Surse alternative de finantare pentru start-up-urile din IT&C


Concursurile organizate de multinationale sau folosirea anumitor platforme pentru dezvoltarea produselor pot fi o sursa buna de suplimentare a bugetului pe care il au start-up din tehnologie, fara ca antreprenorii sa fie nevoiti sa cedeze participatii din firma.


Reprezentantii Zitec au anuntat in vara aceasta ca in prima parte a anului au obtinut finantari de 14.000 de dolari pentru aplicatia HotelPeeps.

O parte din aceasta suma (8.000 de dolari) a provenit de la fondul de integrare lansat de MailChimp, fiind folositi pentru a dezvolta un sistem automat de generare si trimitere de alerte personalizate utilizatoriilor aplicatiei. Fondul MailChimp are o valoare de un milion de dolari, fiind lansat pentru dezvoltatorii de aplicatii din intreaga lume (pentru a obtine finantarea, cei de la Zitec s-au inscris online). 

Alta parte din suma (3.000 de dolari) a fost obtinuta de HotelPeeps dupa ce aplicatia s-a clasat pe locul al doilea intr-un concurs de cloud computing, organizat de Microsoft Romania. Pentru acest concurs, aplicatia a fost realizata cu tehnologii open-source si scrisa in limbaj PHP.

Alti 3.000 de dolari au fost atrasi de HotelPeeps printr-o finantare externa, despre care reprezentantii Zitec nu au oferit detalii.

"Finantarile obtinute prin aceste metode nu vin cu obligatiile induse de vanzarea unei cote din firma si ofera un beneficiu de imagine consistent. Chiar daca sumele au fost mici, am resimtit un aport de imagine pozitiva, atat din piata, cat si intern, acesta constituind un factor de motivare a echipelor de proiect. In plus, ofera sansa de a experimenta si invata tehnologii noi. Am experimentat noi tehnologii, in care nu exista, uneori, expertiza deosebita in Romania, ceea ce constituie un avantaj clar, de moment. In momentul in care oportunitati similare se vor alinia cu obiectivele noastre, nu vom ezita sa aplicam pentru astfel de finantari", spune Alexandru Lapusan, CEO-ul Zitec.

Mircea Scarlatescu, confondatorul 123Flori.ro si al Fit Your Business Romania, spune pentru startups.ro ca avantajul castigurilor (financiare sau nu) obtinute de firme prin participarea la diverse concursuri este dat de experienta celor pe care antreprenorii ajung sa-i cunoasca, lucru extrem de important pentru evolutia ulterioara.

"Desi mai rar, se intalmpa si ca angel-investors sa ofere finantari pentru afaceri aflate chiar la inceput. In general, <other people's money> sunt cei mai buni bani", mai spune Mircea Scarlatescu.

Cofondatorul 123Flori.ro mentioneaza ca, in primul rand, orice start-up trebuie sa fie in stare sa adune o prima runda de finantare din surse proprii (3F: Family/Friends/Fools)

"Se spune ca daca nu reusesti sa-ti convingi acesti primi investitori sa aiba incredere in tine, nici nu are rost sa mergi mai departe. Aceasta prima varianta este, de obicei, cea mai folosita", precizeaza Mircea Scarlatescu.


Cum sa abordeze start-up-urile finantarile fara cedare de actiuni
Alexandru Lapusan ii sfatuieste pe antreprenorii care vor sa se finanteze prin participarea la concursuri sau sa atraga alte finantari nerambursabile de acest tip, sa trateze aceste finantari cu aceeasi seriozitate ca si cele care presupun cedarea de actiuni.

"Sumele obtinute le pot acoperi (n.red. - start-up-urilor din online) nevoia de capital de dezvoltare pe termen scurt sau mediu, iar actiunile companiei sa valoreze ulterior mai mult. Insa trebuie sa fie pregatiti, uneori, pentru un proces mai indelungat, in special cand vine vorba de integrare de tehnologie si sa stie cat de mult sa insiste atunci cand acesta treneaza", spune Alexandru Lapusan.

Mircea Scarlatescu le recomanda antreprenorilor sa analizeze bine sursa de finantare si ce se ascunde de fapt in spatele nerambursabilitatii.

"Se spune ca nu exista o sursa cu adevarat gratuita de bani si sunt 100% de acord cu acest lucru. Finantarea din partea parintilor/prietenilor poate fi problematica atunci cand apar primele probleme ale afacerii. La fel, banii veniti prin sponsorizari sau grant-uri pot fi conditionati de anumite dezvoltari ulterioare si chiar conditii de neconcurenta sau cedare de drepturi de autor. Iar un angel-investor, aproape mereu, va dori o parte din afacere, lucru care, daca la inceput nu pare o problema, pe parcurs se poate transforma intr-un impediment in dezvoltare", detaliaza Mircea Scarlatescu.


Exemple de companii care organizeaza concursuri pentru startup-up-uri
In ultimii ani, Microsoft a organizat concursuri regionale (in Europa Centrala si de Est) pentru start-up-uri, sub titulatura "Your Business, Your Fame" (n. red. - in Romania, “Afacerea Ta, Faima Ta”).

"Motivul principal pentru care organizam aceste concursuri este sa incurajam firmele de software sa dezvolte aplicatii pe tehnologiile noi de la Microsoft. De exemplu, concursul de anul trecut era in jurul plaformei de cloud computing Windows Azure. Pe parcursul acestor concursuri, unul din ajutoarele importante din partea noastra este seria de training-uri tehnice si de business pentru aceste firme de software", spune pentru startups.ro Zoli Herczeg, ISV Business Development Manager la Microsoft Romania.

De exemplu, la un concurs de dezvoltare pe Windows Azure organizat din toamna lui 2010 pana in primavara acestui an, au participat in jur de 300 de dezvoltatori la cursuri si laboratoare, au fost inscrise in concurs 30 de aplicatii, au fost zece finalisti si au fost acordate premii de 15.000 de dolari.

"Majoritatea au fost firme de software existente, insa am avut si cazuri de start-up-uri create cu prilejul concursului. Conditiile concursului au fost ca firmele inscrise sa fie partenere Microsoft (membre in Microsoft BizSpark sau Microsoft Partner Network) si sa isi inscrie/testeze aplicatiile pe portalul microsoftplatformready.com", detaliaza Zoli Herczeg.

Banii din premii au fost acordati neconditionat, destinatia lor fiind la latitudinea premiantilor.

Nu doar multinationalele din IT&C organizeaza concursuri pentru antreprenorii din domeniu, ci si firmele din alte domenii.

De exemplu, in va acestui an, PepsiCo a lansat in Europa concursul PepsiCo10, prin care si-a propus sa descopere si sa sustina inovatiile si noile tehnologii in domeniul digital.

La concurs au fost in jur de 130 de inscrieri din Europa, din care au fost alese zece firme din domeniul digital, aflate in faza de dezvoltare. Cele zece vor trebui sa faca programe pilot pentru brandurile PepsiCo din Marea Britanie. Fiecare companie castigatoare primeste 10.000 de lire sterline pentru dezvoltarea sa viitoare si sprijin si indrumari din partea unor mentori din agentii media si digitale de top (pe perioada realizarii programelor pentru PepsiCo).

"Programul PepsiCo10 a fost lansat pentru prima data in Statele Unite ale Americii, anul trecut. O parte din companiile castigatoare au stabilit deja relatii de lunga durata cu PepsiCo - de exemplu, Table Top Media si Tongal, care au facut si alte proiecte pentru PepsiCo, pe langa cel pilot din programul PepsiCo10. Dupa succesul de anul trecut al programului PepsiCo10 in SUA si cel inregistrat in Europa anul acesta, planuim sa desfasuram acest tip de program si in pietele emergente, pentru a putea gasi si acolo cele mai talentate companii din domeniul digital", spune pentru startups.ro Ruth Blader, Senior Manager in Global Digital la PepsiCo.

Criteriile de evaluare a inscrierilor au fost impactul asupra brandurilor PepsiCo sau a prioritatilor PepsiCo din Performanta cu Scop - dezvoltarea durabila a societatii, a mediului inconjurator si a talentului.

Ruth Blader mai spune ca au cautat start-up-uri care dezvolta tehnologii si care trebuiau sa indeplineasca urmatoarele conditii: stadiu incipient (lansat pe piata de mai putin de doi ani, incepand cu 13 mai 2011), dezvolta tehnologii care sunt gata de folosit (un produs deja dezvoltat sau un serviciu gata sa fie folosit. Produsul trebuie sa fie deja lansat sau in faza beta, pregatit de lansare).


DE RETINUT:
Concursurile organizate de multinationale sau folosirea anumitor platforme pentru dezvoltarea produselor pot fi surse alternative de finantare a unui business din tehnologie.
Antreprenorii care obtin finantari de acest tip au si avantajul ca pot cunoaste oameni cu experienta in domeniul IT&C, isi pot imbunatati imaginea companiei si au posibilitatea de a testa tehlonogii noi.
Este bine ca antreprenorii sa priveasca aceste finantari la fel ca pe cele pentru care se acorda participatii in companie si sa analizeze daca lipsa solicitari de participatii nu aduce alte obligatii.
Sumele obtinute pot acoperi nevoia de capital de dezvoltare pe termen scurt sau mediu, iar actiunile companiei pot valora ulterior mai mult.
Nu doar multinationalele din IT&C organizeaza concursuri pentru antreprenorii din domeniu, ci si firmele din alte domenii.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii