Publicitate de sezon
Reprezentantii firmelor de publicitate din zonele turistice spun ca pe langa segmentul HoReCa (Hoteluri - Restaurante - Catering), ceilalti clienti care aleg sa isi promoveze afacerea intr-o zona de vacanta fie isi desfasoara activitatea in acea localitate, fie au marci recunoscute la nivel national si prezente si pe plan local.
“Detinatorii de pensiuni, hoteluri si restaurante au devenit constienti ca vor avea succes doar daca se vor promova corespunzator si se vor face cunoscuti. Pentru ca, desi sunt multi turisti care se informeaza inainte de a pleca in vacanta, sunt destui si aceia care vin intr-o anumita zona fara sa aiba un program foarte bine pus la punct legat de petrecerea timpului in locul respectiv”, spune pentru startups.ro Alexandru Dragomir, manager I-Glass Advertising.
Pe langa firmele din HoReCa, alte companii care aleg sa se promoveze in zone turistice provin de regula din domenii precum: servicii de telefonie, retail, auto, FMCG.
Andreea Pali, general manager la Motion Vision Communication (MVCom), spune ca sezonalitatea este principala caracteristica a campaniilor dedicate zonelor turistice.
“Bineinteles ca in timpul verii litoralul este in topul solicitarilor de acest gen, in timp ce statiunile montane sunt preferate pe durata iernii si in special cu ocazia sarbatorilor de iarna”, adauga ea.
Andreea Pali mai spune ca orasele cu o puternica amprenta culturala, incluse in circuitul turistic al Romaniei, sunt solicitate pe tot parcursul anului, insa, nu intotdeauna datorita potentialului turistic, asa cum se intampla cu Brasovul, Iasiul, Timisoara si Cluj-Napoca. In ceea ce priveste statiunile, cele mai cautate sunt Mamaia, Poiana Brasov, Sinaia, Predeal si Bran, potrivit reprezentantei MVCom.
Cristian Dragan, director executiv Oops Media, spune ca in zona montana se pot derula campanii pe tot parcursul anului, deoarece sunt destui turisti care vin la munte inclusiv vara.
Chiar daca zona litoralului este aglomerata doar pe timpul verii, exista totusi vizitatori si in restul anului, potrivit lui Gassner Wolfgang, general manager la NWG Concept, compania care a implementat sistemul Tourist Informator in Romania. El spune ca informatiile legate de statiunea Mamaia sunt disponibile in cadrul sistemului pe tot parcursul anului.
In ceea ce priveste Sibiul, Alexandru Dragomir, spune ca vara este sezonul cel mai aglomerat pentru acest oras, in special, datorita festivalurilor organizate aici in perioada estivala.
Modalitati de promovare in zonele turistice
Pe partea de outdoor mobil sunt folosite panourile de expunere tractate de un automobil, cele instalate pe o bicicleta sau bannerele tractate de un avion (in special in zona litoralului).
Unele companii care activeaza pe segmentul HoReCa folosesc si sistemul de infochioscuri Tourist Informator care afiseaza atat informatii turistice, cat si oferte publicitare.
De asemenea, sunt folosite si info-point-urile indoor, care, in paralel cu derularea unor spoturi publicitare, ofera turistilor informatii punctuale privind starea vremii, temperatura apei (in zona litoralului) etc.
In hoteluri, restaurante sau cluburi din zonele turistice, pot fi amplasate panouri publicitare obisnuite, casete luminoase sau se desfasoara campanii de direct marketing prin bluetooth.
Sistemul I-Glass (Intelligent Glass) poate fi folosit atat indoor, cat si outdoor. Tehnologia din spatele conceptului include o folie subtire cu cristale lichide care poate fi aplicata pe orice tip de geam si un sistem care se ocupa de video proiectie. Primele proiectii au fost realizate in aceasta vara pe vitrina unui magazin situat in zona centrala a Sibiului.
Targetarea consumatorului
“In vara anului 2007, in urma unui research al companiei Synovate, s-a stabilit ca procentul turistilor romani este in crestere de la an la an pe litoral. Astfel ca, in 2008, s-a inregistrat record dupa record al prezentei turistilor pe litoral”, spune pentru startups.ro Razvan Marincoi, marketing manager la Brand Management.
Impreuna cu People Media, Brand Management a lansat anul acesta proiectul “Litoral Media”, desfasurat in 92 de hoteluri de pe litoralul romanesc, in perioada 1 iunie - 15 septembrie. In cadrul acestui proiect, targetarea s-a facut tinand cont de profilul turistului cazat intr-o categorie de hotel, pe o anumita perioada si apartinand sau nu unui grup turistic.
Razvan Marincoi spune ca, pe timpul sezonului estival, publicitatea indoor este mai eficienta si mai vizualizata decat publicitatea TV. Asta datorita comportamentului turistilor, care isi petrec mare parte din timp in afara camerei de hotel, mergand in cluburi, restaurante, la bufetul sau la centrele de relaxare din cadrul hotelului.
Andreea Pali spune ca, avand in vedere multimea de oameni care vin de pe intreg teritoriul tarii, campaniile derulate pe litoral urmaresc efectele unei campanii nationale, cu bugetul uneia locale.
“Pe de alta parte, campaniile derulate in statiunile montane, au un caracter mult mai dedicat zonei respective, avand in vedere ca traficul este generat in mare parte de turistii de weekend, care vin de la o distanta medie de 300 de km. De exemplu, pe timpul iernii, locuitorii din nordul tarii se gasesc mai degraba la Vatra Dornei decat pe Valea Prahovei”, explica managerul MVCom.
Ea mai spune ca, in functie de grupul tinta vizat, se recomanda un anumit mix de comunicare. De exemplu, pentru o marca dedicata femeilor, se recomanda o campanie vizual-olfactiva, in timp ce pentru o campanie care se adreseaza tinerilor, este indicata comunicarea prin bluetooth, eventual asociata sistemelor de outdoor sau indoor.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Sezonalitatea, foarte bine conturata in cazul litoralului, este principala caracteristica a segmentului de publicitate in zone turistice.
Litoralul este in topul solicitarilor in ceea ce priveste derularea de campanii publicitare pe timpul verii, iar statiunile montane sunt preferate in special pe durata iernii.
Campaniile derulate pe litoral urmaresc efectele unei campanii nationale, cu bugetul uneia locale, avand in vedere audientele mari - multimea de oameni care vin din toate colturile tarii.
Firmele care aleg sa se promoveze in zone turistice provin de regula din domenii precum: HoReCa, servicii de telefonie, retail, auto, FMCG.
Campaniile publicitare variaza atat din punct de vedere al modalitatii de abordare a consumatorului, cat si a mediului in care se desfasoara - indoor sau outdoor.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.