Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Exista si solutia participarii la seminarii sau workshop-uri dedicate accesarii fondurilor nerambursabile organizate de firme de consultanta sau asociatii dedicate IMM-urilor.
Brian Starr spune ca este de preferat ca firmele - solicitant sa isi faca temele inainte de a incerca sa obina fonduri europene. Dupa ce a acumulat suficiente informatii, solicitantul ar trebui sa decida daca are nevoie cu adevarat de fondurile pe care incearca sa le obtina.
“Unele companii de consultanta ar putea fi tentate sa ascunda anumite riscuri sau dificultati implicate in proces, din motive evidente de vanzare, de aceea alegerea unei companii de consultanta, trebuie facuta la modul cel mai serios si cu temele facute in prealabil”, subliniaza Brian Starr.
Ozana Giusca recomanda ca solicitantul sa aiba macar informatii minime obtinute pe cont propriu pentru a gestiona bine relatia cu consultantii si cu functionarii autoritatilor.
“Daca firma nu doreste sa caute informatiile, cea mai buna sursa de informatii este reprezentata de alte companii care au accesat deja fonduri europene sau o firma specializata in consultanta pentru atragerea de fonduri europene”, subliniaza Brian Starr.
Avantajele si dezavantajele de a fi propriul consultant
Cei care reusesc sa sa ocupe singuri de obtinerea finantarii economisesc banii pe care ar fi trebuit sa ii plateasca unui consultant sau angajatilor specializati in accesarea fondurilor europene.
“Avantajele apar doar in cazul companiilor mici care nu au resurse financiare pentru externalizarea acestor servicii”, explica Ozana Giusca.
Ea spune ca tot costul cu pregatirea unui dosar se regaseste pentru firma - solicitant in salariile platite angajatilor, care in loc sa se focuseze pe activitatea curenta, isi petrec timpul pe invatarea regulilor si apoi pe pregatirea dosarului. In plus, pentru obtinerea finantarii este folosit timpul in care echipa ar fi putut sa lucreze pentru activitatea curenta din firma.
“Teoretic, toate etapele pot fi realizate cu resurse interne, dar in practica nu prea este fezabil, mai ales din cauza timpului mare de asimilare a informatiilor, care de cele mai multe ori sunt confuze si necesita clarificari de la persoane abilitate”, adauga Ozana Giusca.
Oamenii de afaceri care se ocupa singuri de acest proces au un risc mai mare sa nu obtina banii.
“In general, nu recomandam o astfel de solutie (n.red. - de a aplica singure) decat firmelor care doresc un proiect de o complexitate redusa sau celor care au planuri pe termen lung de specializare a personalului propriu in managementul proiectelor”, explica Ozana Giusca.
Colaborarea cu o firma de consultanta
Colaborarea cu specialistii este aleasa atunci cand nu exista suficiente resurse interne (umane si materiale) in cadrul firmei si nici angajati care sa aiba cunostinte specifice. Este de mentionat ca salariile aferente consultantilor reprezinta cheltuieli eligibile.
“Birocratia excesiva, politizarea proceselor, pot face ca experienta accesarii fondurilor europene sa fie destul de traumatizanta. Sa spunem ca o companie de consultanta buna si-a intarit organismul cu aceste lovituri si poate suporta mai bine procesul”, spune Brian Starr.
Consultantul trebuie angajat inca din faza de selectie a programului iar el va fi primul cu care se va face verificarea de preeligibilitate.
“In cazul firmelor serioase de consultanta, informatiile sunt oferite gratuit, iar deschiderea consultantilor fata de un potential client este mult mai mare decat cea a unui functionar sau expert din cadrul birourilor de helpdesk, care sunt asaltate zilnic de zeci de solicitari de informatii”, spune Ozana Giusca.
Avantajele si dezavanajele colaborarii cu un consultant
Beneficiile sunt legate de experienta consultantilor in relatia cu diferitele autoritati si cunoasterea mai buna a programelor. Consultantii spun ca firmele cu experienta anterioara in implementarea proiectelor prefera sa externalizeze pregatirea si managementul noilor proiecte.
“Aceste companii au realizat deja ca managementul unui proiect european presupune un proces complicat, care ii deturneaza de la activitatea lor de baza si le disipeaza resursele”, explica Ozana Giusca.
Ea mai spune ca firmele fara experienta in managementul proiectelor nu au nici macar teoretic sanse sa isi pregateasca si sa implementeze singure un proiect complex.
Depunerea documentelor
Documentatia proiectului va fi depusa de unul dintre angajati companiei sau de consultantul cu care s-a colaborat pentru intocmirea acesteia.
“Majoritatea firmelor de consultanta se ocupa cu managementul intregului proces de finantare, de la elaborarea cererii, pana la raportarea tehnica si financiara, dar sunt cazuri in care companiile necesita consultanta numai pana la un anumit nivel”, adauga Gabor Nagy.
Ozana Giusca completeaza ca rolul consultantului este acela de a elabora eventuale clarificari si completari daca acestea sunt cerute pe parcurs de comisia de evaluare astfel incat proiectul sa obtina un punctaj cat mai bun.
Daca nu sunt obtinuti banii, se pierd sumele investite in realizarea proiectului, trebuie schimbata strategia de business si se poate ajunge la o intarziere a planurilor de dezvoltare. Nivelul pierderii depinde de faza in care solicitantul isi da seama ca nu se incadreaza in programul pe care l-a ales.
Gabor Nagy spune ca firmele serioase de consultanta nu depun proiecte pentru companii care nu sunt eligibile si, chiar daca firma nu este eligibila, comisioanele fixe incasate pentru serviciile de consultanta sunt platite inapoi.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 01 Iunie 2009 la ora 19.51