Business de nisa, cu trandafiri
Pornind de la ideea ca in Romania nu mai exista distribuitori care sa aduca trandafiri de gradina de la marii producatori internationali, Viaceslav si Alina Buhna au lansat o afacere in domeniu, pe care intentioneaza sa o extinda la nivel european.
Sotii Buhna au inceput activitatea Famous Roses in toamna lui 2010 - atunci au avut primele comenzi si tot atunci au incheiat contractele cu furnizorii: Delbard si Meilland (n.red. - producatori de top in plan modial).
Ideea afacerii le-a venit de la un bun prieten, gradinar impatimit, care de cativa ani voia sa aiba in colectia sa trandafiri de la Delbard, insa acestia nu puteau efectua livrarea, oricat de mare ar fi fost comanda facuta.
“El a vrut sa comande trandafiri in valoare de 1.200 de euro - o comanda mare, pentru un singur gradinar - si chiar voia sa le plateasca dublu, si cei de la Delbard tot nu aveau cum sa-i trimita trandafirii. Si atunci ne-a zis: uite ce vreau eu, si asa ne-a venit ideea. Ne-am gandit ca sunt multi alti gradinari in Romania care isi doresc acelasi lucru, dar nu au acces la trandafirii de acolo. Ca sa aiba acces ar trebui sa aiba pe cineva in Franta, sa apeleze la el, acesta sa le cumpere trandafirii de la Delbard, apoi sa asigure transportul pana in tara. Pentru ei nu e vorba de bani, ci nu au logistica necesara pentru a livra in Romania. Avand in vedere milioanele de trandafiri pe care le vand anual, 1.200 de euro e chiar o comanda mica si nu s-ar fi complicat”, spune pentru startups.ro Viaceslav Buhna (foto).
In timp ce alti producatori, precum Meilland, livreaza si in Romania trandafiri, costurile pentru transferul bancar si taxa de livrare sunt atat de mari, incat depasesc, uneori, pretul comenzii efective.
Cei doi importa, in prezent, trandafiri numai de la cei doi producatori din Franta, insa au in plan ca, incepand din primavara, sa incheie contracte cu alti doi producatori de top - Les Roseraies Orard si Rosen Tantau.
“Acestea sunt cele patru firme de top. Dar sunt diferente intre ele: cei de la Delbard produc mai putini trandafiri, dar foarte frumosi; cei de la Meilland produc niste cataratori foarte frumosi; cei de la Orard sau Tantau produc niste trandafiri foarte mari - cam 20 de centimetri diametrul florii. Deci cumva fiecare are stilul sau. Gradinarii colectionari vor dintr-un loc ceva ce le place, altceva din alt loc... si atunci noi vom uni toate dorintele intr-o singura pepeniera, de unde poate sa ia fiecare ce vrea, cum vrea, ca sa nu cumpere din patru locuri, si sa plateasca patru taxe de livrare foarte mari. E o solutie mai convenabila pentru cei din Romania, din punct de vedere al banilor. Preturile sunt cele de la producator, nu sunt diferente. Desi in Franta TVA-ul pentru flori este de 5,5%, iar la noi e 24%, preturile sunt apropiate. E vorba nu de preturile de achizitie, ci de preturile la care le vand producatorii. Pentru ca Delbard si Meilland au un website pe care vand, cum vindem si noi. Iar preturile sunt aceleasi”, spune Viaceslav.
Avantajul de a lucra cu marii producatori, spun ei, este in primul rand cel al calitatii. Trandafirii sunt rezistenti, fac intotdeauna flori iar acestea arata la fel ca cele de pe cartonasele atasate ghiveciului. Alt avantaj este legat de controlul calitatii. De exemplu,,deoarece fiecare trandafir ajunge la destinatie impreuna cu o eticheta cu cod, in cazul in care exista vreo problema, producatorii pot verifica exact cine a plantat, recoltat si impachetat trandafirul pentru livrare.
Din acelasi motiv, Delbard nu ofera licenta pentru alti producatori - astfel, nimeni nu poate produce trandafiri in numele lor. Insa cei de la Meilland ofera licenta, iar sotii Buhna au in plan ca in urmatorii doi ani sa faca si acest pas. Licenta presupune indeplinirea anumitor conditii in prealabil, apoi productia urmeaza sa fie controlata de catre Meilland, pentru a fi respectate aceleasi conditii cu cele ale producatorilor.
Cum au invatat ce trebuie facut in afacerea cu trandafiri
Desi cei doi nu au studii in domeniu, background-ul lor fiind in economie si IT, ei aveau totusi experienta atat cu livrarile de flori la domiciliu, cat si cu platile, pentru ca detin si o florarie. Cu toate acestea, au avut multe de invatat despre ingrijirea trandafirilor sau organizarea unei pepiniere.
“Ne-am dus la producatori iar ei ne-au zis ce e de facut, din punctul lor de vedere, pana ajung trandafirii la noi. De aici am invatat. Nu stiam ce sa facem cu trandafirii cand ajung aici - cum sa-i punem in pamant, cum sa-i conservam, cum sa fie usor de cules in functie de comenzi etc. Unele lucruri ti le zice producatorul, atunci cand intri intr-o astfel de afacere, altele vin de la sine. Te implici in orice, iar daca nu stii ceva, mai cauti pe internet, mai intrebi pe cineva care se pricepe... Dar in general incep sa vina informatiile spre tine”, explica cei doi antreprenori.
