Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Ea spune ca, desi un management democrat poate fi cea mai buna alegere, in situatie de criza acest tip de management se poate dovedi periculos, din cauza procedurilor lente de luare a deciziei. Votisky recomanda in acest caz un manager “mai autocrat si mai sigur pe el” si care vine cu reactii rapide.
Totusi, in cazul in care managerul dovedeste exces de autocratie, compania risca sa piarda idei bune si creative care ar putea veni din partea echipei. Astfel, managerul trebuie sa aiba, pe langa profesionalism, capacitatea de a motiva si coordona angajatii.
Petra Votisky considera ca aspectele sensibile ce vizeaza managementul sunt, in cazul companiilor mici, situatiile de criza, lipsa expertizei in cadrul echipei (problematice daca managerul nu este capabil sa delege), iar in cazul companiilor in dezvoltare, faptul ca managerul trebuie sa participe la procesul evolutiv prin incercarea de a cunoaste fiecare angajat in parte.
De obicei, ciclul de viata al companiei, precum si numarul angajatilor sunt mult mai importante in definirea stilului de management,fata de cifra de afaceri sau de profitul companiei, este de parere country manager-ul Human Value International Romania.
Riscuri pentru un management gresit
Specialistul de la compania Vision Consulting spune ca managementul are cinci functii esentiale (previziunea, organizarea, coordonarea, antrenarea si evaluarea), afirmand ca daca una dintre acestea lipseste sau nu este adaptata oamenilor manageriati, rezultatele nu sunt cele dorite.
“Un management defectuos va duce la nerealizarea obiectivelor propuse, la demotivarea angajatilor, la risipa de resurse atat materiale, cat si reflectate la nivel de eficienta per angajat. Haosul intr-o organizatie se datoreaza unui stil managerial neadaptat. De cele mai multe ori asta se intampla cand managerul este rigid, nu comunica cu angajatii si implicit, nu-i implica in business”, afirma Irimia.
Management in functie de tipul de activitate
Diferentierea stilului de management poate fi generata si de tipul de industrie in care activeaza compania - productie sau servicii. Consultantul de la Ascendis considera ca diferentele apar din faptul ca “in servicii produsul este abilitatea angajatului de a crea valoare pentru client”, in timp ce in productie “ne bazam pe acel produs finit care trebuie sa corespunda parametrilor de calitate agreati”.
Paun spune ca astfel, eforturile antreprenorilor care condu aceste doua tiouri de afaceri vor fi concentrate pe motivarea angajatilor in functie de specificul activitatii.
Totusi, consultantii considera ca managementul este mai bine adaptat la realitate in cazul companiilor de servicii.
Daniela Necefor spune ca, daca pentru start-up-uri managementul democrat-participativ este ideal, in cazul unei fabrici de productie se poate trece foarte usor la stilul participativ, cel mai echilibrat dintre toate, odata cu marirea echipei.
Experienta antreprenorului
Specialistii considera ca diferente de stil de management apar si in functie de experienta antreprenorului. In opinia lui Votisky, pregatirea educationala constituie un factor important, antreprenorii folosind aspecte din profesia lor de baza in cadrul stilului de management. Si specialistul de la Vision Consulting considera ca cele doua elemente sunt legate.
“Am vazut oameni care si acum fac management ca in 1990. Poate e prea mult spus management, insa ei exista, de cele mai multe ori in companiile de stat. Am vazut si antreprenori care au facut business si in strainatate, si se vede in organizatiile pe care le conduc. E normal ca fiecare sa-si formeze un stil in functie de personalitate, experienta, varsta si sex”, spune Daniela Irimia.
Pe de alta parte, Necefor considera ca stilul de management aplicat in companie depinde doar de personalitatea antreprenorului - tine de modul de a socializa al antreprenorului si nu are legatura cu background-ul universitar.
Teorii despre stiluri de management
“Teoria lidershipului situational considera ca din punct de vedere al relatiei cu angajatii, eficienta managerului consta in adaptarea stilului de management la nivelul de dezvoltare al echipei sale”, spune pentru startups.ro Daniela Militaru, Consultant la Dynamic Human Resources.
Ea spune ca studiile arata ca doar 1% dintre manageri folosesc toate stilurile si 54% doar un singur stil. Consultantul considera ca acest lucru este cu atat mai ingrijorator cu cat se cunoaste ca multi angajati sunt nemultumiti la locul de munca din cauza relatiei cu managerul direct.
“Un manager, fie el antreprenor sau angajat, trebuie sa fie un manager, adica sa aiba capacitatile necesare de a transmite obiective si cerinte clare, de a insufla incredere echipei si de a crea un mediu deschis, favorabil implicarii si dezvoltarii fiecaruia la nivelul potentialului maxim”, afirma Militaru.
In opinia ei, rolul managerului in cazul unui start-up consta tocmai in a oferi o directie coerenta, clara, mai ales ca este vorba de o echipa noua si nesudata.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 26 Iunie 2009 la ora 02.41