Orlando Nicoara a cumparat Monden.info
Tranzactia este prima care implica vanzarea unui blog din Romania si s-a incheiat pentru o suma cuprinsa intre 30.000 de euro si 50.000 de euro. Proiectul a fost lansat in urma cu mai putin de doi ani de catre Bobby Voicu, Cristina Chipurici, Ada Bogoevici si Vlad Balan.
“Se spunea ca in Romania nu se pot dezvolta proiecte pe nise, pentru ca nu sunt bani. Vanzarea Monden.info arata ca lucrurile s-au schimbat. Insa, cei care vor sa faca asta, trebuie sa inteleaga de la bun inceput ca este nevoie de multa munca”, spune pentru startups.ro bloggerul Bobby Voicu.
Pana acum, bloggerii din Romania nu aveau un punct de reper pentru a-si evalua proiectul, decat daca se uitau pe pietele din afara. Dar vanzarea unui blog precum bankaholic.com pentru 15 milioane de dolari este o exceptie chiar si in Occident, incercarile de comparatie nefiind relevante.
“Tranzactia nu are o valoare foarte mare comparativ cu altele din online-ul romanesc - trilulilu.ro sau eRepublik.com. Dar este un proiect mic, pornit cu investitie minima si vandut pe o suma ok, in mai putin de doi ani”, spune Bobby Voicu.
Monden.info este al doilea proiect lansat de Bobby Voicu pentru piata din Romania, primul fiind Blogoree.ro. Intre timp, el a mai lansat blogurile automod.ro si dadamoda.info. Banii obtinuti din vanzarea acestui blog vor fi reinvestiti in alte proiecte.
“Este un proiect interesant, cu un trafic mare pentru un blog, cu o mini comunitate adunata, pe un domeniu cu potential si care are un coordonator, in persoana Cristinei, in care am mare incredere”, spune pentru startups.ro Orlando Nicoara.
Orlando Nicoara considera ca pe piata din Romania exista mai multe bloguri care ar putea fi interesate pentru potentialii cumparatori. Au sanse sa fie vandute atat blogurile colective, cat si cele care apartin unei singure persoane, dar el crede mai mult in blogurile colective, unei singure persoane fiindu-i mai dificil sa se ocupe de un blog comercial.
Povestea Monden.info
Proiectul a fost lansat de Bobby Voicu in urma cu aproximativ doi ani. Initial, a scris chiar el articolele publicate pe blog, dar a renuntat sa mai faca asta dupa o luna.
“Anul trecut, la un workshop Blogoree, am cunoscut-o pe Cristina Chipurici care scria pe blogul ei despre muzica si vedete. I-am popus sa sa implice in acest proiect si aceptat. Apoi, ea a adus-o si pe Ada Bogoevici”, spune Bobby Voicu.
Astfel, cei trei, impreuna cu Vlad Balan, care se ocupa de partea tehnica, au devenit parteneri in proiect, Boby Voicu detinand ponderea majoritara. Nu au semnat un act care sa specifice participatiile fiecaruia in business, insa nu au existat niciodata discutii legate de bani.
Din acel moment, proiectul a inceput sa creasca - avand la baza si cateva regului precum nepublicarea de barfe si argumentarea informatiilor din articole. In luna februarie, anul acesta, Monden.info a castigat premiul pentru cel mai bun blog de muzica in competitia RoBlogFest iar numarul de vizitatori unici pe zi a ajuns la aproximativ 4.000.
Strategia de dezvoltare
Bobby Voicu spune ca nu a vrut sa faca SEO (Search Engine Optimisation) pentru acest proiect, pentru ca, daca faci asta, ajungi sa depinzi de motoarele de cautare. Asa ca fetele au inceput sa faca parteneriate si sa caute exclusivitati (un videoclip al Andreei Banica a putut fi vazut in premiera pe Monden.info iar apoi au urmat si alte lansari similare).
”Le spuneam fetelor ca, daca isi fac treaba, vor ajunge sa castige reputatie si s-a dovedit ca am avut dreptate. Acum am mai optimizat putin site-ul, pentru ca este totusi bine sa faci asta. Dar una este sa il optimizezi si alta sa faci Search Engine Spam”, spune Bobby Voicu.
In afara de cheltuielile cu domeniul si hosting-ul, nu au fost investiti alti bani in proiect. Iar castigurile din vanzarea de publicitate pe Monden.info au fost reinvestite in blog.
“In online, blogul avea avantajul notorietatii mele, dar in showbiz, a fost meritul fetelor - ele au facut proiectul cunoscut”, spune Bobby Voicu.
Decizia de vanzare
“La un moment dat, proiectul stagna. Iar asta se intampla din cauza mea, pentru ca eram foarte ocupat si nu mai aveam timp pentru acest blog. Fetele aveau idei, de exemplu, sa faca o galerie foto, dar eu nu ma mai puteam ocupa de asta”, spune Bobby Voicu.
Asa ca partenerii in proiect au avut o discutie si au stabilt ca au doua solutii - fie vor vinde catre cineva care sa dezvolte Monden.info mai departe, fie obtin o finantare care sa ii ajute sa creeze o echipa (varianta in care Bobby Voicu ar fi ramas in continuare actionar majoritar, dar nu ar mai fi avut un rol activ atat de mare in proiect).
Au fost purtate discutii cu sase potentiali cumparatori si a contat foarte mult siguranta ca proiectul va fi continuat de cumparator, chiar daca asta ar fi inseamnat sa obtina mai putini bani decat in cazul altor oferte.
“Stilul meu de a face business este mai degraba orientat spre exit, decat spre monetizare permanenta, pentru ca mie imi plac etapele incipiente ale proiectului. Monden.info mi-a creat un model, pentru ca intotdeauna voi cauta bloggeri pasionati care sa scrie iar eu ma voi ocupa de restul aspectelor legate de proiect”, spune Bobby Voicu.
Sfaturi pentru reusita
“Cei care au un blog trebuie sa iasa din zona de confort din fata calculatorului. Daca nu fac asta, nu au cum sa cunoasca oameni. Ideile vin din discutii fata in fata, care au loc la evenimente specifice industriei despre care scrii”, explica Bobby Voicu.
Si, daca blogerii care se afla in Bucuresti pot ajunge mai usor la diversele evenimente din industria care ii intereseaza, cei din afara Capitalei se pot specializa in oferirea de informatii despre anumite zone turistice, de exemplu.
De asemenea, ar trebui tinut cont de faptul ca, daca ai un blog pe care publici singur, este foarte probabil ca un potential cumparator sa iti impuna sa te ocupi de acesta si dupa achizitie. Astfel, timp de cel putin sase luni - un an, ar trebui sa scrii in continuare si sa formezi o persoana care sa te inlocuiasca. Printre blogurile colective foarte bune din Romania, Bobby Voicu enumera Bookblog.ro, arenaIT.net, basicmarketing.ro sau empower.ro.
“Tu ai stilul tau, scrii intr-un anumit fel si rareori gasesti o persoana similara care sa iti ia locul. De aceea, proiectele de echipa au sanse mai mari sa se vanda”, explica Bobby Voicu.
Potentialii cumparatori sunt cei interesati sa preia comunitati. De exemplu, daca ai un blog auto, este posbil sa il vinzi catre un dealer din domeniu. Orice afacere poate fi ajutata de comunitatea din jurul unui blog pentru ca ii creeaza o audienta fidela. Dar, ceea ce trebuie sa faci nu este sa spui “uite cat de bune sunt produsele mele”, ci “uite ce produse am lansat”. Sa ii lasi pe cei din comunitate sa le testeze.
“In Romania, potentialii cumparatori de acest fel sunt foarte putini. Deocamdata, online-ul este inca privit drept ceva exotic, cu atat mai mult blogurile. Mai ales cand companiile afla ca oamenii din comunitate pot sa aiba si comentarii negative”, spune Bobby Voicu.
Efectul tranzactiei
“In mod cert vor exista reactii legate de vanzare. Problema cea mai mare este ca multi vor compara cifrele si isi vor imagina ca daca blogul lor are 4.000 de vizitatori unici pe zi, valoreaza cel putin cat Monden.info, in ciuda faptului ca 90% din traficul lor vine din motoare de cautare si digg.com”, spune Bobby Voicu
Chiar daca Monden.info va fi privit ca un exemplu de vanzare cu succes, nu trebuie uitat ca tranzactia a indeplinit si anumite conditii legate de context.
“A existat interesul unor cumparatori pentru un produs pe aceasta nisa, faptul ca eu aveam acces usor la acesti oameni, pozitia mea in online - acestea sunt avantaje obtinute in timp. Nu stiu daca tranzactia ar mai fi avut aceeasi valoare daca Monden.info era negociat de altcineva sau articolele publicate ar fi avut alti autori”, spune Bobby Voicu.
Dar, in ciuda factorilor luati in calcul, este important de retinut ca, daca ai un produs bun de vanzare, intotdeauna se va gasi cineva interesat sa il cumpere, mai ales daca nu te grabesti sa vinzi.
“Vreau ca tranzactia sa arate ca se poate si altfel. Ca daca faci ceva cu pasiune, poti sa reusesti. Dar trebuie multa munca. Poate ca in online nu iti trebuie 15 ani pentru succesul de peste noapte, dar tot iti ia doi - trei ani”, spune Bobby Voicu.
Maine seara, Cristina Chipurici va fi invitata in emisiunea gazduita de Bobby Voicu la Radio Lynx, pentru a vorbi despre vanzarea Monden.info.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Erata: Cumparatorul Monden.info este Orlando Nicoara, nu MediaPro Interactiv.