Un fond de un milion de euro pentru IMM-uri
Luna trecuta, grupul Romcom a lansat un fond de investitii destinat intreprinderilor mici si mijlocii, prin care intentioneaza sa plaseze aproximativ un milion de euro, in urmatorii trei ani.
Numele fondului este Romcom Capital Partners iar actionarii acestuia sunt investitori romani si elvetieni.
In prezent, reprezentantii fondului deja negociaza obtinerea unor participatii in cateva firme.
"Nu avem un target anual. Ar putea fi unul sau doua proiecte in acest an sau ar putea fi plasati toti banii in 2011 si in aceasta situatie sa reusim sa strangem si mai multi bani de la investitori. Pentru a creste impactul finantarilor si pentru a genera un efect de levier, finantarile de tip equity vor fi insotite de credite si/sau finantari nerambursabile. Efectul de levier poate fi de 1 la 5 sau 1 la 10 (n.red. - finantarea totala obtinuta pe baza investitiei de tip equity), daca se combina cu credite si fonduri nerambursabile. Acest fond face parte dintr-un grup si completeaza toate celelalte activitati din grup, de finantare si consultanta", spune pentru startups.ro Vlad Mihut, Managing Partner la Romcom.
Grupul de firme care a lansat fondul este o organizatie romano-elvetiana infiintata acum 20 de ani, la initiativa organizatiei Christliche Ostmission din Worb, Elvetia. In prezent, grupul furnizeaza servicii de finantare (credite si finantari de tip equity), consultanta (credite) si instruire in afaceri pentru IMM-uri.
Intre anii 1992 si 2010, grupul a acordat in jur de 1.200 de credite pentru investitii si si a facilitat obtinerea de finantare nerambursabila pentru aproximativ 350 de proiecte de investitii.
Grupul elevetian activeaza in principal in zona de vest si nord-vest a Romaniei, avand sediul central la Oradea si birouri in Timisoara, Zalau, Suceava si Galati.
Anul trecut, cifra de afaceri a grupului a crescut cu 15% fata de anul anterior, ajungand la 4,6 milioane de lei, dupa ce in 2009 a crescut cu aproape 43% fata de anul anterior.
Pentru anul acesta, reprezentantii grupului estimeaza ca cifra de afaceri va creste cu 16%, fata de anul trecut, ajungand la aproape 5,35 milioane de lei.
"Cresterile cele mai mari au fost pe consultanta din proiecte de finantari nerambursabile. Noi acordam finantare pentru agricultura, dezvoltarea regionala si cresterea competitivitatii economice. Probabil, este normal in recesiune economica si in conditiile in care ne-am marit numarul de birouri, de consultanti, si au fost mai multe oportunitati de finantare", mentioneaza Vlad Mihut.
Fondul anuntat luna trecuta a fost lansat odata cu maturizarea afacerilor pe care le au clientii companiei.
"Maturizarea inseamna pentru o parte dintre afaceri trecerea la faza a doua de investitie si dezvoltare. Acum, a aparut cadrul potrivit in care sa ne gandim la equity investment. A fost mai mult o aliniere a tuturor conditiilor pentru a face si aceasta activitate intre cele existente", spune Vlad Mihut.
El spune ca firma avea in vedere lansarea acestui fond inainte de criza economica, dar aparitia acesteia a dus la amanarea acestui moment.
Ce sume vor fi investite si cum vor fi alocate
"In start-up-uri ne propunem sa investim intre 10.000 de euro si 100.000 de euro, iar in afacerile existente si cu potential de dezvoltare sumele investite vor fi mai mari. Intervalul valoric in care se vor incadra majoritatea investitiilor ne propunem sa fie intre 10.000 de euro si 100.000 de euro", spune Vlad Mihut.
Plafonul maxim pe care fondul il investeste intr-o companie este de 250.000 de euro, suma destinata afacerilor care sunt de mai mult timp pe piata.
