sanatatea sau echilibrul munca/viata privata, sunt in crestere.

 

Increderea consumatorilor la nivel global a crescut cu un punct de index in al treilea trimestru, ajungand  la un scor de 98 - o crestere de un punct fata de trimestrul anterior si doua puncte fata de inceputul anului, releva Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui, realizat de Nielsen.
Indexul, aflat in ultimii doi ani si jumatate intr-o crestere lenta si stabila (incepand cu T1 2012), a depasit nivelul pre-recesiune de 94 de puncte pentru al treilea trimestru consecutiv.

Putin peste jumatate dintre respondentii la nivel global (52%) au considerat ca situatia pe piata muncii va fi buna sau excelenta in urmatoarele 12 luni, cu o crestere de 2 puncte procentuale fata de al doilea trimestru. Aceasta crestere modesta continua cresterile mici, dar stabile, raportate in ultimii cinci ani, incepand cu 2009, cand sentimentul cu privire la locul de munca scazuse la un minim mediu anual de 31% in cursul anului respectiv.

In timp ce perceptiiile asupra finantelor personale s-au imbunatatit din 2009, sentimentul general al consumatorilor cu privire la finantele personale nu s-a imbunatatit in aceeasi masura cu sentimentul legat de oportunitatile de angajare. 57% dintre respondentii la nivel global au evaluat finantele personale ca fiind bune sau excelente pentru anul urmator, in comparatie cu minimul mediu anual raportat in 2009, de 46% - o crestere de 11 puncte procentuale. In contrast, sentimentul asupra perspectivelor unui loc de munca au crescut cu 21 de puncte procentuale in aceeasi perioada de timp.

La nivel European, Romania se plaseaza in a doua jumatate a ierarhiei, aproape jumatate din respondenti declarand ca asteptarile lor cu privire la securitatea sau oportunitatile locului de munca ”nu sunt foarte bune” (48%). 78% din respondenti considera nivelul general ”nu atat de bun”, sau chiar ”rau”, denotand astfel o atmosfera pesimista pe piata muncii.

Dar, in ciuda acestei raportari negative vis-a-vis de locul de munca, asteptarile romanilor referitoare la finantele personale in urmatoarele 12 luni sunt ridicate, aproape jumatate din respondenti declarand ca se asteapta la o situatie financiara buna sau excelenta, prezentand imbunatatiri considerabile in comparatie cu perioada similara a anului trecut sau cu primul trimestru al acestui an.

In S.U.A. si Europa de Vest, clasa de mijloc a fost slabita in mod structural in timp ce sectorul veniturilor mici a crescut. Exista, de asemenea, un decalaj tot mai mare intre oamenii mai tineri si cei varstnici, in special in Europa, unde cei din urma se confrunta cu rate ridicate ale somajului si ale sub-ocuparii posturilor. In contrast, clasa de mijloc a crescut puternic in pietele emergente pe parcursul deceniului anterior, si in timp ce  tendinta a incetinit recent, inca este de asteptat sa continue. Mergand mai departe, putem sa ne asteptam ca aceste disparitati din interiorul tarilor si dintre tari sa aiba un impact considerabil asupra nivelului general si a modelelor de cheltuieli discretionare”, spune Dr. Louise Keely, senior vice president, Nielsen.
 

Intentiile de cheltuieli discretionare raman stabile, in general

Avand in vedere ca mai mult de jumatate din respondentii la nivel global (54%) au considerat ca tara lor s-a aflat in recesiune in cel de-al treilea trimestru, rezulta faptul ca multi inca mentin o mentalitate prudenta cu privire la cheltuieli.

In consecinta, intentiile de cheltuieli discretionare / economisire la nivel global au ramas la acelasi nivel in al treilea trimestru pentru cele mai multe categorii, cu sporuri marginale de 1 punct procentual pentru economisirea restului de bani de rezerva (49%), pentru economii pentru momentul pensionarii (12%) si pentru economiile de vacante/concedii (36%).

Aproximativ o treime planifica sa cumpere articole noi de imbracaminte (34%) si sa se implice in activitati de divertisment in afara casei (31%) – ambele avand acelasi nivel cu cel din trimestrul anterior. Un sfert intentioneaza sa achizitioneze noi produse tehnologice (un declin de 2 puncte procentuale) si sa achite carduri/imprumuturi de debit/credit (acelasi nivel fata de T2). Aproximativ o cincime se asteapta sa cheltuie pe imbunatatiri ale casei (22%) si sa investeasca in stocuri / fonduri mutual (20%), un declin de 1 punct procentual fiecare in comparatie cu al doilea trimestru.
 

Temerile cu privire la economie si la securitatea locului de munca scad, in timp ce alte temeri sunt in crestere

Economia si siguranta locului de munca raman ingrijorarile cele mai importante pentru respondentii din intreaga lume, dar sentimentul fata de aceste subiecte slabeste in timp ce grijile (preocuparile) cu privire la alte probleme cresc.

In Romania, siguranta locului de munca, starea sanatatii si cresterea valorii facturilor la utilitati reprezinta principalele ingrijorari ale romanilor. In ceea ce priveste posibilitatea unui razboi, romanii sunt semnificativ mai putin ingrijorati decat media europeana (12% Romania versus 18% Europa).

In Europa, 21% dintre respondenti au declarat ca siguranta locului de munca este cea mai mare sau a doua cea mai mare preocupare pentru urmatoarele sase luni, un declin de 3 puncte procentuale fata de trimestrul anterior. Grijile cu privire la economie s-au diminuat de asemenea, scazand cu 1 punct procentual la 20% in trimestrul al treilea. Pe de alta parte, grijile legate de razboi au crescut cu 8 puncte procentuale la 18%, iar temerile legate de terorism au crescut cu 4 puncte procentuale la 9% fata de al doilea trimestru.

In America de Nord, 27% dintre respondenti au declarat ca economia este cea mai mare sau a doua cea mai mare ingrijorare pentru urmatoarele 6 luni - in scadere de la 34% in trimestrul anterior. Pe de alta parte, temerile cu privire la terrorism au crescut cu 8 puncte procentuale la 14%, preocuparile legate de razboi au crescut cu 5 puncte la 9%, iar grijile cu privire la echilibrul munca/viata privata au crescut cu 3 puncte procentuale la 12%.

In Asia-Pacific, preocuparile legate de sanatate au luat locul celor referitoare la economie, de pe primul sau al doilea loc, urcand cu 6 puncte procentuale la 30% in al treilea trimestru. Grijile cu privire la economie au scazut cu 3 procente la 27%.

Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui a fost realizat in perioada 13 august - 5 septembrie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii