Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Nisele pietei sunt exploatate si de marii jucatori. Affichage Romania isi doreste implementarea unui proiect de mobilier stradal atat in Bucuresti, cat si in marile orase, dupa modelul dezvoltat in toate capitalele europene de liderii mondiali in mobilier stradal, JC Decaux.

Outdoor-ul, prin implementarea mobilierului stradal, este mai mult decat un mijloc de comunicare. Mobilierul stradal inseamna utilitati puse la dispozitia populatiei, astfel: coloane de informare publica, chioscuri de ziare, chioscuri de flori, statii de autobuz, banci, toalete publice, stalpi de iluminat public etc”, explica Ariadna Plesu.

Lipsurile pietei
Desi, potrivit lui George Floricel Romania este a treia piata ca marime din Europa de Est, standardul de calitate practicat aici este departe de cel atins in alte tari europene. Jucatorii din domeniu declara ca lipsa regulamentelor este principala problema a publicitatii outdoor.

In prezent se depun eforturi conjugate din partea Primariei Generale Bucuresti, precum si din partea marilor jucatori de outdoor prezenti pe piata, in vederea dezvoltarii unui proiect de reglementare a industriei. Speram intr-o finalizare de bun augur a acestui proiect, luand in considerare ca s-a mai incercat acest lucru si in trecut, fara rezultate”, explica Ariadna Plesu.

Si specialistul News Outdoor spune ca exista incercari din partea multor primarii si consilii locale de a reglementa aceasta industrie. Grigorescu afirma insa ca aceste masuri aduc totodata si ridicarea taxelor si a chiriilor, “ceea ce, in urmatorii doi ani, poate avea un caracter distructiv si descurajant pentru potentialii investitori”.

Reprezentantii firmelor de profil spun ca discutiile asupra unui regulament au intrat in faza dezbaterii publice si spera ca in curand va exista o varianta finala aprobata de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.

Speram ca incepand cu 1 ianuarie 2010 ocuparea domeniului public sa se realizeze numai prin licitatii publice si transparente si nu pe criterii perferentiale, asa cum se intampla acum. Speram, de asemenea, la o imbunatatire cantitativa si calitativa a pietei de outdoor, ca rezultat al regulamentului”, spune Raluca Pop, Sales Manager la compania de publicitate stradala, Clear Channel Romania.

Ea estimeaza ca, la nivel cantitativ, publicitatea se va muta in zonele doi si trei, adica in cartiere. Totodata, la nivel calitativ, prin intermediul acestor reglementari, se va asigura un return of investment mai mare pentru clientii de outdoor.

Vor fi locatii mai putine, dar care vor asigura o vizibilitate mai buna, in contrast cu situatia actuala cand exista locatii peste tot si mesajul nu mai are impactul scontat”, explica Raluca Pop.

Lipsa unui sistem de monitorizare a audientei si a unei standardizari a formatelor, care sa aduca un plus de calitate, reprezinta alte probleme ale pietei de publicitate outdoor.

Inca, dupa 15 ani, cu investitii de zeci de milioane de euro anual, deciziile de cumparare sunt la nivel empiric, bazate pe experienta oamenilor specializati din agentii. Planurile de dezvoltare urbanistica si imbunatatirea retelei de drumuri nationale, precum si noile minuni tehnologice, vor duce catre noi oportunitati de outdoor”, spune Floricel.

Totusi, lipsa reglementarilor a adus si o serie de avantaje acestei piete. Raluca Pop considera ca numarul mare de suporturi si nestandardizarea pietei in lipsa reglementarii ei a crescut automat numarul cererilor pentru proiecte speciale, prin care clientii spera sa fie mai vizibili.

Diversificarea retelelor outdoor s-a simtit mai mult la sfarsitul anului 2007 si in 2008 au aparut o serie de formate atipice. In plus, s-a dezvoltat foarte mult digitalul”, mai spune Pop.

Influenta crizei economice
Contextul crizei a determinat o serie de schimbari la nivelul industriilor care investesc in outdoor.

Daca in anii trecuti, companiile din industria imobiliara si financiara erau clientii cu cele mai multe investitii in outdoor, in 2009, bugetele lor au scazut considerabil”, explica Raluca Pop.

Specialistul spune ca exista insa companii din telecom, retail si auto care isi continua campaniile la nivelul bugetelor anului trecut. George Floricel adauga faptul ca anul 2008 a fost cel mai bun an din outdoor-ul "romanesc", cota ce nu va mai fi atinsa in anii urmatori.

Reprezentantul Zenith Media spune ca ultimi ani au adus pe piata marii jucatori la nivel mondial si, odata cu ei, investitii majore in infrastructura si mobilier stradal, iar pentru viitor se asteapta o consolidare a pozitiilor si o imbunatatire a serviciilor. Adriana Plesu de la Affichage estimeaza ca anul 2009 este un an al dealurilor, “un an in care previziunile pot lua forme si dimensiuni elastice”.

Ea spune ca sta in puterea fiecarui vanzator sa consolideze si sa dezvolte parteneriate, important fiind ca acestia sa inteleaga necesitatile pietei si sa se adapteze puterii reale de cumparare pe care o au astazi consumatorii de publicitate.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.