Openfund: o noua runda de finantare pentru start-up-urile din tehnologie


Openfund este o organizatie din Grecia care ofera sprijin si finantari tip seed pentru start-up-urile din Europa active in domeniul aplicatiilor mobile, al internetului si al dezvoltarii de software. Urmatoarea runda de selectie se incheie pe 30 noiembrie.

 

Start-up-urile selectate primesc acces la advisori cu experienta in domeniu, precum si o finantare de pana la 50.000 de euro.

De la infintare (in 2009) si pana acum, Openfund a investit in cinci start-up-uri: Listiki.com (cu fondatori din Cipru si Grecia), Fashinating.com (din Grecia), YouScan.biz (fondatori din Ucraina si Rusia), Sportmeets.com (din Republica Ceha) si Stockpodium.com (din Bulgaria).

Pentru aceasta runda, valoarea sumelor oferite aproape s-a dublat, ajungand la intre 30.000 de euro - 50.000 de euro, fata de 25.000 de euro - 35.000 de euro, cat era inainte. Insa, participatiile pe care trebuie sa le ofere start-up-urile selectate au ramas la fel, 15%.

Decizia a fost luata pe baza unei combinatii de factori. In primul rand, am realizat ca o finantare mai mare ar duce start-up-urile mai departe. In acelasi timp, ne-am dat seama ca pentru noi nu ar fi un efort foarte mare in plus sa incercam sa strangem diferenta de bani. De asemenea, cand te uiti la alte vehicule de finantare tip seed, se vede ca are mai mult sens sa oferi un pachet mai bun si competitiv pentru start-up-uri. Dar, la sfarsitul zilei, totul se reduce la a creste sansele ca tot sistemul sa functioneze bine pentru toate partile implicate”, spune pentru startups.ro Dimitris Athanasiadis, membru in boardul executiv Openfund.

O alta modificare fata de rundele anterioare de finantare este cresterea perioadei de incubare (perioada de timp cat stau in program start-up-urile selectate) de la patru luni la cinci luni. Aceasta face parte din schimbarea de strategie din al doilea an operational: o runda de finantare mai putin pe an, dar mai multe start-up-uri in fiecare runda.

Acest lucru ne ofera mai mult timp si alte resurse cu care sa ne focusam pe start-up-urile noastre”, adauga Dimitris Athanasiadis.


Obtinerea beneficiilor din program
In prezent, obtinerea suportului din partea advisorilor vine la pachet cu obtinerea finantarii - antreprenorii nu pot opta doar pentru una din acestea, trebuie sa ia atat sfaturile, cat si banii.

Toate start-up-urile selectate pana acum au primit finantare conform strategiei Openfund si toate au primit si inca mai primesc sprijin din partea retelei de advisori.

Chiar daca nu esti acceptat in program, dar treci de prima etapa a procesului nostru de selectie, tot primesti feedback de la unii dintre advisori - aceasta este una din modalitatile noastre de a da inapoi comunitatii”, spune Dimitris Athanasiadis.

Odata ce o idee este acceptata in program, se infiinteaza o noua companie impreuna cu antreprenorii selectati, Openfund si investitorii devenind actionari. Pe acest sistem se bazeaza colaborarea dintre cele trei parti implicate (incluzand consultanta si detaliile finantarii). Daca antreprenorul are deja o firma, atunci colaborarea este adaptata din punct de vedere juridic la situatia respectiva.

Antreprenorii selectati sa primeasca sprijin nu trebuie sa se mute in Grecia. Insa, daca vor sa faca acest lucru, pot fi ajutati de reprezentantii Openfund. Cu o singura exceptie, toate start-up-urile selectate pana acum sunt amplasate in afara Greciei, dar evolutia afacerii si colaborarea nu au fost afectate.

Ocazional, noi am calatorit in strainatate pentru sesiuni informale de lucru in cadrul unora dintre start-up-uri, in timp ce alti antreprenori au ales sa viziteze Atena pentru motive similare. Pentru colaborarea de zi cu zi cu echipele ne bazam pe Skype, e-mail si alte softuri comune de colaborare (SVN, Basecamp etc.)”, explica Dimitris Athanasiadis.

Insa, antreprenorii (sau macar o persoana, in cazul proiectelor cu mai multi fondatori) trebuie sa calatoreasca in Grecia pentru interviu, in ultima etapa a procesului de selectie. Totusi, si in acest caz, in anumite situatii exceptionale, calatoria poate fi inlocuita cu o videoconferinta.


Criteriile de selectie
Reprezentantii Openfund sunt in cautarea acelor persoane talentate care pot construi echipe exceptionale. Experienta profesionala este importanta, dar conteaza mai mult dorinta de a face lucrurile sa se intample.

Evident, este important sa aiba abilitati relevante si, in special, sa mai fi facut lucruri similare in trecut. Nu conteaza daca experienta a fost castigata in cadrul proiectelor din facultate, in industrie, daca au fost angajati sau freelanceri - daca pot folosi ceea ce au facut pana acum ca sa isi demonstreze potentialul, e suficient”, precizeaza Dimitris Athanasiadis.

Un alt factor important este ca antreprenorii sa fie dedicati - de exemplu, sa renunte la alte responsabilitati pe durata perioadei de incubare a proiectului lor. Si cel putin o persoana din echipa trebuie sa aiba un background tehnic puternic, astfel incat sa poata puna ideea in aplicare.

Trebuie retinut ca nu doar ideea conteaza. Suntem interesati de proiecte aflate intr-un stadiu mai avansat de dezvoltare, iar unul dintre start-up-urile noastre avea deja o versiune alfa cand a fost acceptat. Nu avem niste criterii general valabile in acest sens, insa avem nevoie sa simtim ca putem avea un impact asupra start-up-ului in care investim. Putem lua in calcul si afaceri deja functionale, care au primit o prima runda de bani, insa tinta noastra principala este formata de investitiile tip seed”, mai spune Dimitris Athanasiadis.

Cuvintele cheie pentru zona de interes a Openfund sunt: software, internet si mobile. Aplicatiile ar trebui sa aiba o componenta de baza in una din aceste trei zone si nu doar sa fie sprijinite de acestea (cum ar fi cazul unui magazin online detinut de un retailer traditional).

In plus, start-up-urile trebuie sa se bazeze pe inovatie, reprezentantii fondului fiind in cautarea ideilor disruptive, cu toate ca este dificila conturarea acestui concept, iar o propunere nu este respinsa doar daca nu indeplineste acest criteriu.

Ne-ar placea ca aplicantii sa aiba in minte piete mari sau globale, in loc sa se concentreze pe piete locale. Asta inseamna ca luam in considerare start-up-uri care folosesc comunitatea locala pentru a testa un produs cu adresabilitate mai mare, dar acea afacere trebuie sa aiba potentialul de a se extinde in afara granitelor locale”, precizeaza Dimitris Athanasiadis.

Cei care vor sa aplice trebuie sa completeze acest formular, iar alte cateva sfaturi legate de obtinerea finantarii pot fi gasite pe blogul Openfund. Un plan de afaceri este necesar doar in cazul in care start-up-ul trece de etapa de selectie, dar antreprenorii vor fi ajutati de reprezentantii fondului sa il redacteze.


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii