Promovarea online: blog sau Twitter?


Daca o campanie pe bloguri este bine realizata, aceasta ajunge sa fie mentionata pe mult mai multe bloguri decat cele implicate direct in strategia de comunicare. Eficienta blogurilor se manifesta in special cand se doreste brand awarness. Cand promovezi un eveniment care are loc maine, este de preferat Twitter-ul.

 

Pana recent, multe dintre firmele care isi faceau campanii pe bloguri veneau din mediul IT sau aveau o legatura destul de mare cu acest domeniu in activitatea lor. Acestea erau, de exemplu, magazinele online ale unor furnizori offline. Intre timp, blogurile au atras firme din domenii mai variate, care au ales sa apeleze la publicitatea neconventionala.

Blogurile sunt un mediu care se preteaza la orice serviciu sau produs, atata timp cat implementarea campaniei este profesionista”, spune pentru startups.ro Ionut Oprea, Manager la StandOut, agentie de marketing si comunicare pe bloguri.

In general, si-au facut campanii pe bloguri firmele care au ca public-tinta tinerii conectati la mediul online.

Majoritatea sunt branduri <tinere>, care vad blogurile ca pe o noua forma de promovare <umana>, dar sunt si companii mari care doresc sa se pozitioneze ca fiind foarte moderne si conectate la tot ce este nou”, spune pentru startups.ro Dragos Manac, Lead Operations la SNS.

Nu doar blogurile au atras campanii de promovare, ci si platformele precum Twitter au inceput sa fie folosite.

Sunt cateva incercari in Romania, dar mai dureaza pana vor fi cu adevarat utile, pentru ca inca nu este destula audienta pe Twitter”, spune pentru startups.ro Bobby Voicu, administrator forumulbloggerilor.ro si cel mai citit Twitter-ist care scrie in limba romana.


Blog sau Twitter?
Promovarea pe bloguri vine cu anumite avantaje fata de promovarea online clasica, care include bannere afisate pe diferite site-uri. Eficienta blogurilor se manifesta in special in campaniile de brand awareness.

Un post bine scris starneste controverse, trezeste entuziasmul, creeaza un buzz benefic oricarei companii care doreste sa-si construiasca sau consolideze brandul”, spune Dragos Manac.

Astfel, o campanie pe bloguri bine realizata ajunge sa fie mentionata in multe cazuri pe mult mai multe bloguri decat pe cele direct implicate in strategia de promovare.

Blogurile strang in jurul lor o comunitate activa, care poate fi implicata in campanii pentru a genera feedback, pentru a contribui la construirea efectiva a campaniei sau pentru a vorbi despre ea mai departe”, spune si Ionut Oprea.

Care tip de campanie se dovedeste mai eficienta - pe blog sau pe Twitter? Specialistii din mediul online spun ca rezultatele eficiente depind de durata de raspuns asteptata.

Daca faci campanie pentru un eveniment care are loc maine, folosesti Twitter. Daca esti interesat sa promovezi ceva pe termen lung, alegi blogul”, considera Bobby Voicu.

In cazul blogurilor, de fiecare data trebuie gasita o modalitate prin care implicarea comunitatilor “sa fie una naturala, nu fortata, si care sa se integreze cat mai bine cu motivele pentru care acestia intra, citesc, si comenteaza pe bloguri”, spune Oprea.

Consultantii spun ca nu doar criza si, implicit, lipsa banilor, le determina pe companii sa apeleze la promovarea pe bloguri sau Twitter.

Un element hotarator este eficienta”, spune Bobby Voicu, adaugand ca nu exista un anumit tip de companie pentru care sa fie indicata promovarea online.

Orice firma, indiferent ce produse si servicii ofera, se poate promova online, atata timp cat audienta sa este acolo”, adauga el.


Campanie inedita pe blog
Recent, o pizzerie din Bucuresti, Zaza Pizza, a derulat o campanie neconventionala pe blog. Vlad Telibasa, unul dintre managerii firmei, spune pentru startups.ro povestea din spatele campaniei.

Am stabilit cu Dragos Manac sa oferim gratuit 1.000 de pizza tuturor celor care intrau pe blogul lui si aflau parola publicata intr-un articol”, povesteste Telibasa, precizand ca scopul campaniei a fost obtinerea de noi clienti.

