Sustenabilitatea corporativa sta la baza succesului unei afaceri si a continuitatii acesteia


Incorporarea sustenabilitatii in modelul de afaceri este importanta nu doar pentru obtinerea unui avantaj competitiv pentru companii, ci si pentru o crestere eficienta si responsabila social.

 

Potrivit studiului PwC "Business Success beyond the short term", bazat pe  rezultatele celei de-a 17-a editii a sondajului PwC Global CEO Survey, sustenabilitatea sta in prezent la baza succesului unei afaceri si a continuitatii acesteia, iar concentrarea exclusiva pe performanta financiara ar putea duce la pierderea din vedere a unor aspecte importante pentru companie, dar si pentru societate in ansamblu, asa cum este gestionarea rationala a resurselor finite ale planetei.

"Sustenabilitatea corporativa  inseamna mai mult decat a folosi becuri ecologice, a recicla si a fi filantrop si  presupune mai mult decat activitatea departamentelor de responsabilitate sociala si sustenabilitate, incluzand  si activitatile de achizitii, financiar, gestionarea riscului, strategie, tehnologie, relatia cu investitorii, precum si departamentul de resurse umane", spune Mircea Bozga, Risk Assurance Partner, PwC Romania.

Aproape trei sferturi dintre directorii generali considera ca o afacere inseamna mult mai mult decat profit. 76% dintre respondenti recunosc importanta satisfacerii nevoilor societatii in ansamblu, dincolo de cele ale investitorilor, clientilor sau angajatilor, precum si necesitatea apararii intereselor generatiilor viitoare. Iar 69% considera ca scopul unei afaceri nu este doar profitul, ci si protejarea intereselor tuturor partilor implicate.

Mircea Bozga spune ca ceea ce clientii, furnizorii, angajatii, guvernul si societatea in general asteapta de la o companie este schimbarea modelului de afaceri, cu un accent mai mare pus pe sustenabilitate.

"Cu totii ne dorim ca afacerea sa aiba succes, dar nu cu orice pret. Cu o populatie a globului in crestere, care se straduieste sa isi  imbunatateasca nivelul de trai in contextul unei planete cu resurse limitate, companiile trebuie sa anticipeze schimbarile globale si sa isi modifice modul de operare, pentru a tine pasul cu aceste transformari. Provocarea consta in felul in care schimbarile pot sau ar trebui sa conduca la o transformare fundamentala, in modul in care organizatiile sunt conduse si in care actionarii isi masoara succesul. Iar pentru acesta este nevoie de adoptarea unor raportari integrate care sa ofere tuturor partilor interesate acces la o gama larga de informatii despre companie si impactul activitatii acesteia in comunitate”, adauga Mircea Bogza.

O abordare sustenabila a afacerii inseamna dincolo de performantele financiare si informatii de natura non-financiara,  avand rolul de a sustine si directiona strategia pe termen lung a companiei. 

De exemplu, raportul de sustenabilitate al companiei PUMA din 2011, elaborat de PwC, a aratat ca 94% din impactul asupra mediului al companiei era generat in cadrul procesului de productie si distributie. Dispunand de aceste informatii, PUMA a dezvoltat o noua linie de articole sport numita InCycle  facute din materiale reciclabile si biodegradabile,  impactul asupra mediului fiind redus cu  aproape o treime  fata de articolele traditionale din piele.

Crearea unor produse si servicii de calitate este doar un aspect al sustenabilitatii. Multe companii se implica in activitati ce au drept scop imbunatatirea nivelului de trai. Desi pare  un act filantropic, este in acceasi masura si o decizie rationala de afaceri. Cresterea nivelului de salubrizare, sponsorizarea studentilor sau construirea de scoli  contribuie  la diminuarea nivelului de saracie si la imbunatatirea nivelului de educatie,  a starii de sanatate a angajatilor si la crearea unei baze mai largi de selectie pentru atragerea viitorilor angajati.

Alina Sima, Manager, Risk Assurance responsabila de serviciile de sustenabilitate, PwC Romania, spune ca  si la nivelul Uniunii Europene se doreste cresterea transparentei in privinta prezentarii informatiilor nefinanciare ale companiilor. O recenta Directiva prevede ca, din 2017,  anumite intreprinderi mari de interes public  trebuie  sa intocmeasca o declaratie nefinanciara care sa contina informatii privind aspectele de mediu, sociale si de personal, cele legate de respectarea drepturilor omului, combaterea coruptiei si a darii de mita. O astfel de declaratie ar trebui sa includa o descriere a politicilor, a rezultatelor si a riscurilor legate de aceste aspecte si ar trebui sa fie integrata in raportul de gestiune al intreprinderii in cauza.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii