Studiu GfK: incertitudinea afecteaza atitudinea consumatorilor


Asteptarile economice si cele privind veniturile, dar si indicatorii privind tendinta de cumparare nu au evoluat uniform in spatiul european, in al treilea trimestru din 2016.


Inceputul celui de-al treilea trimestru din 2016 a fost marcat de decizia Marii Britanii de a parasi Uniunea Europeana de la sfarsitul lunii iunie. In aproape toate tarile europene si, bineinteles, in special in Marea Britanie, increderea consumatorilor si mai ale asteptarile economice au scazut, in unele cazuri chiar in mod dramatic.

Climatul de consum pentru EU28 a scazut de la 13,1 puncte in iunie la 10,0 puncte in iulie, potrivit  GfK. Pana in luna septembrie a crescut inapoi la 12,3 puncte. In august, discutiile despre Brexit isi pierdusera deja mult din intensitate in intreaga Europa. Au predominat alte teme specifice tarilor. Implicatiile Brexit-ului asupra starii consumatorilor europeni vor putea fi prevazute cu certitudine numai dupa inceperea negocierilor efective in apropiere de momentul iesirii Marii Britanii.

In termeni economici, Europa are o evolutie pozitiva. Aproape toate tarile raporteaza o crestere economica, in unele cazuri chiar la un nivel impresionant. Acest lucru este reflectat si de datele privitoare la somaj. In majoritatea tarilor, procentul angajarilor este in crestere, iar cel al somajului este in scadere. Totusi, aceste aspecte pozitive nu conduc la o crestere fundamentala in ceea ce priveste asteptarile economice si privind veniturile din randul consumatorilor. De asemenea, nici tendinta de cumparare nu a fost intotdeauna in concordanta cu dezvoltarea economica generala din fiecare tara.

In prezent, par sa joace un rol important alte probleme specifice tarilor, dar si factori psihologici generali si incertitudini fundamentale, precum continuarea razboiului din Siria, atacurile teroriste din Franta si Germania, cresterea popularitatii partidelor de extrema dreapta la alegeri si in sondaje si viitoarele alegeri prezidentiale din S.U.A, se mentioneaza in raportul GfK.
 

Romania: situatia economica este mai buna decat atitudinea consumatorilor
In Romania, produsul intern brut a crescut cu aproximativ 6 procente in al doilea trimestru fata de aceeasi perioada a anului trecut. Totusi, consumatorii sunt sceptici in ceea ce priveste urmatoarele cateva luni. Multi nu exclud posibilitatea unui declin economic. Asteptarile economice au scazut cu 3 puncte din luna iunie, ajungand la 1,2 puncte in septembrie. Cu un an in urma, indicatorul arata 18,5 puncte in plus.

Cresterea economica puternica reduce ratele de somaj si, prin urmare, creste venitul. De asemenea, romanii sunt de parere ca nu se va schimba nimic in urmatoarele luni. Asteptarile privind venitul erau la 20,8 puncte in luna septembrie, intr-o crestere cu 2,3 puncte fata de luna iunie.

Redresarea economica imbunatateste putin cate putin atitudinea consumatorilor romani. Aflata la 2,3 puncte in luna septembrie, tendinta de cumparare este doar putin mai ridicata decat valoarea medie pe termen lung de 0 puncte, dar aceasta a atins 5,4 puncte in luna iulie, cea mai ridicata valoare din octombrie 2008.

Totusi, valorile acestor indicatori arata in mod clar ca majoritatea coplesitoare a populatiei isi permite in continuare sa cumpere numai articolele esentiale pentru traiul zilnic. Produsele si serviciile cu o valoare ridicata raman in continuare in afara posibilitatii de cumparare a majoritatii consumatorilor.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii