Pana in 2020, 40% din forta de munca va fi formata din reprezentanti ai generatiei Y
In anii urmatori, reprezentantii companiilor vor trebui sa stabileasca un cadru adecvat pentru dezvoltarea si mentinerea in echipa a angajatilor din generatia Y.
Aceasta este unul din subiectele abordate in cadrul forumului HR Business Strategist, organizat de BusinessMark, si care a adus in discutie provocarile din zona de HR, dar si modul in care putem contura strategii menite sa creeze productivitate, cooperare, profesionalism si profitabilitate.
“Liderii sunt oamenii care pot controla si schimba riscul. Sunt oamenii care fac diferenta, care pun clientul pe primul loc, exploateaza oportunitatile si controleaza afacerea. Dar care este rolul departamentului de resurse umane in susținerea lor? Trebuie sa ne asiguram ca business executivii sunt constienti ca trebuie sa dezvolte strategii de leadership si mai trebuie sa ne asiguram ca lucrurile se intampla. Desigur, nu este usor, dar nici imposibil”, a declarat Gabriella Carello, Head of Human Resources, Nestle Romania.
Ea a subliniat faptul ca oamenii de HR trebuie sa schimbe concentrarea companiilor de la a oferi traininguri la a dezvolta capabilitati.
”Traim intr-o economie globala, cu o dinamica extraordinara. Nu este usor sa stai in fata competitorilor. Trebuie sa vii cu ceva nou, iar intraprenoriatul, care este un amestec de arta si stiinta, poate fi solutia. Persoanele care inoveaza in cadrul unei companii nu inoveza pentru sine. Au mereu un scop comun si sunt foarte atasate de companie. Sunt acei visatori care fac”, a declarat Carmen Buruiana, HR Manager, Bitdefender.
Bogdan Georgescu, Fondator, Bookster, spune ca educatia sta la baza dezvoltarii oamenilor si a companiilor.
”Din pacate educatia, in Romania, nu reuseste sa aduca forta de munca corespunzatoare cerintelor pietei. Cand am plecat la Bookster am fost foarte sceptic referitor la acest proiect. Dar educatia continua este cea mai importana, iar companiile care inteleg rolul eduactiei sunt cele care isi doresc sa creasca mai mult business-ul”, a spus Bogdan Georgescu.
El a precizat ca in prezent Bookster are o rata de retentie a clienților de 98%, in cazul celor cu care colaboreaza de un an.
Andreea Mihnea, HR Director, EY Romania, a citat Gender Gap Report, studiu potrivit caruia, mai sunt necesari 80 de ani pentru a atinge egalitatea de gen la locul de munca.
”De asemenea, tot 80 de ani vor trece pana cand companiile si guvernele vor fi conduse in mod egal de catre barbati si femei. Acesti ani sunt necesari pana vom putea profita la maxim de resursa umana pe care o avem”, a afirmat Andreea Mihnea.
Potrivit acesteia, modelele de succes prin care femeile au ajuns lideri trebuie sa fie cunoscute.
”In cadrul divizei de software avem un proiect de intraprenoriat. Consider ca initial trebuie sa ne uitam la content, sa fim atenti la oameni, sa le incurajam creativitatea. In ceea ce ne priveste, dupa ce am facut acesti pasi, am creat proiectul de intraprenoriat. Avand ca obiective cresterea rapida a business-ului si imbunatatirea profitului dupa perioada de criza, am trecut de la discutiile one-to-one la discutiile de grup si la deciziile luate in echipa”, a declarat Alice Tirsea, Managing Director, UCMS Group.
Ioan Dumitrascu, Partener, PeliFilip, a vorbit despre rezolvarea conflictelor.
”Rezolvarea optima a unui conflict inseamna un raport avantajos intre cost si prejudiciu, transmiterea semnalului corect in organizatie si mai inseamna inchiderea pentru totdeauna a conflictului. Utile in situatiile conflictuale sau in prevenirea acestora sunt si: viziunea & preventia; grad inalt de emotional intelligence; comunicare eficienta si utila; coerenta intre actiuni si fapte, punct unic de coordonare”, a declarat Ioan Dumitrascu.
