Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Cel audio este mai dezvoltat in orase cu o populatie nu foarte saraca precum Bucuresti, Brasov, Timisoara si Iasi, chiar daca aceasta ultima zona este mai saraca decat restul. Tuning-ul de exterior s-a dezvoltat pentru ca implica mai mult vanzarea de produse si nu manopera si nu este nevoie de investitii foarte mari”, completeaza Sales Manager-ul OBD Tuning.

Tuningul multimedia sau audio s-a dezvoltat mult si pentru ca tunerii aveau contracte cu dealerii auto care comercializau masinile de serie. Astfel, pentru cumparatorii de masini care voiau modificari fata de modelul de serie, dealerii apelau la tuneri pentru a le monta echipamentele.

Acolo a fost cea mai mare crestere. Se castiga bine pentru ca sumele investite erau mari si erau alocate intr-o singura transa sau maxim doua. Acum cea mai mare scadere s-a inregistrat la audio”, mai spune Stefan Alexandru Stancu.

Dragos Voinea precizeaza ca ciptuningul este inca profitabil.

 

Unde mai este loc pe piata
Cel mai putin acoperit segment din tuning este cel legat de  personalizare, respectiv realizarea de piese speciale pentru o masina sau modificarile speciale ale softului.

Nu exista o industrie de productie, iar, daca este nevoie, piesele se comanda in afara tari. In Romania mai sunt doar unele piese facute de anumite firme mici”, precizeaza Stefan Alexandru Stancu.

Motivul este acela ca pentru o astfel de afacere este nevoie de investitii mari, castigurile sunt mici si conditiile de functionare sunt drastice. Nyaguli Sandor mentioneaza ca unul dintre motivele pentru care montarea motorului sau service-ul specializat sunt servicii putin dezvoltate in tara noastra este acela ca putine firme se pot ocupa de astfel de tehnologii si cele care fac astfel de montari trebuie sa stie tehnologiile aparute in vestul Europei.

Proprietarul Forte spune ca este nevoie pe piata si de importatori de piese specializate cu o mai buna distributie in tara.

Reprezentantii firmelor de profil spun ca antreprenorii care vor sa aiba success in tuningul auto trebuie sa se orienteze catre un singur domeniu de activitate.

Daca are mai multe specializari va aloca mai putin timp fiecareia si va scadea calitatea. Plus ca trebuie sa ai personal calificat. Daca ai mai multe specializari, este posibil sa faci o parte bine si una nu, si atunci firma este catalogata tot prost”, explica Stefan Alexandru Stancu.

Nyaguli Sandor adauga faptul ca un jucator nou pe aceasta piata are nevoie de preturi competitive, tehnologie performanta, service, garantie si sa vina cu o noutate in domeniu.

Este nevoie si sa vinzi produse de calitate pentru a putea face o afacere pe termen lung pe acest segment de piata

La inceput, firmele de tuning exterior care erau pe piata au vandut elemente din vest, dar dupa un an - un an si jumatate le-au copiat in Romania si au vandut copia din fibra facuta in tara, insa clientii au inteles imediat ca nu erau de calitate, pentru ca se stricau mult mai usor. La fel este si la ciptuning”, precizeaza Dragos Voinea.

Pentru o afacere in ciptuning este nevoie de pregatire in domeniul electronicii si calculatoarelor si de investitii de 2.000 de euro - 5.000 de euro. Plus ca cei de pe acest segment au nevoie sa se ocupe doar de ciptuning si nu de celelalte tipuri de tuning. De asemenea, este nevoie de fisiere si suport pentru a folosi interfetele softului. Cei care sunt dealeri ai unei reprezentante pot solicita de la aceasta chiar si unele echipamente, iar pentru unele aparate se platesc abonamente anuale.

Stefan Alexandru Stancu spune ca daca un tuner doreste sa realizeze un service sau o reprezentanta, atunci poate investi intre 30.000 de euro si 100.000 de euro. Banii sunt necesari pentru hala, unelte speciale, dotari, rampe, atelier si personal specializat. Suma depinde de marimea unitatii respective, de numarul angajatilor si al masinilor care pot fi tunate in acelasi timp.

Unii pornesc o astfel de afacere de la gandul de a-si modifica propria masina. Isi cumpara singuri piesele, isi modifica masina si isi dau aseama ca ar putea face din asta o afacere”, explica Stefan Alexandru Stancu.

Dragos Voinea spune ca un antreprenor care investeste intr-o astfel de afacere trebuie sa se ocupe doar de asta.

Promovarea firmei se poate face prin intermediul saloanelor si evenimentelor de profil, prin clienti, precum si prin mediul online.

 

Ce se tuneaza la o masina
Cele mai tunate automobile din Romania sunt BMW-urile si masinile grupului Volkswagen (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen). Nyaguli Sandor spune ca in ultimii ani masinile japoneze au devenit din ce in ce mai tunate, pentru ca sunt mult mai disponibile pe piata decat pana acum.

Masinile din Romania sunt tunate treptat - se incepe cu exteriorul, ale carui modificari se fac doar pe baza de comenzi.

Primul lucru pe care il fac romanii este sa impopotoneze masina. Marea lor greseala este ca, de obicei, rotile schimba foarte mult masina la exterior. Daca ii pui rotile corecte, masina este cu totul alta”, mai spune Dragos Voinea.

Apoi, urmeaza ciptuningul.

La motor, 80% - 90% din masinile care au crestere de putere au doar ciptuning. De-abia 10% investesc mai multi bani sa faca tot (n.red. - inclusiv modificari mecanice)”, adauga Dragos Voinea.

Preturile pentru ciptuning variaza intre 100 de euro si 600 euro pentru o masina, in functie de motorizarea automobilului si de anul de productie, dupa cum spun jucatorii din domeniu. Pentru modificarile mecanice suma minima este de 2.500 euro per masina, mai spun acestia.

Pentru un SUV, un sistem audio performant costa in medie intre 4.000 de euro si 6.000 de euro. Costurile pentru audio sunt aceleasi indiferent de masina, numai ca la una mare se pun mai multe, datorita spatiului disponibil”, mentioneaza Stefan Alexandru Stancu.

Cristian Filip mentioneaza ca un sistem audio poate ajunge si la 15.000 de euro.

Reprezentantul Falcon Electronics spune ca anul trecut piata audio HI-FI auto a fost de 12 milioane de euro, din care cota de piata a acestei firme a fost de aproximativ 28%. Pentru acest an, cei de la Falcon estimeaza o scadere a pietei de profil cu pana la 30%, dar o mentinere a cotei de piata a companiei.

Preturile pentru tuning exterior depind de modificarile dorite. De exemplu, jantele au preturi intre 80 de euro si 1.000 euro per bucata, iar pentru caroserie variaza intre 100 de euro si 1.000 de euro pe bucata, potrivit reprezentantilor firmelor de profil. 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.