Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Nicola spune ca nu exista companii care sa fi comunicat in trecut si sa fi renuntat complet la comunicare in 2009, pentru ca “nimeni nu si-a permis luxul de a <tacea> complet”.

Exista insa o categorie de firme in cazul carora au scazut dramatic activitatile de comunicare. Acestea activeaza in domeniile cele mai afectate de criza - financiar (leasing, credite ipotecare sau de consum), firmele din domeniul imobiliar, constructii, industria auto, companiile de recrutare etc.

Potrivit Gabrielei Lungu, bugetele de comunicare s-au pastrat la acelasi nivel ca in anii trecuti in cazul firmelor din zona bunurilor de larg consum (FMCG), insa ea spune ca si acesti clienti sunt prevazatori si, chiar daca vanzarile merg, prefera sa puna deoparte “bani albi pentru zile negre”.

Alex Badila spune ca, desi nu au pastrat neschimbate bugetele de promovare, companiile din telecom sunt la fel de prezente si competitive ca intotdeauna si lupta pentru consumator presupune noi modalitati de interactiune cu acestia.

Exista si clienti care chiar au crescut bugetele, exista categorii la care au sporit vanzarile (vezi produsele alimentare) sau clienti care s-au gandit sa beneficieze de scaderea preturilor media si sa comunice pentru prima data in existenta lor”, adauga Mihaela Nicola.

Tendinte in comunicare
Expertii in comunicare spun ca strategiile de comunicare ale companiilor s-au schimbat, iar intre marci exista o competitie acerba pentru a ajunge in cosul de cumparaturi al consumatorului.

In opinia Gabrielei Lungu, strategiile s-au schimbat in directia oferirii de beneficii concrete “care sa-i faca pe consumatori sa aleaga brandul tau si nu altul, a construirii de relatii autentice cu consumatorii, care sa-i faca pe acestia sa renunte mai greu la brandul tau cand sunt pusi in fata unei oferte <bomba> din partea competitiei”.

Ea adauga faptul ca in acest proces conteaza cel mai mult ideea creativa si eficienta.

Mihaela Nicola este de parere ca una dintre schimbarile majore de strategie (chiar la nivel international) este aceea ca “nu mai exista strategie”.

Deciziile se iau punctual, in corelatie cu dinamica de la o zi la alta a lucrurilor. Sigur ca fiecare companie isi face un plan de termen lung, dar <supravietuitorii> crizei sunt cei ce pot in mod flexibil sa faca pasi diferiti si rapizi fata de competitie, in fiecare zi. Pentru ca nimeni nu poate anticipa realist ce contur ia piata in viitor conteaza mult cum il <traversezi> pe <astazi> ca sa poti fi activ si <maine>”, explica Nicola.

Exista insa si companii care, in opinia specialistilor, au ramas prizoniere unui mod de gandire invechit, pre-criza, ignorand schimbarile de comportament si nevoile schimbate ale consumatorului.

Planurile de <reparatii> punctuale, pe termen scurt, au devenit principalul intrument de lucru, ignorand-se construirea brandurilor si faptul ca valoarea unui brand este singurul lucru care determina un consumator sa nu cedeze ispitei unui pret mai mic”, spune specialistul Publicis Romania.

Badila apreciaza ca, la nivel de comunicare se intrevede, insa, si un efect benefic al crizei si anume dorinta de a implementa campanii mai integrate in defavoarea "tunurilor" creative punctuale. El spune ca, tot pe fundalul efectelor crizei asupra comportamentului de cumparare, trade-ul si prezenta in punctele de vanzare vor fi reevaluate in ierarhia importantei punctelor de contact cu consumatorul.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1


DE RETINUT:
Bugetele alocate de unele companii
catre campaniile in presa scrisa au inceput sa fie directionate spre online, panotaj sau evenimente.
Desi bugetele au scazut in medie cu aproximativ 40% fata de 2008, companiile respecta mixul de marketing.
Managerii sunt mult mai atenti la bugetele cheltuite si cantaresc bine rezultatele fiecarei activitati de comunicare.
Strategiile de comunicare s-au schimbat in directia oferirii de beneficii concrete consumatorului.
Companiile din domenii precum cel financiar (leasing, credite ipotecare sau de consum), firmele din domeniul imobiliar, constructii, industria auto, firmele de recrutare etc, au redus activitatea de comunicare.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.