"Peste suma aceasta este o chestiune de expunere si de asumare de riscuri. Probabil, in prima faza, <n-am sari> in finantari mai mari decat, poate, in parteneriat cu alti investitori. Se pot face si investitii doar equity, in functie de marimea investitiei, dar in acest moment ar trebui sa fructificam oportunitatile care sunt oferite de fondurile europene si de celelalte surse de finantare disponibile pe piata", explica Vlad Mihut.
In functie de nevoile de finantare ale companiei si de structura actionariatului, investitiile pot fi de urmatoarele tipuri: achizitionare de parti sociale sau actiuni, credite convertibile in actiuni si asocieri cu alte fonduri sau investitori strategici.
"Lansarea fondului de investitii marcheaza trecerea la un potential produs nou care este imprumutul convertibil. Intre 5% - 10% dintre firmele care au credite bancare in vestul si nord-vestul tarii s-ar putea gandi si la optiunea de conversie pentru un credit. Cei mai multi dintre clienti sunt reticienti la ideea de a avea un partener, dar cei care au mai multa experienta in finantari si in parteneriate sunt mai deschisi la ideea aceasta", precizeaza Vlad Mihut.
Reprezentantii fondului de investitii iau in calcul sa aplice astfel de imprumuri si in cazul companiilor cu care colaboreaza de mai multi ani.
"O parte dintre tranzactii se vor derula asa: de exemplu, viitorul partener infiinteaza o microintreprindere intr-o zona rurala, reuseste sa ia o finantare cu 60% - 70% componenta nerambursabila si are nevoie sa-si finanteze diferenta de 40% - 30%. Are o parte din bani, iar pentru componenta de cofinantare ii putem oferi un credit convertibil sau credit convertibil si o componenta de equity", explica Vlad Mihut.
Fondul va deveni actionar minoritar in companiile in care va investi si doar in cazuri speciale va fi actionar majoritar, pentru anumite perioade de timp.
In start-up-uri nu se vor face de la inceput investitii private.
"O imagine reprezentativa pentru partea cu finantarile equity ar fi o palnie mare in care avem multi intreprinzatori, de multe feluri, si o mica, mica parte dintre ei sunt potentiali beneficiari de finantari de tip equity", mai spune Vlad Mihut.
Alte detalii legate de investitii
Perioada de implicare in firme a acestui fond de investitii este cea clasica in domeniu: intre trei si cinci ani, in functie de specificul fiecarei afaceri, de interesele si obiectivele fondului de investitii, precum si de planul de afaceri convenit.
Fondul vizeaza companii din domenii diverse de activitate (se exclud investitiile legate de jocuri de noroc, arme etc.), insa in perioada urmatoare este interesat in special de investitii in firmele de servicii, mai ales servicii pentru afaceri, care sa fie complementarea celor din grup.
In conditiile in care compania si-a dezvoltat activitatile in vestul si nord-vestul Romaniei, pentru inceput, fondul se va implica mai mult in parteneriate cu firmele din aceste regiuni.
Perioada de timp in care fondul evalueaza realizarea sau nu a unei investitii este intre trei si sase luni.
DE RETINUT:
Luna trecuta, un grup de firme activ pe piata din Romania a lansat un fond de investitii destinat IMM-urilor.
Fondul intentioneaza sa plaseze aproximativ un milion de euro, in urmatorii trei ani.
Suma investita intr-o companie va fi intre 10.000 de euro si 100.000 de euro, iar partea de equity va fi completata de credite, credite convertibile in actiuni si finantare europeana.
Perioada de implicare in firme a fondului de investitii este cea clasica in domeniu: intre trei si cinci ani, in functie de specificul fiecarei afaceri, de interesele si obiectivele fondului de investitii, precum si de planul de afaceri convenit.
Fondul va deveni actionar minoritar in companiile in care va investi si doar in cazuri speciale va fi actionar majoritar, pentru anumite perioade de timp.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.