Florin Luca, Director HR, KazMunayGas Internaţional, este de parere ca inteligenta sociala, intuitia si gandirea inovativa sunt competente de invatat pana in 2020.
”Criza genereaza in primul rand: stoparea recrutarilor, reducerea cheltuielilor de protocol, reducerea finantarilor pentru training, reducerea bonusurilor. Dar daca urmarim care este impactul asupra salariatilor, in majoritatea cazurilor avem de aface cu un impact negativ asupra motivatiei salariatilor si desigur acest impact este vizibil in rezultatele de business”, a mai precizat Florin Luca.
Cristian Popescu, Vice President HR, URSUS Breweries SA - Romania - Subsidiary of SABMiller plc. a spus ca, pentru atingerea tintelor de vanzari, masurarea nivelului de profitabilitate si calitatea executiei in magazine, departamentul de HR poate sa ajute. Astfel, pentru a preveni si rezolva problemele cu care se confrunta distribuitorii, compania a organizat workshopuri, cursuri de recrutare, suport prin coaching si a asistat la interviurile pentru forta de vanzari.
“Chiar daca toata lumea stie cu ce se ocupa compania, nu este suficient pentru a atrage talente. Avem pentru fiecare nivel din organizatie sisteme pentru identificarea si construirea talentului. Vrem sa dezvoltam acea capacitate de a reactiona foarte bine in situatii neprevazute. Dezvoltam in manageri capacitatea de a evalua si de a genera talent in angajati”, a declarat Corina Licea, Country HR Manager Romania, Coca Cola - HBC.
Potrivit acesteia, compania este foarte atenta la pregatirea succesorilor.
“Si pe noi ne preocupa foarte mult subiectul talentelor. Acestea se aseamana diamantului, care este initial un mineral de carbon. Gasim talente in interiorul companiei, scoli, piata fortei de munca. Am inceput sa caut in scoli profesionale si in liceu. Am insa colegi care au inceput sa caute chiar in ciclul primar. In ceea ce ma priveste, creez ocazii de expunere prin: concursuri, stagii de practica, voluntariat, project management“, a declarat Alina Radulescu, Director Resurse Umane, Scandia.
Ea a afirmat ca sunt situatii in care talentele sunt pierdute din cauza unor mentori nepregatiti.
“Companiile care lucreaza la talent management au rezultate mai bune. Sunt capabile, chiar si in perioade de criza, sa creasca si sa aiba rezultate bune. Poate ca si criza este pana la urma un pretext pentru rezultatele proaste”, a declarat Monica Costea, HCM Senior Sales Consultant, Oracle Romania.
Compania pe care o reprezinta investeste in oameni resurse materiale, timp si mentorat.
“Care sunt avantajele si dezavantajele faptului de a le spune oamenilor ca sunt high potential? Desigur, este mai usor sa le spui oamenilor care sunt planurile tale cu el. Oamenii se simt recunoscuti si creste fidelitatea pentru companie. Trebuie sa le explici in fata tuturor ca au capabilitati si ca reprezinta viitorul companiei. Daca nu ii spui, ar putea pleca in alta companie. Dar asta poate genera si incapacitatea de a le controla asteptarile si o dinamică negativa a fortei de munca, pentru ca unii oameni sunt pusi in lumina, iar altii nu”, a explicat Roxana Dobrescu, Sr. HR Manager, Romania & Moldova, AVON.
Ea este de parere ca inainte de a le impartasi oamenilor astfel de informatii este nevoie de o cultura organizationala, de un plan al talentelor etc.
“Angajatul, talentat sau nu, trebuie sa se simta incurajat si motivat. Este foarte greu de stabilit o astfel de punte. Nu exista formule corecte sau gresite, ci formule folosite de fiecare companie”, a declarat Minola Jac, Senior Consultant, Deloitte Romania.
Radu Panait, CEE Recruitment Leader, IBM, a vorbit despre recrutarea in era digitala.
