Unelte online pentru bricolaj offline
Bricomax.ro comercializeaza articole de bricolaj, dar si scule si echipamente pentru constructii. Managerul afacerii vrea sa dezvolte la nivel national o retea de magazine clasice, offline, pe baza unui sistem de franciza. Pentru inceput, el vizeaza deschiderea a opt unitati, in orase importante din tara.
Proiectul Bricomax.ro este detinut de compania Vendaria si a fost dezvoltat in colaborare cu ThinkBig International, companie care ofera consultanta in domeniul afacerilor in franciza. Afacerea beneficiaza de suport investitional din partea Capitalia Investments (n.red. - firma investeste si dezvolta afaceri in sistem de franciza, aflate la inceput de drum in Romania).
Fondatorul Bricomax este Adrian Gheorghe care, impreuna cu Cezarina Stamate, detine compania Vendaria - firma specializata pe dezvoltarea de magazine in mediul online. El a fondat in anul 2005 si compania ThinkBig International.
Din momentul lansarii, in februarie 2007, si pana in prezent, afacerea Bricomax s-a derulat exclusiv in mediul online. De ceva vreme, insa, managerul Bricomax a inceput sa ia in calcul dezvoltarea in franciza a unei retele de magazine la nivel national, pentru a putea avea o prezenta fizica si o imagine reala in piata.
“Decizia de extindere in franciza a fost luata la inceputul lui 2009, cand ne-am dat seama ca avem nevoie de parteneri locali pentru a ne putea construi o acoperire la nivel national in urmatorii ani”, spune pentru startups.ro Adrian Gheorghe, Manager Bricomax.
In prima faza, francizorul roman are in plan deschiderea unui numar de aproximativ opt unitati in franciza. Pentru primele cinci magazine sunt vizate orasele cu 200.000 - 250.000 de locuitori, iar pentru urmatoarele trei unitati, cele cu 100.000 - 200.000 de locuitori.
“Alegerea oraselor va depinde foarte mult si de partenerii locali pe care ii vom gasi”, precizeaza Adrian Gheorghe.
Printre primele localitati vizate se numara: Cluj, Iasi, Timisoara, Constanta si Brasov, urmate de Sibiu, Craiova, Oradea, Arad.
Investitii. Rezultate
Pentru inceput, francizatul trebuie sa investeasca aproximativ 10.000 de euro - 15.000 de euro. In aceasta suma intra amenajarea magazinului la standardele Bricomax, stocul initial de marfa si taxa de intrare in franciza, in valoare de 5.000 de euro.
Investitia poate varia in functie de marimea spatiului, precum si de gama de produse pe care o va comercializa fiecare francizat. Alegerea gamei depinde de caracteristicile zonei in care va fi deschis magazinul si de tipul de client caruia doreste sa i se adreseze francizatul (n.red. - hobby sau professional).
Taxa initiala asigura suportul si serviciile oferite de francizor pentru deschiderea unitatii fiecarui francizat (serviciile de marketing, consultanta in alegerea gamei de produse, identificarea spatiului potrivit etc).
Adrian Gheorghe estimeaza ca recuperarea investitiei initiale ar urma sa se faca in aproximativ un an.
In perioada deschiderii magazinului, fiecare francizat va trebui sa deruleze o campanie de promovare la nivel local. Strategia de implementare a campaniei va fi furnizata de francizor, insa costurile de productie, estimate la circa 3.000 de euro, vor fi suportate de francizati.
“Prin productie se intelege realizarea materialelor publicitare si distribuirea lor, daca vorbim de o campanie de direct marketing, spre exemplu”, explica Adrian Gheorghe.
Pe parcursul afacerii, francizatii vor derula campanii de marketing lunare, conform unui plan de actiune stabilit de francizor. Costul unei campanii lunare se va ridica in medie la aproximativ 500 de euro.
Redeventa lunara care trebuie sa fie platita este de 5% din cifra de afaceri realizata de fiecare francizat.
Pentru ca afacerea sa fie sustenabila si sa-si auto-finanteze dezvoltarea, cifra de afaceri a unui magazin Bricomax ar trebui sa se situeze intre 200.000 de euro - 300.000 de euro, in primul an de functionare.
Francizatii beneficiza de asistenta si suport din partea francizorului pe toata durata contractului de franciza care se semneaza pe o perioada de cinci ani si poate fi reinnoit fara plata vreunei taxe.
Exclusivitatea teritoriala se acorda la nivel de oras pentru primul an de functionare si se rediscuta anual, in functie de rezultatele obtinute de francizat.
Modelul de business
Initial, oferta Bricomax.ro cuprindea circa 2.500 de produse de bricolaj. In prezent, magazinul online comercializeaza aproximativ 5.000 de articole, care acopera gama de bircolaj, precum si o gama de scule si echipamente pentru constructii.
Pe langa posibilitatea de livrare la domiciliu in toata tara, exista si un punct de lucru in Bucuresti, de unde clientii isi pot ridica produsele comandate online.
In aceasta vara, Bricomax va deschide un showroom in Capitala, unde vor fi prezentate produsele comercializate in cadrul magazinului online. Unitatea va servi si ca punct de ridicare al comenzilor.
Gama de produse se adreseaza segmentului hobby - utilizatorul casnic, dar si segmentului professional - firme de constructii si instalatii, specialisti din diferite segmente care au legatura cu aceasta piata.
“Noi am inceput afacerea prin a ne adresa cu precadere consumatorilor casnici, iar anul trecut am inceput sa ne axam preponderent pe firmele de constructii”, precizeaza Adrian Gheorghe.
Pana in prezent, promovarea Bricomax s-a facut doar pe site-uri de specialitate iar prin extinderea in sistem de franciza, se vizeaza o crestere a awarness-ului in piata.
Din punct de vedere al preturilor, Bricomax se pozitioneaza la un nivel mediu, potrivit propriilor estimari.
Sistemul de franciza
“Pentru a deveni francizat Bricomax, un antreprenor trebuie, in primul rand, sa fi detinut sau sa-si doreasca sa detina o afacere in acest domeniu”, spune Adrian Gheorghe.
Spatiul necesar pentru deschiderea unui magazin trebuie sa aiba aproximativ 100 mp si sa fie amplasat stradal.
In magazinele francizatilor va fi comercializata o gama de produse de baza. Pentru articolele pe care ei nu le au pe stoc se va face o comanda la francizor, cand acestea vor fi solicitate de clienti.
Pe langa vanzarea din magazin, francizatii vor desfasura si o vanzare directa, prin intermediul unei echipe care se va deplasa in teren la potentialii clienti, pentru a le face oferte personalizate in functie de nevoile acestora.
Bricomax in cifre
In 2008, cifra de afaceri a Bricomax.ro a fost de 350.000 de euro, iar cresterea fata de 2007 a fost de aproximativ 150%.
“Trecem printr-o perioada care afecteaza piata constructiilor destul de mult iar afacerea noastra este conectata in mod direct la aceasta piata. De aceea, vanzarile estimate pentru acest an vor inregistra o crestere mai mica decat era de asteptat in conditii normale de piata”, explica Adrian Gheorghe.
Cifra de afaceri estimata pentru 2009 este de circa 500.000 de euro, reprezentand doar incasarile magazinului online.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.