Ei s-au inscris si in asociatii de specialitate si astfel au cunoscut experti care i-au ajutat, precum Stefan Wagner, profesor universitar, fondator al asociatiei Amicii Rozelor (filiala din Romania a World Federation of Rose Societies).
“Filialele asociatiei, impreuna cu asociatia globala, organizeaza concursuri internationale cu trandafiri. Si acolo vin acesti producatori mari – Delbard, Meilland, care-si etaleaza creatiile din anul respectiv si sunt medaliati, in functie de criteriile competitiei (rezistenta etc). Noi pe site avem si informatii despre medaliile luate de diverse soiuri de trandafiri. Un trandafir urcator, Pierre de Ronsard de la Meilland, a primit decoratia suprema din partea Federatiei Mondiale a Societatilor de Roze - “La rose favorite du monde entier”. Producatorii l-au supranumit Eden Rose, din acest motiv. Este, intr-adevar, foarte frumos”, spune Alina Buhna.
In afara de inscrierea in asociatii de profil, cei doi antreprenori se mai informeaza atat din documentatia de specialitate, cat si discutand cu specialisti – atat prieteni, cat si colaboratori, care ii ajuta atunci cand au nelamuriri.
“Gradinarii cu experienta sunt chiar sunt bucurosi sa te ajute, cand ai intrebari. Si mai faci descoperiri din astea, cumva din greseala, si vezi ca iti merg trandafirii foarte bine. De exemplu, unui client i-a ramas pe teren niste nisip de la o constructie, el avand casa in lucru, si l-a amestecat cu pamant. Apoi a plantat niste trandafiri in locul respectiv, dupa un an. In locul ala au mers foarte bine trandafirii, iar motivul este ca nisipul tine foarte bine umezeala, care le prieste; si acolo le merge cel mai bine - in locul unde au nisip. Sau, daca vrei sa scapi de buruieni intr-o gradina, nu dai cu ierbicide. Dai toamna cu ingrasamant, astfel balariile cresc, se dezvolta, ca si cum ar fi venit primavara. Apoi vine frigul, le ingheata de la radacina, si au murit”, spune Viaceslav.
Investitii si planuri de viitor
Atunci cand au inceput afacerea, in toamna trecuta, cei doi au investit circa 18.000 de euro in trandafiri si aproximativ 3.500 euro in promovare si estimeaza ca isi vor recupera investitia intr-un an si jumatate, maxim doi.
Website-ul l-au lansat in luna august a acestui an, iar in decursul lunii octombrie, cand au inceput promovarea, au avut deja circa 25 de comenzi primite online.
La lansarea site-ului, pentru a determina cererea potentiala, ei au organizat o tombola, care avea atat rolul de promovare, cat si de a realiza o cercetare de piata.
Astfel, utilizatorii inscrisi pe site isi puteau crea o lista cu cinci trandafiri preferati, iar la sfarsit puteau castiga trandafirii respectivi. In urma tombolei, ei au efectuat comanda catre furnizori, cu trandafirii cei mai solicitati, si totodata au obtinut aproximativ 1.000 de fani pe pagina de Facebook, in decursul unei luni. Ei spun ca, desi se asteptau ca initiativa sa aiba anvergura, nu se asteptau la succesul de inceput pe care l-au avut.
“Toamna trecuta am avut primele comenzi, atunci am facut si contractele cu furnizorii. Atunci am fost in Franta, am discutat cu furnizorii si am adus si cateva comenzi - fara stoc, numai pentru cine a comandat. In primavara lui 2011, cand am vrut sa comandam de la Delbard, nu mai aveau nici un trandafir pe stoc. Atunci am luat decizia sa nu mai aducem la comanda, sa ne facem stocul nostru aici”, spune Viaceslav.
Acum, ei si-au facut calculul ca vor face comenzile cam o data pe an, toamna, pentru a deservi atat cererile din toamna, cat si pe cele din primavara.
Pepiniera unde pastreaza trandafirii are 1.800 mp, iar in prezent au in stoc circa 70 de soiuri de trandafiri de la Delbard si 40 de la Meilland. Din fiecare soi au cam 20 - 30 de bucati, in functie de cerere.
In ceea ce priveste cifra de afaceri pentru primul an, ei estimeaza aproximativ 27.000 de euro, luand in calcul un adaos de 50%.
Cei doi isi propun sa ajunga sa livreze trandafiri in intreaga Europa, incepand ca in decursul urmatorului an sa stabilizeze activitatea in tara si sa inceapa sa livreze in cel putin alte doua - trei tari, invecinate cu Romania. Ei prefera insa sa se limiteze la spatiul Uniunii Europene, pentru a nu intampina complicatii legate de taxe de granita, certificate sanitare si altele.
DE RETINUT:
Famous Roses este un distribuitor care aduce in Romania trandafiri de gradina de la marii producatori internationali.
Afacerea a fost lansata de sotii Viaceslav si Alina Buhna in toamna lui 2010.
Investitia initiala a fost de circa 18.000 de euro in trandafiri si aproximativ 3.500 euro in promovare.
Conform estimarilor, investitia initiala va fi recuperata intr-un an si jumatate, maxim doi.
Cei doi isi propun sa ajunga sa livreze trandafiri in intreaga Europa, incepand ca in decursul urmatorului an sa inceapa sa livreze in cel putin alte doua - trei tari, invecinate cu Romania.
Redactor: Miruna Sfia
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.