Strategie de business - lansarea unei afaceri “de rezerva”


La inceputul anilor ’90, Razvan Vovcenco lansa o afacere pe segmentul producerii de software. Intre timp, s-a extins intr-un domeniu cu totul diferit - produsele promotionale. Iar decizia a fost una inspirata, tinand cont ca noua afacere a sustinut compania dupa inceperea crizei economice.

 

Noi ne gandim tot timpul la afaceri care nu exista si pe care le-am putea lansa. Si tot gandindu-ne, ne-a venit ideea vanzarii de magneti personalizati. Este adevarat ca nu este o idee noua in lume, dar la noi in tara era, la vremea respectiva, acum patru ani. De aceea am avut si succes, pentru ca eram singurii care ofereau asa ceva”, spune pentru startups.ro Razvan Vovcenco, administrator la Sasory Soft, firma care detine afacerile magnetdesign.ro, panglici.ro si nuntioriginale.ro.

El spune ca, in perioada dintre jumatatea lui 2008 - jumatatea lui 2009, cand foarte multe firme de la noi au trebuit sa-si inchida portile din cauza contextului financiar, Sasory Soft s-a confruntat cu scaderea vanzarilor pe partea de software de contabilitate. La aceasta s-a adaugat problema cu incasarile, cand pe facturi erau aceleasi sume de bani ca si inainte, dar in realitate banii se incasau foarte greu.

Afacerea cu magnetii si panglicile personalizate a fost pentru noi un adevarat colac de salvare. De aceea am si aderat la ideea sotiei mele, care a insistat sa le lansam. Niciodata nu mi-a placut sa ma agat de un singur <colac>, mai ales ca veneau vremurile astea tulburi si am zis ca e foarte bine sa ai in spate ceva care este putin probabil sa cada pe acelasi domeniu cu contabilitatea si in acelasi timp”, povesteste Vovcenco Razvan.

El spune ca in special vanzarea magnetilor, dar si a panglicilor personalizate, a sustinut Sasory Soft ca afacere in momentul in care a scazut numarul de clienti pe contabilitate. O cerere insemnata pentru noile produse vandute a venit din partea segmentului de nunti.

Ne-au sustinut financiar puternic. Am avut perioade cand am trait din vanzarea de magneti, toata firma si colaboratorii nostri, si vorbim de sfarsitul lui 2008 pana in august 2009”, spune Razvan Vovcenco.

In prezent, in companie s-a ajuns la un echilibru intre vanzarea de software si cea de articole personalizate si niciuna dintre afaceri nu mai inregistreaza scaderi.

Daca s-ar rupe de Sasory Soft si ar lua inclusiv liniile de productie, cred ca afacerea pe articole personalizate s-ar putea sustine singura in prezent”, mentioneaza administratorul Sasory Soft.

In 2009, la nivelul intregului an, afacerile auxiliare (n. red. - toate activitatile legate de articolele personalizate) au reprezentat 60% din cifra de afaceri a companiei, restul fiind generat de vanzarea de software.

Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri neta a Sasory Soft s-a situat in 2008 la 439.978 de lei iar Razvan Vovcenco spune ca un rezultat similar s-a inregistrat si anul trecut.


Lansarea noilor afaceri
Ne-am adresat initial clientilor din portofoliul Sasory Soft, in sensul ca ofertele de articole promotionale mergeau catre ei insotite de facturile lunare pe care le trimiteam. Nu ne-a interesat sa ne adresam tuturor. Targetul nostru a fost reprezentat initial de portofoliul nostru de clienti pe produse software de contabilitate”, povesteste Razvan Vovcenco.

La inceput s-a mers doar pe partea de produse promotionale pentru companii (magneti si panglici personalizate). Apoi, sotia lui Razvan Vovcenco a inceput sa mearga la targuri si expozitii pentru nunti si botezuri si asa s-au extins si cu produse pentru acest segment.

Doi ani mai tarziu, cand noua afacere a inceput sa aiba succes, au fost lansate si site-urile magnetdesign.ro, panglici.ro si nuntioriginale.ro.

Antreprenorul spune ca o afacere pe acest segment poate ajunge sa se sustina singura. Insa, daca o iei de la zero cu portofoliul de clienti, este posibil sa dureze cativa ani pana ajungi sa te impui pe piata.

La noi a fost mai usor pentru ca am avut acces la portofoliul de clienti deja existenti ai Sasory Soft, cu care lucram de ani de zile. Iar lucrurile au stat cam asa <Aveti produsul asta. Foarte frumos. Ne place de voi, ne place produsul vostru>. Noi nu ne-am promovat in niciun fel afacerea, cu exceptia prezentei la doua targuri de nunti, unde vorbim de alt target”, precizeaza Razvan Vovcenco.


Investitia initiala
Este foarte greu de spus o suma in acest moment. Noi am inregistrat multe pierderi la inceput pentru ca nu aveam know-how-ul pe partea de productie si a trebuit sa incercam diverse utilaje, pana le-am gasit pe cele potrivite. Daca ar fi sa contorizam si pierderile, s-ar ajunge la o suma destul de frumoasa”, explica administratorul Sasory Soft.

El spune ca, in mod normal, afacerea trebuia sa produca profit din prima luna. Dar a fost nevoie de doi ani de zile, pana au fost acoperite cheltuielile cu toate utilajele achizitionate, pentru ca afacerea sa inceapa sa produca profit.

Potrivit antreprenorului, daca cineva ar lansa acum o afacere similara si ar sti exact ce masini si ce utilaje i-ar trebui, o investitie de circa 5.000 de euro (n. red. - investitia in linia de productie) ar fi suficienta pentru o afacere mica - de ordinul sutelor de magneti pe zi. Iar pe partea de panglici, ar fi nevoie de aproximativ 2.000 de euro pentru utilajele necesare demararii activitatii.

In situatia actuala, mai ales ca suntem si noi pe piata, o astfel de afacere poate intra pe profit in aproximativ un an de la lansare”, precizeaza Vovcenco Razvan.


Modelul de business
Pentru panglici personalizate avem o linie de productie mica, iar pentru magneti avem doua linii de productie, una mica si una mare. De liniile de productie mica ne ocupam chiar noi”, spune Vovcenco Razvan.

Linia de productie mare poate realiza pana la 10.000 de magneti personalizati pe zi.

Pentru comenzi foarte mari, firma se adreseaza furnizorului din afara tarii, pentru ca este mult mai rentabil.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Razvan Vovcenco a inceput in anul 1991 o afacere in domeniul software-ului contabil, iar in urma cu cativa ani a lansat impreuna cu sotia sa o afacere in domeniul articolelor personalizate - magneti si panglici.
Vanzarea de magneti si panglici personalizate a inceput in ideea ca e foarte bine sa aiba si o afacere dintr-un alt domeniu de activitate.
Intre sfarsitul lui 2008 si pana in august 2009, ideea s-a dovedit foarte buna, avand in vedere ca magnetii in special, dar si panglicile personalizate, au sustinut Sasory Soft ca afacere cand a scazut numarul de clienti pe partea de software.
Antreprenorul vizeaza acum extinderea in domeniul online, unde vrea sa lanseze noi afaceri.


Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii