Piata de consultanta de imagine arata tot mai bine
Cu toate ca este considerat un serviciu de lux, destinat persoanelor publice sau celor din showbiz, consultanta de imagine inregistreaza un interes in crestere din partea potentialilor clienti, inclusiv al celor care provin din mediul de afaceri.
Inca din anii '90, politicienii din Romania au apelat la consultanti de imagine. Dupa anul 2000, numarul celor care apeleaza la astfel de consultanti a crescut, tendinta accentuandu-se in ultimii trei - patru ani.
Carmen Okabe, Consultant Imagine certificat de Association of Image Consultants International (AICI), presedintele UNEP (Uniunea Nationala a Esteticienilor Profesionisti din Romania), publisher al revistei Les Nouvelles Esthetiques, Fashion Fengshui Facilitator si life coach, spune pentru startups.ro ca acum sapte ani, cand s-a intors in Romania cu un concept de consultanta de imagine totala, era prea devreme pentru asa ceva si ca abia in prezent exista cu adevarat interes pentru acest domeniu. Ea lucreaza in acest domeniu de mai bine de zece ani in strainatate (Franta, Anglia, Italia, Turcia, China), in tara concentrandu-se pe formarea profesionala a unor generatii de specialisti in estetica, care pot completa serviciile oferite alaturi de consultanta de imagine, machiaj etc.
Simona Hulber, designer vestimentar si consultant de imagine, spune si ea pentru startups.ro ca din anul 2003, de cand ofera astfel de servicii, a remarcat ca, de la an la an, a crescut interesul pentru acestea. Ea a inceput ca designer vestimentar si, in prezent, combina cele doua activitati.
Irina Markovits, consultant de stil si Managing Director la Image Matters, spune pentru startups.ro ca, in acest an, la aproape sase ani de cand si-a deschis afacerea, simte ca lucrurile se vor imbunatati, pentru ca deja ii este recunoscut brandul personal, nu mai are senzatia de pionerat si nu mai simte nevoia sa ii educe pe cei care i se adreseaza. Ea are propria afacere in domeniu de la sfarsitul lui 2004, dar activitatea a inceput mai mult in anul 2005.
Luciana Petrescu, directorul general al companiei de consultanta Net Worth Advisory, spune pentru startups.ro ca, in prezent, fata de acum cativa ani, oamenii sunt mai deschisi in a avea un consultant de imagine, pentru ca si-au dat seama ca este normal sa nu cunoasca toate domeniile. Ea face consultanta de imagine de acum trei ani, oferind acest serviciu in completarea specializarii principale, cea in comunicare. Pe consultanta de imagine, Net Worth colaboreaza cu parteneri internationali din domeniu.
Mihaela Berciu, consultant de imagine acreditat de AICI, spune pentru startups.ro ca a inceput sa introduca acest concept in Romania acum doi ani. S-a orientat spre domeniu, deoarece auzea de prea multe ori oameni care spun ca nu conteaza cum arati ("Nu haina il face pe om!"), ci important este ceea ce spui, dar, in realitate, ceea ce spui se poate dilua sau se pierde, din cauza unui simplu fir rupt al ciorapului.
"Pana atunci (n.red. - 2008) au existat informatii in domeniu, mai ales in companiile mari, dar informatiile au fost mai mult la nivel de enunt, fara explicatii si/sau implicatii, motiv pentru care putina lume a ales sa urmeze regulile. Mai mult decat atat, ideea de imagine se oprea la nivel de aspect, ceea ce este departe de a fi o informatie completa", adauga Mihaela Berciu.
Nivelul de dezvoltare al pietei
Traind aproape 20 ani in strainatate, Carmen Okabe spune ca piata de consultanta de imagine din Romania este la nivel de incepatori, tinand cont ca alte tari au 20 de ani - 30 de ani de activitate in domeniu. Ea adauga faptul ca in tara noastra clientii nu sunt pregatiti sa plateasca pretul corect sau sa faca diferenta calitativa intre serviciile oferite de un consultant sau altul.
Irina Markovits spune ca in Romania nu s-a ajuns la o masa critica de consultanti de imagine pentru a se putea vorbi cu adevarat de o astfel de piata. Ea adauga faptul ca meseriea de consultant de imagine este foarte frumoasa, dar ca afacerea este grea si mult mai putin stralucitoare decat pare din exterior, "mai ales in conditiile actuale, in care genul acesta de servicii este vazut mai curand ca un <nice to have>, nu un <must have>".
Cine apeleaza la un consultant de imagine
Serviciile unui consultant de imagine sunt solicitate de cei in viata carora a intervenit o schimbare sau care simt nevoia unei schimbari - pe plan personal sau profesional (promovare, divort, fluctuati de greutate, o noua afacere, cautarea/schimbarea locului de munca etc). Aceste persoane sunt educate, au studii superioare, au profesii in care se interactioneaza mult cu publicul (vanzari, media etc) si au calatorit in strainatate.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Dupa anul 2000, numarul celor care apeleaza la consultanti de imagine a crescut, tendinta accentuandu-se in ultimii trei - patru ani.
Piata consultantilor de imagine este inca in dezvoltare in tara noastra, pentru ca sunt putinii cei dispusi sa plateasca pretul unor asemenea servicii si putini cei care ofera astfel de servicii de calitate.
Cei mai multi dintre clientii care apeleaza la astfel de servicii sunt femeile cu varsta intre 25 de ani si 50 de ani, precum si barbatii cei care au in jur de 40 de ani.
Firmele care solicita astfel de servicii sunt cele care lucreaza mult cu publicul, cele care au clienti internationali, bancile, firmele de consultanta, casele de avocatura, cele de vanzari sau doar departamentele de vanzari ale unor firme.
In lunile decembrie, ianuarie si august consultantii de imagine au cele mai putine solicitari din an, in restul anului nivelul cererii fiind aproximativ aceleasi.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.