Managerul Zaza Pizza spune ca se astepta la un efect imediat al campaniei, dar nu la unul atat de bun pe masura celui avut.

In cele doua zile cat a durat campania, programata sa tina cinci zile, a fost un <razboi atomic>”, spune Telibasa.

Dintre cei o mie de clienti care au primit pizza gratuit, reprezentantii companiei spera ca in trei-patru luni sa pastreze in jur de 10%, drept clienti fideli. Deocamdata, vizibilitatea obtinuta in mediul online in urma campaniei nu poate fi masurata.

Efectele adevarate vor aparea, credem noi, in maximum sase luni”, considera Telibasa.

Promovarea intr-un mod inedit a fost generata in mare parte de contextul crizei si de reducerea bugetelor alocate publicitatii.

Decizia de a ne axa mai mult pe expunerea in mediul online a venit ca urmare a unor tentative costisitoare de promovare  a produselor noastre, tentative care nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor, dar mai ales la cel al investitiilor”, afirma managerul Zaza Pizza.

Practic, in locul modalitatilor conventionale de promovare, firma a preferat o abordare inedita. Totusi, promovarea pe blog nu este suficienta pentru a asigura succesul. Importante sunt si serviciile sau produsele companiei care se expune in online.

Notorietatea lui Dragos Manac, in combinatie cu calitatea serviciilor noastre, au constituit reteta perfecta. Aportul sau a fost completat si de reactia blogosferei. Pozitiv sau negativ, feedback-ul venit de la bloggeri ne-a confirmat valoarea, dar ne-a dat si de gandit”, spune Telibasa.

Managerul Zaza Pizza spune ca va mai apela si in viitor la campanii inedite dezvoltate in mediul online, pe bloguri.


Promovarea pe Twitter
In urma cu doua saptamani, restaurantul Le Gourmand din Bucuresti a inceput sa se promoveze in mediul online. Localul nu desfasoara in prezent nicio campanie traditionala de publicitate si a ales o varianta neconventionala - crearea unui cont dedicat pe Twitter, pentru a interactiona cu potentialii clienti.

Reprezentantii restaurantului spun ca s-au gandit ca ar fi inedit sa se alature curentului actual generat de Twitter, pentru a atrage si alt tip de clienti, dorind sa se pozitioneze ca “expertul roman pe Twitter” in domeniul culinar.

Cei de la Le Gourmand spun ca doresc sa obtina vizibilitate prin aceasta campanie, dar publicul tinta pe care il vizeaza nu este format doar din persoanele active pe Twitter.

S-a dorit atragerea de clienti cheie de pe Twitter, lucru care incepe sa se intample, insa miza noastra principala este pozitionarea Le Gourmand ca restaurant pentru evenimente de business, dar si pentru catering la sediul clientilor”, spun reprezentantii restaurantului.

 

Avantaje si dezavantaje in campaniile pe blog sau Twitter
Specialistii spun ca nu exista un tip anume de companii carora sa le fie recomandata cu predilectie promovarea online.

Este un mediu in ascensiune, care, in opinia mea, va deveni nelipsit din campaniile de promovare ale companiilor importante din piata in maxim doi - trei ani”, spune Dragos Manac.

Printre avantaje se numara costul redus al promovarii, fata de cel al publicitatii in print, Tv sau outdoor.

Campaniile online sunt mult mai accesibile firmelor mici sau medii sau companiilor mari a caror strategie este sa nu investeasca extensiv in publicitate”, explica Dragos Manac.

El mai spune ca un alt avantaj al acestui tip de promovare consta in versatilitatea crescuta pe care o ofera “si care le determina pe multe dintre brandurile care mizeaza pe creativitate, spontaneitate, sa apeleze la acest mediu”.

Totusi, online-ul vine si cu dezavantaje, unul dintre acestea fiind rapiditatea cu care circula informatia, uneori in detrimentul companiilor care se promoveaza. Astfel, dupa cum spune Dragos Manac, interactivitatea crescuta a internetului, dublata de o rapida circulatie a informatiei poate reprezenta o problema pentru brandurile care nu au exercitiul comunicarii sau sunt rigide in reactii.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


COMENTARII

DA

Dar nu putem sa batem pasul pe loc din cauza unor branduri care nu sunt deschisi spre tipurile actuale de comunicare.