Retail specializat pe nisa cosmeticelor bio


In 2007, Madalina Ulmeanu a deschis in Bucuresti primul sau magazin dedicat exclusiv produselor cosmetice bio - Natural Paris. Ulterior, reteaua a ajuns la patru unitati in Capitala, cu o investitie de aproximativ 50.000 de euro pentru fiecare magazin, iar planurile de extindere vizeaza si alte orase mari din tara.

 

Licentiata in limbi straine, Ulmeanu a urmat un master la Academia de Studii Economice. Dupa o perioada ca angajat intr-o functie administrativa, unde a lucrat cu directori francezi, iar activitatea i-a deschis orizontul spre management, a considerat un pas firesc trecerea la statutul de antreprenor. Ea spune ca noul ei statut, cel de antreprenor, presupune "un challenge mai mare, greu, dar interesant, pentru ca trebuie sa anticipezi multe si sa gandesti pe termen lung".

"Am lucrat intr-o companie care avea multe proiecte ce promovau partea de ecologie si mediu. De asemenea, existau foarte multe contacte cu Franta", spune pentru startups.ro Madalina Ulmeanu, managerul Natural Paris.

Asa ca a decis sa contacteze liderii din domeniul produselor bio de pe piata franceza, cu unii dintre acestia avand deja legaturi stranse din postura de angajat. Ulterior ei au devenit furnizori pentru magazinul de cosmetice bio infiintat de Ulmeanu in Bucuresti - Natural Paris, unde sunt comercializate exclusiv produse certificate bio de catre organismul european Ecocert, care se acupa de certificarea anuala a acestor produse.

Produsele bio nu contin parabeni, derivati din petrol, parfumuri si coloranti de sinteza, sunt netestate pe animale, provin din Fair trade si sunt ambulate in ambalaje reciclabile, biodegradabile. Acestea sunt avantajele acestor produse”, explica Madalina Ulmeanu.


Investitii si produse
Investitia in fiecare magazin a fost de 50.000 de euro+TVA, suma care presupune costul chiriei, al produselor, mobilei, etichetarii si omologarii produselor etc. Magazinele sunt pozitionate atat stradal, cat si in interiorul mall-urilor.

"Conceptul este pentru ambele tipuri de spatii. Sunt locuri centrale in oras, in care oamenii se plimba pe jos, deci era normal sa avem magazine si stradale", explica managerul Natural Paris.

Ulmeanu spune ca a fost si este in continuare ajutata de un grup financiar francez, care face parte si din structura actionariatului si care are prevazuta o investitie in afacere de 500.000 de euro in urmatorii trei ani. Suma investita pana acum nu a fost inca recuperata, insa Ulmeanu considera ca rabdarea este atributul esential al afacerii.

"Investim pe termen lung, am deschis de curand al patrulea magazin din Bucuresti. Urmeaza sa fim in fiecare sector din Capitala. Exista sectoare in care avem deja doua magazine, precum sectorul 6  si sectorul 1, dar depinde de zona de atractie in care sunt amplasate magazinele. Planificam sa mergem si in alte orase mari ale tarii, Constanta, Timisoara, pana la sfarsitul lui 2010", spune ea.

Criteriile pe baza carora au fost alese aceste orase pentru extindere sunt legate de puterea de cumparare si de perspectivele de dezvoltare ale orasului respectiv. Ulmeanu tine insa sa precizeze ca magazinele pe care le va deschide in tara nu vor fi diferte de cele deschise in Bucuresti.

Ea estimeaza ca, dupa extinderea retelei si in tara, ponderea cea mai mare din vanzari va fi detinuta de orasele cele mai dinamice. Madalina Ulmeanu spune ca se afla in negocieri pentru deschiderea a doua noi magazine in Capitala, planificand sa ajunga la finalul lui 2010 la sase unitati in Bucuresti si patru in tara.

Investitia estimata in extinderea retelei de magazine pana la sfarsitul lui 2010 este de 300.000 de euro +TVA.


Marcile comercializate
Madalina Ulmeanu spune ca, in ciuda crizei financiare, toate unitatile deschise au avut o crestere medie de 30% a cifrei de afaceri, insa abia in doi ani estimeaza obtinerea de profit. Potrivit datelor companiei, cifra de afaceri estimata pentru anul acesta este de 250.000 de euro.

"Ca si game de produse, am lucrat de la inceput cu Florame - gama de aromaterapie pe baza de uleiuri esentiale, Couleur Caramel, gama de Make-up, si Naturetis, gama pentru ingrijire corp si fata", spune managerul Natural Paris.

Ea mentioneaza ca nu a adaugat pe parcurs alte marci, deoarece acestea sunt suficient de complexe pentru domeniul bio si spune ca cele mai cerute produse sunt cele de ingrijire (creme de zi, de noapte, ulei anti-aging, gel de dus, lotiune de corp, sapunuri etc) dar si produsele de machiaj.

"Marcile de produse pe care le vand in magazine sunt importate/distribuite exclusiv de mine in Romania", spune Ulmeanu.


Problemele intampinate
Principalul obstacol nu a fost legat de partea birocratica, ci de personalul, care, in opinia Madalinei Ulmeanu, nu este format profesional, nu are spirit comercial si nu este constiincios. Totodata, fluxul de personal constituie o mare problema in domeniul comertului.

Ceea ce parea sa fie o problema reala, si anume atragerea clientilor, nu a reprezentat insa o un obstacol pentru afacere.

"Clientii au fost receptivi, iar in general romanii devin din ce in ce mai responsabili si incep sa constientizeze importanta sanatatii lor", explica Madalina Ulmeanu.

Ea spune ca investitia in promovarea afacerii nu a fost semnificativa, de doar 3% din cifra de afaceri anuala. Insa, ca, datorita unicitatii proiectului, au existat ziare si reviste pentru femei care au contactat-o.

"Ne-am bucurat, prin unicitatea produselor, de publicitate gratuita", spune Ulmeanu.

In prezent, Natural Paris apare lunar in reviste cu target feminin, precum si in proiecte de parteneriat pentru ecologie si mediu, iar pentru sfarsitul anului, compania va fi implicata in proiecte ample de reciclare si mediu.


Concurenta si clientii
Madalina Ulmeanu considera ca in prezent nu are un competitor direct pe piata pe care activeaza.

"Magazinele online pot reprezenta concurenta, insa pe zona de magazine deschise publicului si care sa contina exclusiv produse bio nu exista competitie. Important in cazul nostru este ca potantialii clienti sa aiba contact cu produsul", explica spune ea.

Ulmeanu spune ca vanzarile sunt insa generate si prin intermediul internetului, mai ales in cazul clientilor din provincie, care consulta site-ul magazinului si comanda online.

Targetul companiei Natural Paris este format majoritar din femei intre 26 de ani si 50 de ani, dar si din barbati, pentru care exista o gama speciala de produse bio.

Madalina Ulmeanu considera ca experienta acumulata ca angajat a ajutat-o sa isi organizeze afacerea. Ea spune ca in Franta partea de training pentru salariati are alocat un buget semnificativ. Tocmai de aceea, ea a urmat exemplul companiilor franceze si a decis ca de anul acesta angajatii si sa mearga la training si specializare in Franta, pentru a invata metode de vanzare, conduita si gestionarea relatiei cu clientii.


Redactor : Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii