Retailul "verde" se pregateste de extindere
In primele luni ale acestui an fost deschise in Bucuresti doua noi magazine cu produse alimentare ecologice. Acestea se adauga celor deja existente, pe o piata care se dezvolta rapid si unde numarul clientilor se dubleaza de la un an la altul. Cum isi diferentiaza retailerii strategiile de extindere, ne spun jucatorii activi pe piata “verde”.
Numarul magazinelor cu produse alimentare ecologice este in crestere in Romania iar unele dintre companiile deja prezente pe acest segment au planuri de extindere la nivelul intregii tari, fie prin investitie proprie, fie pe baza de franciza.
“Pentru ca ponderea produselor bio in segmentul bunurilor de larg consum nu depaseste 1% pe piata din Romania, este de dorit venirea altor jucatori pe piata”, spune pentru startups.ro Ionut Teglas, general manager la Bio Solaris, firma care detine magazinul Leacul.
Magazinul Leacul a fost deschis in Bucuresti in luna martie, anul acesta. Afacerea a fost lansata de Dan si Dana Raileanu, proprietarii distribuitorului de produse naturiste Radix, activ pe acest segment de 15 ani.
“Deocamdata exista un singur magazin Leacul in zona Dorobanti din Capitala, insa dorim extinderea retelei cu inca cel putin o unitate, de peste 300 mp, anul acesta, tot in Bucuresti”, explica Ionut Teglas.
Cel mai nou magazin de profil deschis in Bucuresti este Pukka Food, inaugurat in aprilie 2008. Investitia este romaneasca si apartine Bogdanei Ghinescu si Ilenei Muntean, doua asociate care nu au mai activat in retail, dar care au experienta in marketing si publicitate.
Ca si Ionut Telgas, cele doua asociate Pukka Food considera ca jucatorii existenti pe piata le sunt in acelasi timp concurenti si parteneri, pentru ca segmentul acesta de piata este abia la inceput.
Unul dintre jucatorii mai vechi din domeniu este Naturalia, compania deschizand primul sau magazin in urma cu opt ani in Capitala.
“In prezent, Naturalia are trei magazine in Bucuresti si unul in Voluntari, toate fiind investitia doctorilor Maria si Pavel Chirila, care au lucrat in domeniul cercetarii inainte de deschiderea acestei afaceri”, spune Cristian Popescu, director economic al magazinelor Naturalia.
Un alt jucator pe piata produselor alimenatare ecologice este Bio Markt, companie care a deschis primul sau magazin in decembrie anul trecut in Timisoara. Afacerea are la baza o investitie romaneasca si intentioneaza sa se extinda in toata tara pe baza de franciza.
“Din momentul cresterii problemelor de sanatate puse pe seama <alimentatiei moderne>, numarul clientilor nostri a crescut. Din pacate, trendul nu se compara cu tarile Uniunii Europene. De exemplu, in Berlin anul trecut numarul magazinelor cu un astfel de profil s-a dublat”, spune Cristian Popescu.
Strategia jucatorilor din piata
Managerul Bio Solaris spune ca reteaua Leacul ar urma sa fie extinsa in sistem de franciza in cadrul unor centre comerciale, iar reprezentantii Naturalia si Pukka Food spun ca vor sa-si deschida propriul supermarket de profil si sa inchireze spatii in mall-uri, pentru noi magazine.
“In prezent, nu exista francize Leacul, insa incepand cu luna aceasta vom oferi un sistem de afacere in acest sens si estimam ca in viitorii cinci ani sa avem o retea proprie extinsa la nivel national, cu o pondere de 50% in afaceri tip franciza”, spune Teglas.
El adauga faptul ca in prezent se poarta negocieri pentru extinderea in franciza a magazinului Leacul in orasele Cluj-Napoca, Iasi, Constanta si Buzau. De asemenea, magazinul are in vedere deschiderea altor unitati de profil in mall-urile integrate in parcuri comerciale, cum ar fi Baneasa Shopping City din Bucuresti.
Si Bogdana Ghinescu, una dintre asociatele Pukka Food crede ca mall-urile sunt un loc propice pentru deschiderea unui magazin de produse alimentare ecologice, insa pentru moment strategia Pukka Food este sa promoveze cat mai intens magazinul din centrul Bucurestiului.
“Anul acesta vrem sa tinem la curent clientii prin newslettere despre produsele noastre, vom participa la targul de produse ecologice care va avea loc in Bucuresti si dorim sa incheiem parteneriate cu ONG-urile pentru campanii care vizeaza mancarea ecologica”, explica pentru startups.ro Bogdana Ghinescu.
Ileana Muntean, a doua asociata in afacerea Pukka Food spune ca anul viitor intentioneaza sa deschida un bistro eco intr-o zona din centrul Bucurestiului si un magazin intr-un mall, insa spatiile disponibile sunt limitate si chiriile mari.
In ceea ce priveste magazinul Naturalia, strategia consta in dezvoltarea cat mai multor magazine prin investitie proprie, unde sa comercializeze produsele proprii.
“Deocamdata, vrem sa dezvoltam un supermarket cu aceste produse. Am incercat sa deschidem magazine intr-o retea de hypermarketuri, dar ne-am lovit de birocratia specifica acestor companii”, spune Cristian Popescu.
Clientii
Magazinul Naturalia are ca tinta atat consumatorii de produse naturiste si ecologice, cat si pacientii care viziteaza cele doua cabinete medicale pe care compania le detine in orasul Voluntari de langa Bucuresti. Insa, in target sunt si persoanele juridice, cum ar fi magazinele, restaurantele si chiar cantinele pentru care firma livreaza deja produse alimentare ecologice sau cu care se afla in negocieri in acest sens.
“Printre clientii nostri se numara oameni trecuti de varsta de 35 ani, familisti, intelectuali, care au avut de obicei o problema de sanatate”, spune Popescu.
Ionut Teglas spune ca magazinul Leacul se adreseaza in special persoanelor fizice, dar se afla in negocieri cu cateva firme de catering. Teglas considera ca pe acest segment clientii pot fi distinsi in functie de cateva criterii.
“Una dintre categoriile de clienti ai magazinului nostru este reprezentata de <cunoscatori>, cei care stiu produsele de pe pietele externe si au devenit fideli acestora. Urmeaza cei care vad acest domeniu ca pe o tendinta, un lucru la moda, si apoi clientii ocazionali, cei care au introdus in alimentatia lor maxim 5% - 10% produse bio”, detaliaza Teglas.
Pukka Food are in vizor clientii care au venituri peste medie, care sunt informati si preocupati de sanatatea lor, dar si care au calatorit in afara tarii si au sesizat in ce directie se indreapta lucrurile in acest domeniu, dupa cum explica Ileana Muntean.
Ea adauga faptul ca Pukka Food are clienti care locuiesc si care lucreaza in zona in care este situat magazinul, dar si clienti care vin periodic de la Snagov sau de la Ploiesti. Marea lor majoritate sunt persoane cu un nivel de educatie ridicat, cu familie, care stiu ce cauta. Pe langa clientii persoane fizice, Muntean spune ca vrea sa extinda afacerea si sa livreze produse catre alte firme din domeniu.
“Luna aceasta pregatim o oferta pentru diferite grupe de specialisti care au legatura cu alimentatia publica si sanatatea”, spune Ileana Muntean.
Costurile lansarii unui magazin
Investitia intr-un magazin pentru produse alimentare ecologice poate porni de la aproximativ 20.000 de euro si ajunge la aproape 100.000 de euro, in functie de zona in care se situeaza magazinul, de pretul achizitionarii produselor, dar si in functie de suprafata si de amenajarea spatiului.
De exemplu, pentru deschiderea magazinului Naturalia a fost necesara o investitie de circa 20.000 de euro pentru un spatiu de aproximativ 25 mp. Investitia in magazinul Leacul s-a ridicat la 50.000 de euro pentru un spatiu de 75 mp, in zona Dorobanti din Capitala (nred. una dintre principalele artere comerciale ale orasului). Iar lansarea Pukka Food a necesitat o investitie de 80.000 de euro, pentru un spatiu de 40 mp situat langa parcul Cismigiu, in zona Salii Palatului (nred. in zona centrala a Bucurestiului).
Investitia in deschiderea unui astfel de magazin cuprinde si achizitionarea produselor alimentare, care sunt fie importate din alte tari, fie produse in laboratoare din Romania.
“Din pacate, in Romania exista in prezent doar cativa producatori si ambalatori”, spune Ionut Teglas.
De altfel, acesta este si motivul pentru care in general, ponderea produselor care provin din Romania este destul de mica in cazul magazinelor de profil, situandu-se in jurul a 20% – 30% din total. Restul produselor sunt importate din tari precum Anglia, Austria, Ungaria, Franta, Germania, Egipt sau Belgia.
Pe de alta parte, magazinele Naturalia comercializeaza si multe produse proprii, realizate in laboratorul din orasul Voluntari. Pentru anul acesta, Cristian Popescu estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 170.000 de euro, sperand ca aceasta sa creasca mai mult de atat spre sfarsitul anului, in sezonul sarbatorilor de iarna.
De la lansarea sa din martie anul acesta si pana acum, magazinul Leacul a inregistrat o cifra de afaceri de 130.000 de euro, conform datelor companiei. Pana la sfarsitul anului, reprezentantii firmei si-au propus sa atinga pragul de 300.000 euro cifra de afaceri. Recuperarea totala a investitiei in magazinul Leacul este preconizata a fi realizata in perioada mai-iunie 2009. Dupa cum spune Ionut Teglas, numarul clientilor pe care ii are magazinul Leacul in prezent s-a dublat fata de perioada de inceput.
Amortizarea investitiei Pukka Food este estimata de cele doua asociate la o perioada de doi ani. In ceea ce priveste cifra de afaceri, aceasta a ajuns la aproape 50.000 de euro, de la deschiderea magazinului in aprilie anul acesta si pana acum. Pana la sfarsitul anului este estimata o dublare a vanzarilor.
Numarul clientilor Pukka Food a crescut usor dupa deschiderea magazinului, in aprilie, iar apoi a oscilat la inceputul lunilor de vacanta, iulie si august. Reprezentantele magazinului asteapta o crestere stabila si constanta incepind cu luna septembrie.
Sfaturi pentru noii veniti
Legat de noii jucatori care vor aparea pe piata, reprezentantul Naturalia este de parere ca, desi exista in acest domeniu companii care vor sa-si dezvolte afacerile, noii investitorii pe acest segment nu vor risca.
“Deocamdata, datorita orientarii majoritatii populatiei spre pret, calitatea produselor alimentare este ignorata, iar piata de desfacere fiind restransa, probabil investitorii nu risca”, spune Cristian Popescu.
Ileana Muntean considera ca, pentru a avea succes, un nou jucator pe piata ar trebui sa ofere atat o gama calitativa de produse, cat si date referitoare la caracterisisticile, provenienta, modul de preparare al produselor sau informatii referitoare la mediu, ecologie si sanatate. In plus, este important sa oferi un serviciu atent si personalizat.
Redactor: Paula Safta
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.