Piata brokerilor de credite are potential de crestere
Numarul companiilor din Romania care intermediaza credite a crescut in ultimii ani iar firmele deja existente pe piata s-au extins la nivelul intregii tari fie prin investitii proprii, fie prin acordarea de francize. In viitor, segmentul va continua sa creasca, dar va fi mai dificil pentru o companie mica, nou lansata, sa se impuna si sa castige o cota de piata semnificativa.
Pe piata brokerilor de credite din Romania sunt inregistrate in acest moment cateva sute de companii. Insa, dupa cum spun reprezentantii Credit Team, unul dintre jucatorii din domeniu, doar unele din firmele inregistrate au un portofoliu consistent de clienti si o activitate constanta.
Conform studiilor Asociatiei Romane a Brokerilor de Credite (ARBC), primii 12 jucatori din piata detin 70% din totalul creditelor intermediate pe acest segment. Liderul in domeniu este Kiwi Finance, companie infiintata in urma cu cinci ani sub numele de Gemini Capital Consult.
“Din 2003 pana in prezent, piata a cunoscut o dezvoltare constanta. In 2005 au inceput sa apara si alte companii, iar 2006 a fost anul cu cele mai multe intrari pe piata”, spune pentru startups.ro Cosmina Muresan, Head of Marketing&Communication la Kiwi Finance.
Pe langa numarul tot mai mare de companii din domeniu, in ultimii ani, a inceput sa creasca si interesul populatiei pentru produsele de creditere, iar brokerii cu obiective pe termen lung investesc in promovarea serviciilor de acest tip.
“Avantul din acest domeniu se plaseaza la nivelul anului 2007, atunci cand a fost sesizat potentialul activitatii de intermediere credite, pe fundalul modificarii normelor BNR”, spune pentru startups.ro Roxana Gavrila, Director de Comunicare la Credit Team.
Cele mai multe companii de brokeraj de credite care activeaza in Romania sunt autohtone, acestea detinand in jur de 45% din piata, conform datelor Credit Team bazate pe rezultatele financiare de la sfarsitul anului trecut ale companiilor.
Clientii
“Fata de prima parte a anului 2007, am observat ca acum notiunea de “broker de credite” este mai usor de recunoscut de catre potentialii clienti, desi nu este perceputa foarte clar”, spune Gavrila.
Conform unui studiu al Credit Team, 55,2% dintre cei intervievati declara ca au o perceptie destul de clara asupra serviciilor de brokeraj, 12,7% au declarat ca au o perceptie neclara iar 32,1% au afirmat ca nu stiu cu ce se ocupa un broker de credite.
Din punct de vedere al tipului de clienti, un procent de 90% din cei care contracteaza un credit prin Credit Team sunt persoane fizice, pe acest segment cererea fiind constanta. Aproximativ 66% dintre aplicantii pentru credite sunt barbati, 67% sunt persoane cu varsta intre 33 si 45 de ani iar 64% au studii medii.
“Consumatorii incep sa constientizeze importanta consultantei specializate in contractarea unui credit de orice natura”, spune Cosmina Muresan de la Kiwi Finance.
Strategia companiilor de brokeraj
Unele firme din domeniu se adreseaza atat clientilor persoane fizice, cat si companiilor. Alti brokeri au in target doar persoanele fizice, si, in unele cazuri, intermediaza doar un anumit tip de credit. Este exemplul IpoteciDirect, companie intrata pe piata anul acesta si care se adreseaza doar persoanelor fizice care vor sa contracteze un credit cu ipoteca.
Vlad Ardeleanu, CEO Ipoteci Direct, a declarat intr-un interviu acordat startups.ro cu ocazia lansarii pe piata a companiei ca strategia firmei este de a se extinde pe baza de investitie proprie in marile orase din tara. Este posibil ca dupa acel moment sa se ofere si francize, dar nu a fost luata inca o decizie in acest sens, pentru ca brokerul a fost creat in vederea unui exit, dezvoltarea prin franciza putand sa nu aduca o valoare adaugata semnificativa. In plus, “IpoteciDirect este un proiect nou, care mai are de crescut pana sa fie un partener interesant pentru franciza”, a adaugat Ardeleanu.
Pe de alta parte, alti jucatori mai vechi din domeniu au apelat atat la extinderea prin investitie proprie, cat si la dezvoltarea prin franciza sau achizitie.
“De la infiintare si pana in prezent, Kiwi Finance s-a extins organic, prin unitati proprii si cicluri de consolidare. Incepand cu acest an, luam in calcul si alte canale de extindere si distributie. De exemplu, suntem singurul broker autohton care a deschis o sucursala in afara tarii, la Madrid, pentru romanii care lucreaza in Spania”, spune Cosmina Muresan.
In Romania, Kiwi Finance are o retea nationala de noua sucursale, situate in opt judete. Pe viitor, compania are in plan extinderea retelei nationale, dar si a celei internationale. In principiu, firma se concentreaza pe doua directii de business dedicate clientilor persoane fizice: consultanta credite pentru nevoi personale si consultanta credite cu garantii ipotecare. Dar firma are si specialisti in consultanta pentru persoanele juridice, de la IMM-uri pana la corporatii.
O alta companie din domeniu, Credit Team, s-a concentrat pe dezvoltarea prin prezenta cu cel putin o unitate la nivelul fiecarui judet din tara. In aproape doi ani de activitate, firma acopera aproximativ trei sferturi din piata nationala, din punct de vedere al extinderii teritoriale detinand cea mai extinsa retea a unui broker de credite. Pentru aceasta, brokerul a apelat si la dezvoltarea prin oferirea de francize, pe langa investitiile proprii in extindere.
“Ne-am atins 70% din planurile de dezvoltare pe termen mediu. Capitala este o piata atipica si necesita o prezenta mult mai puternica. Strategia noastra este de a deschide mai multe agentii in zonele care necesita o forta de vanzari sporita si de aceea nu vom concentra un numar mare de consultanti intr-o singura sucursala”, spune Florinela Mares, directorul general al Credit Team.
Dezvoltarea pietei
“Piata brokerajului de credite din Romania urmeaza un trend ascendent. In urmatorii cinci ani estimam ca va atinge usor un procent de 15% - 20% din totalul de retail bancar. In economiile dezvoltate piata brojerilor de credite reprezinta 40-70% din retailul bancar, deci potentialul acestui domeniu este foarte mare. Dar jucatorii care vor intra pe acest segment in viitor trebuie sa fie foarte atenti la calitatea serviciilor oferite. Este greu de crezut ca o companie mica va reusi sa aiba un impact real asupra publicului”, spune Cosmina Muresan.
Directoarea de marketing a Kiwi Finance adauga si faptul ca, in prezent, proportia creditelor intermediate de brokeri reprezinta peste 5% din volumul total de credite contractate iar pana la sfarsitul lui 2008, aceasta valoare ar putea ajunge la 7% - 8%.
“Schimbarea normelor de creditare, aplicabile din aceasta toamna, va conduce la restrangerea numarului de jucatori de pe piata, in concordonta cu rezultatele inregistrate”, considera Roxana Gavrila.
Ea este de parere ca in perioada anilor 2009 - 2010 vom asista la inceputul consolidarii pietei de brokeraj, atunci cand se vor impune pe acest segment jucatorii reprezentativi. De asemenea, o alta directie de evolutie a pietei va fi dorinta brokerilor locali de a se afilia la companii recunoscute, pe masura ce marile firme isi vor adapta politica in acest sens.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.