”Generatia Mileniala este, de fapt, mult mai putin dispusa decat Gen X si Baby Boomers sa utilizeze conturile lor de social media pentru motive de business. De asemenea, Gen X, nu Generatia Millenniala, folosesc conturile lor de social media pentru scopuri profesionale cu o frecventa mai mare decat alte generatii”, a explicat Radu Panait.
Cristina Randjak, Avocat senior coordonator, bpv Grigorescu Stefanica, a vorbit despre restrictiile de prelucrare a datelor personale in procesul de recrutare.
”Fiecare dintre noi lucram cu date personale si este foarte important sa stim cum putem sa facem acest lucru. Principiile dupa care sunt prelucrate datele personale: cu buna-credinta si conform legii; colectare in scopuri determinate, explicite si legitime; date personale adecvate, pertinente si neexcesive in raport cu scopul prelucrarii; stocare intr-o forma care sa permita identificarea persoanei vizate strict pe durata necesara realizarii scopului prelucrarii”, a precizat Cristina Randjak.
Romanian Software este o companie cu patru linii de business: prima este deidcata dezvoltarii de software pentru departamentele de HR, servicii de externalizare a activitatilor care tin de administrarea personalului, leasing de personal si a patra traininguri de personal dedicate.
“Platforma Human Resources Planning aduce la propriu culoare in departamentele de resurse umane. Sunt foarte multe procese statice care ocupa foarte mult timp. Oamenii din aceste departamente ar trebui sa investeasca timpul astfel pierdut in identificarea de talente, in planurile de succesiune etc. Ori platforma asta face: optimzeaza timpul”, a declarat Mihai Gavan, Sales Manager, Romanian Software.
Monica Stanciu, Recruitment Lead, EY Romania a mentionat ca, potrivit studiilor, pana in 2020, 40% din forta de munca va fi formata din reprezentanti ai generatiei Y.
"De aceea, pentru noi este foarte important sa stabilim un cadru adecvat pentru dezvoltarea si menţinearea in companie a acestor reprezentanti ai generatiei Y", a adaugat ea.
Diana Pantlik, Human Resources Director, Thales Systems Romania, a subliniat faptul ca este dificila gasirea de oameni potriviti.
“Devine dificil sa gasim oameni buni in aproape orice domeniu, nu numai in IT. Este esential sa aducem in companie, la timp, oameni pregatiti pentru a duce la bun sfarsit proiectele in timpul alocat. Noi, oamenii de resurse umane trebuie sa intelegem noile generatii”, a afirmat Diana Pantlik.
Nadia Badea, HR & Legal Manager, 3M a mentionat ca, printre regulile aplicate in cadrul companiei se numara: acordarea de premii juniorilor, angajatilor cu salarii mai mici si oferirea de recunoastere angajatilor.
"Suntem de parere ca recunoasterea si recompensele materiale au cel mai mare impact asupra perceptiei angajatilor despre pachetul lor salarial atunci cand vine de la seful lor. Pentru a maximiza beneficiul acestor programe de recunoastere si recompensare, trebuie premiati in jur de 60% din totalul angajatilor”, este de parere
Andreea Gherghina, Senior Consultant, Deloitte Romania a vorbit despre provocarea de a fideliza angajatii si a mentionat cinci elemente care genereaza dedicarea acestora: munca semnificativa, hands-on management, munca pozitiva, oportunitati de crestere, incredere in leadership.
"Oferim sau nu beneficii flexibile? Este o intrebare care in contextul generatiei Y este din ce in ce mai importanta. Am inceput acum un an sa oferim astfel de beneficii, iar in prezent lucram pentru mai bine de 3.000 de salariati”, a precizat Adrian Sarbu, Manager Operational & Co-founder, BenefitOnline.ro.
Mirela Iordan, HR Director, Pfizer Romania a spus ca engagementul este o prioritate strategica deoarece 47% dintre companii stimulează inovatia; 40% au ca si componenta strategica transformarea proceselor de resurse umane; 44% sunt preocupate de managementul talentului si de succesiune; toate acestea reprezentand o parte dintre directiile noi ale companiilor.
startups.ro a sprijint evenimentul in calitate de partener media.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.